המאבק ביוקר המחיה: כשאנחנו שואלים את השרים בממשלה מה הם עושים כדי להקל על גל ההתייקרויות במשק, תמיד עולה אותו צמד מילים - רפורמת היבוא.

כדאי לבדוק מה בדיוק כוללת הרפורמה הזאת. ליתר דיוק, מה באמת קורה ברפורמת התמרוקים. על פניו זו תוכנית מצוינת - היא אמורה להקל על יבוא מקביל, על קבלת רישיונות ליבוא ועוד. המטרה היא, כמובן, לאפשר יותר תחרות וכמובן להביא לירידה במחירים.

אז מה באמת המשמעות של הרפורמה הזאת עבור, לדוגמה, אחת מהיבואניות הגדולות בשוק התמרוקים, שסטוביץ', חברה שעל פי ההערכות מגלגלת 800 מיליון שקלים בשנה. עם זאת, בחלק מהמוצרים שלה היא לא מוכנה לוותר על עליות המחירים.

שסטוביץ' היא היבואנית הרשמית, לדוגמה, של משחת השיניים "קולגייט" ושולטת בנתח שוק עצום. על פי ההערכות, יותר מ-50% מהשוק. היא מסרבת לוותר על עליות המחירים, למרות שקולגייט הוא מוצר שיקר בישראל, בצורה פראית, לעומת מה שקורה בעולם. ליתר דיוק, בישראל משלמים 50-300 אחוזים יותר.

גם ראש הממשלה בנט הבין שהמחירים בישראל לא הגיוניים. לכן, הממשלה פעלה לקדם את רפורמת התמרוקים, כחלק מרפורמת היבוא הגדולה. זאת, כדי להכניס תחרות ולהוריד מחירים. אז זהו, שלא. קולגייט, באורח פלא, לא כלולה ברפורמה. אפשר לבדוק גם את החלופות: מרידול, עוד מותג של משחות שיניים מבית היבואנית שסטוביץ'. היא שולטת על 7 אחוזים מהשוק וגם היא לא כלולה ברפורמה.

מה לגבי דאודורנטים? גם הם יקרים בישראל ב-22% לעומת המחירים באירופה - וגם הם לא כלולים ברפורמת היבוא. קצף גילוח - המחירים בישראל יקרים ב-335 לעומת המחירים באירופה, גם הם לא כלולים ברפורמה.

שרים יקרים, במקום לצאת בהכרזות בומבסטיות, לשגר מכתבים זועמים, להקים קבינט מיוחד, אולי פשוט תקחו את הרפורמה שכבר יש לכם ביד ותצאו איתה לדרך כמו שצריך. תפתחו את השוק לתחרות. אחרת, אין פה באמת בשורה לצרכנים.