בשבועות האחרונים משרד הבריאות יורה לכל כיוון הנחיות משתנות, מתחלפות ובלתי בהירות בעליל. אתמול (ראשון) היה צורך בבדיקת PCR אם נחשפת לחולה מאומת, היום זה תלוי בכלל בן כמה אתה. קודם יורים הנחיה ואז חושבים אם בכלל אפשר ליישם אותה ואיך. אין צורך במערכון של ארץ נהדרת כדי להבין את הפארסה הזאת. הציבור מבולבל, השגרה בלתי אפשרית והכאוס מורגש בכל פינה. אנחנו, כראשי ערים שחיים את השטח, מרגישים את זה מכל כיוון - מההורים, מהנוער, מבעלי העסקים, ממוסדות החינוך והתרבות, מכל שכונה וכל בית.

סיקור N12:

אז איך אפשר להשיג שליטה בעסק? אנחנו ראשי הרשויות כבר ידענו לעשות את זה בפעמים הקודמות. גם הפעם יש לנו מתווה ודרך שיוכלו לייצר סדר בבלאגן. הבנו שהפרדיגמות הישנות שהנחו והובילו אותנו בגלים הקודמים לא אפקטיביים ולא רלוונטיים. בגל הזה, אין כל דרך למנוע את ההידבקויות, מדי יום מספר המאומתים עולה ויוצא משליטה. הרי לא נדע באמת כמה מאומתים יש. המספר החשוב באמת הוא מספר החולים במצב קשה. זה הפקטור אליו צריך להתייחס.

אישה מתחסנת נגד קורונה (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש/90 )
חיסונים הם הפקטור המרכזי, אילוסטרציה | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש/90

הדרך היחידה לשלוט עליו ולדאוג שלא יגדל לממדים שלא נוכל להתמודד איתם היא לדאוג לאוכלוסייה מחוסנת ומוגנת. אין בבתי החולים חולה קשה אחד שהוא מתחת לגיל 60 ומחוסן. המשמעות היא שאם אתה מתחת לגיל 60, חיסון ימנע ממך להפוך לחולה במצב קשה. לכן, אחוז המחוסנים הוא הפקטור האקוטי והמשפיע ביותר.

זו בדיוק הסיבה שצריך לאמץ את הצעתנו - רמזור מתחסנים. זה הפרמטר היחיד שחשוב כרגע. לפי המתווה החדש, כל רשות תדע בכל רגע נתון מה מצב המתחסנים אצלה על פי ארבע הקטגוריות הבאות:

  1. מחוסנים בגילי 60 ומעלה.
  2. מחוסנים בגילי 18 עד 60.
  3. מחוסנים בגילי 12 עד 18.
  4. מחוסנים בגילי 5 עד 12.

כל קטגוריה תקבל ערך יחסי לשכלול הכללי, כשהערך היחסי של בני 60+ יהיה הגבוה ביותר, בשל היותם אוכלוסייה בסיכון. היום הרשויות לא יודעות איפה למקד מאמצים. המדינה מתישה את ראשי הרשויות והצוות המקצועי בלימוד מתווים שמשתנים מדי יום, ולא נותנים מענה אמיתי למצב בשטח.

מתחם בדיקות סרולוגיות של נוגדנים בילדים בגילאי 3 עד 12 במרכז קצרין (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)
זוכים לאמון הדרוש מהציבור, פעילות פיקוד העורף במהלך המגפה | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

החיסונים הם עדיין הפרויקט הגדול העומד לפתחנו והם מצילים חיים. אנחנו יודעים שיש ירידה ברמת ההגנה של החיסון אחרי כשישה חודשים, ובכל זאת רבים לא ממהרים להתחסן. כל זאת, כתוצאה מכשל הסברתי של משרד הבריאות. כאן אנחנו, הרשויות המקומיות יחד עם פיקוד העורף, יכולים לפעול. להסביר, למזער התנגדויות, להנגיש ולהגדיל את אחוז המחוסנים - ובלבד שיהיו לנו את הנתונים המעודכנים על מצב המתחסנים בכל רשות.

כדי להצליח לנצח את הגל הזה, בדיוק כמו בגלים הקודמים, אנחנו חייבים לשלב כוחות. זה לא הזמן למלחמות קרדיט ובטח לא הזמן לגלגל את האחריות מאחד לשני. חיי אדם מונחים כאן על הכף, ואנחנו חייבים לנהל אסטרטגיה אחת ברורה. יחד עם הממשלה, משרד הבריאות, פיקוד העורף וקופות החולים, נחתור כולנו ביחד להגיע ליעד של 70 אחוזים בכל רשות במדינה.

תמיד התגאינו במוח הישראלי, בכישורי החדשנות שלנו ובאומת הסטארטאפ ניישן. אז בואו נלך קדימה ולא אחורה. בואו ננהל את המשבר הזה ביצירתיות, בלי קיבעון מחשבתי ופרדיגמות ישנות, אלא בראש פתוח ובדרך הבטוחה והחכמה. כי זה בדיוק מה שמגיע לתושבים שלנו.

חיים ביבס (צילום: פלאש/90 )
יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס, ארכיון | צילום: פלאש/90

>>> חיים ביבס הוא יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות