מארק צוקרברג הוא כנראה אחד האנשים הכי ציניים שחיים בינינו והיום אפילו הוא הצליח לשבור שיא אישי, בחסות השלוחה המקומית שלו בתל אביב. כך נפתחה ההודעה לעיתונות שהופצה לעיתונאי ישראל: "היום עלה לאוויר קמפיין 'תחשבו טוב' לשינוי השיח ברשת, ביוזמת נשיא המדינה יצחק הרצוג וחברת Meta בישראל (לשעבר פייסבוק). עשרות ידוענים, מובילי דעה ודמויות מוכרות בארץ שיתפו סרטונים של עצמם מקריאים את התגובה הפוגענית ביותר שקיבלו ברשת, כאשר המילים הבוטות והתוקפניות צונזרו והוחלפו במילים חיוביות ומחזקות...".

המטרה, לכאורה, נהדרת: להעלות למודעות את ההשלכות של בריונות ברשת. ההתגייסות של הידוענים מרשימה, ושל הנשיא ממלכתית. עם זאת, חברת Meta, שמחזיקה בפייסבוק, באינסטגרם ווואטסאפ היא חלק (עיקרי) מהבעיה. אם היא רוצה להיות גם חלק מהפתרון, מהלך יח"צני שכזה צריך להיות הדבר האחרון ברשימה שלה.

צוקרברג הוא מגדולי הציניקנים כבר כתבנו. האיש בעל החזות התמימה, החנון מהרווארד ששינה את העולם עם הרשת החברתית ובהמשך עם מסע רכישות של כל אפליקציה שניסתה לערער על מעמדה המונופוליסטי, עושה כבר שנים מיליארדים על חשבון איכות החיים של המשתמשים שלו. את זה לא אומרים רק מתנגדיו, אלא גם מחקרים מפורטים שנערכו על ידי פייסבוק עצמה, שחלקם פורסמו מוקדם יותר השנה בשורת תחקירים של הוול-סטריט ז'ורנל.

בין היתר נחשף שם שלפי הנתונים שבידי צוקרברג עצמו, אינסטגרם מזיקה לבני נוער, מעודדת הפרעות אכילה, בעיות עם דימוי הגוף, דיכאון ומחשבות אובדניות. על פי המסמכים שהובאו בתחקיר, צוקרברג יודע שאינסטגרם היא מוצר ממכר ולא רק שלא פעל להפחית את ההתמכרות - אלא להפך. פרק אחר בתחקיר עסק בשאלה למה פייסבוק שינתה את הפיד שלה כך שיעודד - כן, יעודד - תגובות שליליות. התשובה, בקצרה: כי זה המודל העסקי. כי בפייסבוק גילו שככל שהפוסטים מעוררים יותר זעם וסנסציות, כך יש יותר תגובות; ככל שהפוסטים קיצוניים יותר, נוטפי שנאה ובמקרים רבים גם שקריים ("פייק ניוז"), כך הגולשים מגלים יותר מעורבות ומזרימים לשורה התחתונה של Meta יותר כסף. הרבה יותר.

חברת פייסבוק מיתגה את עצמה מחדש בשם META (צילום: רויטרס)
עושה כסף מפילוג, שנאה, הסתה והפצה של פייק-ניוז, Meta | צילום: רויטרס

אז עם כל הכבוד לנשיא, לידוענים, למשפיענים ומובילי דעת הקהל, את הקמפיין החשוב הזה עדיף היה לעשות בלי החיבוק המיוזע של פייסבוק (שמעדיפה שתקראו לה Meta כדי שתשכחו בדיוק את זה: שהיא הבעיה ואין לה באמת עניין להיות חלק מהפתרון). בכל העולם רגולטורים הכריזו מלחמה על הרשת החברתית שעושה כסף מפילוג, שנאה, הסתה והפצה של פייק-ניוז (שלא אחת, במיוחד בשנתיים האחרונות של מגפה עולמית, עולים בחיי אדם). ואצלנו? המנכ"לית הישראלית זוכה ליחסי ציבור נשיאותיים ומפנקים.

אדוני הנשיא, את פייסבוק צריך לרסן, לא לחבק. הרבה לפני שמצטרפים אליהם לקמפיין כזה, שלידו כל ניסיונות ה'גרין ווש' של חברות מזהמות מחווירים, צריך להבהיר לה באמצעים חוקיים שכדאי מאוד שתשקול להחליף מודל עסקי, להשקיע הרבה יותר משאבים בניתור תוכן פוגעני ובהסרה של פייק ניוז. לא מספיק לחשוב טוב, צריך גם לעשות טוב - וקמפיינים שנדחפים על ידי מי שמחולל את הבעיה זה פשוט לא מספיק. במקרה הזה, זה אפילו מביך.