אחת המהפכות הגדולות להן מחכים היום בעולם הרכב היא מהפכת הרכב האוטונומי. עדיין לא ברור בדיוק מתי היא תתרחש, שכן רבים בציבור וגם בקרב הרגולטורים במדינות השונות חוששים מרמת הבטיחות של אותם רכבים. אז רגע לפני שיוצגו בכנס התחבורה החכמה ה-7 שנערך כאן במדינת ישראל, יחד עם אלפי סטארטאפים מהעולם, קיבלנו הצצה בלעדית לשלושה סטארטאפים ישראלים שמתמודדים בדיוק עם הסוגיה הזו. האם הפיתוחים האלו יגרמו לנו להרגיש בטוחים ברכב האוטונומי? לקחנו אותם לבדיקה בחניון גני יהושע.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

הסטארטאפ הראשון שבדקנו הוא אוטופיה, מערכת שמאפשרת לרכב האוטונומי להתמודד עם מצבים שהוא לא מכיר באמצעות השתלטות מרחוק של נהג אנושי במרכז בקרה מרוחק, המכונה טל-אופרציה. בתרחיש הראשון הרכב התקדם אל עבר הולך רגל שהתפרץ אל הכביש ויוצג על ידי בובה מהימנה למדי. הוא זיהה אותו, בלם באופן אוטונומי והודיע על כך למרכז הבקרה. הנהגת במרכז הבקרה השתלטה על הרכב והוא עקף באופן בטיחותי את הולך הרגל בהיגוי מדויק יחסית ובמרחק לא רב אך בטוח.

פיתוחי הדור הבא של הרכבים האוטונומיים
הרכב האוטונומי במסלול המכשולים | צילום: החדשות 12

בשלב השני החלטנו להציב למערכת, אותה ייסד יוצא 8200 ומנהל מוצר לשעבר במיקרוסופט עמית רוזנצוויג, אתגר גדול יותר בדמות מסלול מכשולים המדמה, למשל, אתר עבודות בנייה. את הקונוסים הכתומים הצבנו קרוב זה לזה, כך שרק נהג מיומן שמכיר את זווית הסיבוב של הרכב יצליח לעבור את המסלול מבלי להפיל אף אחד מהקונוסים. שירה, הנהגת שהשתלטה על הרכב ממרכז הבקרה, השלימה את המסלול בהצלחה פעם אחר פעם, כשבתוך הרכב ההגה הסתובב במהירות ובהחלטיות ראויים לציון.

"הטכנולוגיה שאוטופיה מפתחת דוחסת וידאו משש מצלמות ומעבירה אותו מעל רשתות סלולר למרכז שליטה ובקרה מרוחק", הסביר רוזנצוויג לאחר הניסוי. "שם עובדים נהגים-אופרטורים מוסמכים לכך שיכולים להשתלט על הרכב האוטונומי ולעזור בכל סיטואציה. בדרך זו הנוסעים ירגישו בטוחים יותר וגם יש מגוון רחב של מדינות שבהן החקיקה מחייבת את הטכנולוגיה הזאת".

פיתוחי הדור הבא של הרכבים האוטונומיים
משתלטים על הרכב על הרכב ממרכז הבקרה | צילום: ottopia

שניים הגיעו אל שדה הניסויים שהקמנו בחניון גני יהושע אנשי Bright Way Vision, סטארטאפ ישראלי שהוקם בשנת 2011, וזכה לסיוע ולהכוונה של חממת הפיתוח שהקים קונצרן הרכב רנו-ניסאן בישראל. המערכת מאפשרת לרכב האוטונומי לראות את המכשולים בדרכו בגשם, בערפל, בשלג, בלילה וגם כאשר הם מוסווים ביום. באותו בוקר הם עשו את כל הדרך ממקום מושבם בחיפה.

