כבר אין גבולות: הכנסת מבקשת שליטה פוליטית על אכיפת החוק
סמכות פוליטית להתערבות בהליכים משפטיים, או הכנסת שיקולים פוליטיים לדיונים משפטיים - קשה יהיה למצוא מקבילה בעולם לחוק שנועד לעצור את משפט ראש הממשלה • פרשנות


אי אפשר להתייחס להצעת החוק של חה"כ לימור סון-הר מלך - לעכב את ההליכים במשפט ראש הממשלה - במנותק מן הקמפיין הרחב בנושא החנינה. מעורבים בו רבים, ביניהם הנשיא דונלד טראמפ, אולי גם הנשיא הרצוג, שרי ממשלת ישראל החתומים על מכתבה של השרה עידית סילמן, חה"כ אריאל קלנר שהגיש הצעת חוק דומה וכמובן - התקשורת, המנהלת על כך דיונים.
הצעת החוק של חה"כ סון הר מלך, שנידונה אתמול (ראשון) בוועדת שרים לחקיקה, קובעת:
"בכל עת שלאחר הגשת כתב האישום ולפני הכרעת הדין, רשאית ועדת הכנסת, בהודעה מנומקת בכתב לבית המשפט, לעכב את הליכי המשפט נגד ראש הממשלה או שר משרי הממשלה, אם ראתה צורך בכך.."
על אף שהיא מתייחסת כביכול ל"ראש הממשלה והשרים" - ההצעה היא פרסונלית לגמרי ואמורה לחול רק על ראש הממשלה. מדוע? כי על פי פסיקת בית המשפט העליון בהלכות דרעי ופנחסי, עם הגשת כתב אישום חמור נגד שר מוטלת על ראש הממשלה חובה לפטרו. כך בעצם לא יהיה מצב שבו יתעורר צורך "לעכב הליכי משפט" נגד שרים: מרגע שמוגש כתב אישום, השר מפסיק לכהן ועל כן לא יהיה שר כשיגיע לבית המשפט.
ברוח דומה, גם הצעת החוק של חה"כ קלנר מציעה לתת לשר הביטחון, בהתייעצות עם שר המשפטים, את הסמכות לצמצם דיונים בהליכים פליליים לתקופה של עד 180 ימים, אם המשכו של ההליך בקצב רגיל עלול לגרום "לפגיעה ממשית בביטחון המדינה".
העיתוי מעניין. החל מן השבוע הבא אמור ראש הממשלה להגיע לבית המשפט המחוזי שלוש פעמים בשבוע להמשך החקירה הנגדית (המשפט עצמו יתנהל ארבעה ימים, כאשר ביום הנוסף יעיד עד אחר). אבל למה לבזבז זמן יקר של ראש ממשלה בהליך פלילי אם אפשר פשוט לבטל אותו?
המסר ברור. השלטון מבקש לקבל גם את הסמכות לעכב הליכים, הקיימת בידי היועץ המשפטי לממשלה. אם המשפט המתנהל לא מתאים לשלטון - נבטל אותו. סמכות פוליטית להתערבות בהליכים משפטיים, שיקולים פוליטיים בדיונים משפטיים - גם במדינות אוטוקרטיות אין בנמצא חוקים כאלה.
שוב ושוב הממשלה מבקשת להתערב בהליכים פליליים משיקולים פוליטיים. ראינו רק לאחרונה הצעות להרחבת החסינות של חברי הכנסת, כמו גם התעלמות שר הביטחון מהצורך בחתימה על כתב חיסיון שנדרש כדי להגיש כתב אישום נגד חה"כ טלי גוטליב.
בהתייחסות להצעת החוק הנוכחית כותבת היועצת המשפטית לממשלה:
"הצעת החוק מאפשרת דריסת רגל של שיקולים פוליטיים בהליך הפלילי תוך פגיעה קשה בטוהר ההליך הפלילי, בעקרון השוויון בפני החוק, בעצמאות מערכת המשפט ומערכת אכיפת החוק, ובעקרון הפרדת הרשויות. זוהי הצעת חוק פרסונלית המועלית שעה שמתנהל הליך פלילי נגד ראש הממשלה... ההצעה אינה חוקתית, יש להתנגד לה ואין לקדמה".
אכן, ההצעה פוגעת בערכים הבסיסיים של המשטר הדמוקרטי. זו הצעה פסולה שנועדה לאפשר לקואליציה להשתלט על מערכת אכיפת החוק ולראש הממשלה להימלט מן המשפט.
>>> פרופ' סוזי נבות היא מומחית למשפט חוקתי וסגנית נשיא במכון הישראלי לדמוקרטיה
