עם הקמת הממשלה החדשה, יעמדו לא מעט לובשי מדים בכירים בפני דילמות אתיות העשויות להיות מהותיות ביותר לנאמנות שלהם לחוק, לארגון שבו הם משרתים, לקוד האתי שלהם ושל הארגון, לחוזק עמוד השדרה המקצועי שלהם ואפילו ליושרה שלהם - בין החובה המקצועית לבין רצון לקידום העלול למשוך למוד פעולה של ריצוי הדרג הממונה.

לכאורה, על מה אני מתריע? הרי תמיד בראש כל משרד הממונה על ארגון ביטחוני עמד שר פוליטי, אז מה נשתנה?

במשטרת ישראל, שכעת כפופה לשר עם "קיטבג" של כתבי אישום והרשעות בפועל, עם סדרה ארוכה של התבטאויות קיצוניות, עם רצון כמעט לשלוט בהדק האקדח ובהדק החקירות, האתגר עומד להיות בסדר גודל עצום. לצד חוק כפיפות המשטרה החדש שחוקק, לכל ניצב, תת-ניצב וניצב משנה יהיה ברור לאן נושבת הרוח ומה יהיו הקריטריונים למקלות וגזרים (קידום או הדחה) בהגיע רגע החלטות השיבוצים.

בטוח שיהיו, פה ושם, דיוני הערכת מצב מקצועיים ומבצעיים בראשות או בהשתתפות השר. השאלה היא מה ייאמר שם. האם תינתן הערכה מקצועית, אמינה וישירה גם כאשר מסקנותיה תהינה מנוגדות לתפיסת העולם של השר? או שמא נראה "הנדסת המידע וההערכה" שמכוונת בעיקר "לצאת בסדר" עם השר, או חלילה "להצטיין" בפניו בואך דיון שיבוצים.

משטרה, שוטרים, משטרת ישראל, שוטר (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
השר עלול להגיע לזירה ולהתחיל לחלק פקודות | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

על קצין עם עמוד שדרה חזק ויושרה מקצועית לעמוד על חובתו למסור מידע מלא ואמין, להעריך התפתחויות על פי אמות מידה מקצועיות בלבד ולא להתקפל בפני דרג מדיני רק עקב שיקולי הישרדות. במילים אחרות, אולי קצת מוקצנות, להיות מוכן להקריב את עתידו על "קידום השם המקצועי".

לא אתפלא אם השר, הידוע כמנפנף באקדחו האישי, יגיע לאירוע מבצעי ויתחיל לחלק פקודות לשוטרים וקצינים. לכל דבר ועניין אין זה תפקידו ואין זו סמכותו. אני מצפה משוטר וקצין לפעול על לפי סמכות ואחריות המוגדרים בחוק ובארגון, ולא על פי שיקולי שרידות.

שבירת שרשרת הפיקוד

תרחיש צפוי אחר קשור במג"ב איו"ש. פלוגות מג"ב מוקצות לפיקוד המרחבי האחראי על הגזרה והפעלת הכוח נעשית באופן משולב בין כל מרכיבי הכוח, תחת שדרת פיקוד אחת אחודה וברורה - מח"ט, מפקד אוגדה ומפקד הפיקוד. אין כל אפשרות לטיפול מבצעי באירוע על ידי שני גורמי הפעלה שונים. אז מה יקרה אם השר ייתן הוראת פעולה לפלוגת מג"ב שאיננה מתואמת ואיננה נשלטת על ידי גורמי הפיקוד המרחבי? מה יקרה אם השר ייתן הוראה לירות במיידי אבנים על מנת להרוג, כשהוראה זו נוגדת את הוראות הפתיחה באש של הפיקוד המרחבי?

תרחיש נוסף עלול להיות קשור בהתערבות בחקירות.יכולה לצוץ בקשה לקבלת מידע מהחקירות, יכולה להיות העברת מסר סמוי או גלוי שחקירה ספציפית לא נראית לשר והוא מצפה לסגירתה, הפסקתה או ״מריחתה״. כאן הציפייה מלובשי המדים לדחות בנימוס. אך בתקיפות, כל הפרה של ניקיון החקירה, להימנע מהדלפה חשאית אל השר או מילוי ציפיותיו, גם אם זה יעורר כעס וגם אם זה עלול לפגוע בקידום המיוחל.

להב 433, משטרת ישראל (צילום: אייל מרגולין)
תהיה התערבות בחקירות?, משרדי להב 433 | צילום: אייל מרגולין

הראשונים לעמוד במבחן יהיו המפכ״ל (הנוכחי או מחליפו) והניצבים, מפקדי המחוזות. כל התכופפות שלהם תקרין כלפי מטה ותגרום לקריסת האתיקה המקצועית והיושרה הארגונית והאישית של כלל המערך. הציפייה מהם להיות נאמנים לחוקי המדינה, למלא את הוראות הדרג המדיני עד הנקודה בה הם חשים שהם חוטאים לאמת ולחובה המקצועית. אינני מכוון חלילה לסירוב פקודה, אלא להרמת דגל ברגעי קיצון עד לראש הממשלה ובסוף אף להתפטרות, באם הם סבורים שנעשה כאן מעשה לא חוקי ולא מוסרי.

יושרה מקצועית - גם על חשבון קידום

אני רוצה להביא שתי דוגמאות אישיות בהן נתקלתי בהיותי ראש אגף המודיעין:

במקרה הראשון, לקראת מערכת בחירות מסוימת זומנתי לישיבת ממשלה ״על מנת לתת סקירה״. הנוהג היה שראש אמ״ן מגיע לישיבות קבינט ומעלה בעוד שלישיבות מליאת ממשלה מגיעים קצינים אחרים מאמ״ן. ידעתי שמתכננים לי ״מארב פוליטי״! ידעתי איזו שאלה ישאלו אותי וידעתי מדוע ישאלו אותה, כי היו זקוקים לכותרת מבכיר בצה״ל שתשרת את קמפיין הבחירות.

איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה קובי שבתאי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
כל התכופפות של קצינים בכירים תשפיע על כל הארגון, בן גביר ושבתאי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

סירבתי לענות על השאלה, הן במליאה והן בקבינט, עקב סיווג ביטחוני ואף עמדתי ואמרתי לראש הממשלה שגם אם אטעה ואתחיל לענות עליו לעצור אותי כי אני לובש מדים, הם בקמפיין בחירות ועליו למנוע ממני לספק כותרת לבחירות. בסיכומו של דבר שוחררתי ממענה, אך הודעת לשכת ראש הממשלה ציינה כאילו אישרתי בדבריי את המידע אותו רצו לשמוע. הגבתי מיידית בהודעת דובר צה״ל המכחישה את תוכן הודעת לשכת ראש הממשלה. הייתה מהומה של שבוע בתקשורת, אך לא התקפלתי גם כשידעתי שזה עלול לפגוע בסיכויי קידום.

מקרה שני: לקראת מערכת בחירות אחרת, ברגע מסוים החל ספין בכל ערוצי התקשורת על חשש מהסלמה ביטחונית באחד מגבולות המדינה. בדיקה מהירה עם כל גורמי המקצוע הבהירה את מה שכבר ידעתי - אין שום אות או סימן מודיעיני התומכים בידיעה זו.

 

>> להאזנה לכל הפרקים של "אחד ביום" לחצו כאן 

הייתי יכול לעבור על כך לסדר היום, אולם היושרה המקצועית חייבה אותי לצלצל בפעמון, להרים דגל ולהגיע אל הבכיר ביותר עם האמירה שאין שום מודיעין מאחורי הידיעה ושעצם הימשכות הספין עלולה לייצר מעצמה מתיחות ביטחונית מסוכנת. התוצאה הייתה שהספין נפסק מיידית ולא היו יותר ידיעות בנושא. אישית ידעתי שזה לא מקדם סיכויי קידום, אולם זו חובתי המקצועית ונאמנותי אליה גוברת על כל שיקולי קידום והישרדות.

כך אני מצפה שינהגו בכירי הארגונים הביטחוניים במקרי מבחן דומים.

>>> אלוף במיל' עמוס מלכא הוא ראש אמ"ן לשעבר