תנאי היום הבהיר בזמן הניסוי חייבו את המפתחים להתרכז בתרחישים של זיהוי עצם מוסווה, ואכן גם ממרחק רב עצמים קטנים ומוסווים נראו במערכת בבירור רב יותר מבעין האנושית. בחברה סיפקו גם מספר תיעודים בלעדיים מניסויים בארץ ובחו"ל שמדגימים את יעילות המערכת במצבי קיצון. "המערכת מורכבת מפנס ומסנסור", הסביר יאן כץ, מנהל פרויקטים בחברה. "הפנס יורה פולסים שנקלטים בתזמון מושלם עם הסנסור. בצורה זו אנחנו יכולים לסנן רעשים ורקעים שאנחנו לא רוצים לראות בתמונה".

אכן ראינו כי ישנם פיתוחים ישראלים מתקדמים שמשפרים משמעותית את חוויית בטיחות הנסיעה ברכב האוטונומי, אך כיצד נדע אילו פיתוחים מורכבים על הרכב האוטונומי שאנו קונים ועם אילו תרחישים הוא יודע להתמודד? "פורטליקס זה הגשר שבאמצעותו נחצה את התהום בדרך להשמשה של מכוניות אוטונומיות", משוכנע גיל אמיד, סמנכ"ל תפעול ופיתוח עסקי ב-Foretellix שהוקמה גם כן בשנה שעברה.

פיתוחי הדור הבא של הרכבים האוטונומיים
מערכת Bright Way Vision | צילום: Brightway Vision

את המערכת של פורטליקס מדמה אמיד לדירוג חמשת כוכבי הבטיחות ורישיון הנהיגה של המחר גם יחד. "המערכת של פורטליקס היא שפה בקוד פתוח שבאמצעותה ניתן לתאר תרחישים שקורים לרכב האוטונומי על הכביש", הוא מסביר. "ברגע שאתה מתאר את התרחישים הללו ניתן להכניס אותם למערכות סימולציה שונות, לראות את ההתנהגות של הרכב האוטונומי ולהוציא מדדים של ההתנהגות. בעתיד זה יפתור לרגולטור גם את הסוגיה של קביעת רף הבטיחות וגם את הסוגיה של הטלת האחריות. הבדיקה תהווה מעין מבחן נהיגה המקנה רישיון".

בפורטליקס נמצאים במגעים מתקדמים גם עם קונצרנים גדולים בתחום הרכב וגם עם רגולטורים מדינתיים ובין-לאומיים, ומקווים שהמערכת שלהם תכתיב את הסטנדרט בתחום. "כבר בשנה הקרובה נראה סימנים ראשונים למהפכה של פורטליקס", מצהיר אמיד. "בשנה שלאחר מכן כבר נראה את זה מתפשט בצורה נרחבת הרבה יותר ובתוך שנה-שנתיים כבר נראה רכב על הכביש. הטכנולוגיה מתקדמת מהר, הרגולציה מתקדמת לאט".

אורלי דהן, מנכ"לית קהילת EcoMotion לתחבורה חכמה, הסבירה: "הטכנולוגיות המפותחות למימוש חזון הרכב האוטונומי של מרבית הסטארטאפים מאפשרות את הגברת הבטיחות בנסיעה ברכב ובסביבתו כבר היום. עד שהרגולציה תאפשר רכבים אוטונומיים באופן מלא, במקום להחליף את הנהגים, טכנולוגיות אלו יאפשרו לתמוך בהם ולעזור להם לנהוג בצורה בטוחה ומודעת יותר לסביבתם ולנוסעים ברכב".

אז הסטארטפיסטים הישראלים בטוחים שהם אלה שיביאו את המהפכה ושבעוד שנים בודדות נראה את הרכבים האוטונומיים כאן בכבישי הארץ. האם זה באמת יקרה? נצטרך להמשיך לחכות. מה שבטוח הוא שהסטארטפיסטים ימשיכו לעבוד על זה קשה מאוד בשנים הקרובות.