המקצוע החשוב ביותר במערכת החינוך מגיל גן ועד כיתה י"ב הוא "חינוך לאחריות". הוא אמנם אינו נוכח במערכת השעות כמקצוע בפני עצמו, אבל נכון לו להיות קיים גם בשיעור היסטוריה, מתמטיקה, טקס בית ספרי וטיול שנתי. נכון ל"חינוך לאחריות" להיות נוכח בזמן התפילה, בחדר המורים, במפגש בין מורה ותלמיד. פשוט בכל מקום.

"חינוך לאחריות" זה היכולת שלנו לגרום לכולנו להרגיש שותפים בעשייה. השיעור הוא לא רק המשימה של המורה, הטיול הוא לא רק המשימה של המדריך, חזות בית הספר היא לא רק המשימה של אב הבית. כולנו שותפים – צוותי חינוך, הורים וגם תלמידים.

תלמידים, חוזרים ללימודים, כיתה, בית ספר, קורונה (צילום: גרשון אלינסון, פלאש/90 )
תלמידים, חוזרים ללימודים, כיתה, בית ספר, קורונה | צילום: גרשון אלינסון, פלאש/90

אנחנו פותחים את שנת הלימודים תשפ"ב מתוך הבנה כי גם שנה זו צפויה להיות שנה מורכבת: האם אנחנו נלחמים בקורונה? האם אנחנו מפתחים שגרה בצד הקורונה? כיצד נשמור על משמעותיות המורה תחת חוסר ודאות? כיצד נשמור על שגרה עבור ילדינו? הפתרון טמון ביצירת אחריות משותפת. בהבנה שנכון לבנות שותפות כדי לשמר ולקדם תהליכים.

עוברים ללמוד בחוץ

במהלך שנה שעברה פיתחנו בעיר בית שמש מודל ללמידה במרחב. במהלך הסגרים הקודמים כ-70 בתי ספר למדו במרחבים הפתוחים ולמעלה מ-6,000 תלמידים קיימו שיעורים, פעילויות ומפגשים בגנים הציבוריים ובפארקים. לקראת פתיחת שנת הלימודים הנוכחית השבנו את המודל הזה לפעילות. ביקשתי מאנשי החינוך שלנו שכל פעילות או שיעור שניתן לקיים במרחב הפתוח, לא לקיים בכיתות. זו אחריות משותפת למורים, להורים וגם לתלמידים, כל אחד בחלקו. להתאים את מערכי השיעור, לחדד את הקשב ולהבין ששמירה על הבריאות חשובה לא מפחות מההספק הלימודי.

זווית נוספת שאנחנו מובילים יחד עם צוותי ההוראה שלנו היא למידת החקר. פיתוח הלמידה העצמאית ולמידת החקר מחד מחזקת את התלמיד ומכינה אותו לקראת העתיד ומאידך מקלה על מערכת השעות.

בצד הכנת מערכת החינוך למציאות המשתנה, אסור להזניח את ההכנה המתבקשת לצוותי החינוך ומוסדות החינוך בעיר לימי שגרה. הכנת צוותי החינוך למוכר וההערכות למצב המשתנה נותנת ביטחון גם למנוסים ביותר.

פתיחת שנת הלימודים בצל הקורונה (צילום: ‏אוליבייה  פיטוסי, פלאש/90 )
פתיחת שנת הלימודים בצל הקורונה | צילום: ‏אוליבייה פיטוסי, פלאש/90

בזירת המלחמה בקורונה יצרנו מוקדים רבים בעיר לבדיקות סרולוגיות עבור ילדים. פעלנו להרחיב כמה שיותר את שעות הבדיקה. מבצע נוסף בזירת הבריאות הוא החיסונים בתוך מוסדות החינוך. העיר בית שמש הובילה פרויקט של תגמול בתי ספר בהתאם לשיעור ההתחסנות בכל מוסד. כמובן שמעל לכל זה קידמנו את המשך החיסונים בכל העיר. השילוב בין ההכנה החינוכית לבין ההכנה הבריאותית הוא מה שמעניק את הביטחון לתושב בשלטון המקומי והן באמצעות השלטון המקומי בשלטון המרכזי.

ההכנה החינוכית וההכנה הבריאותית והיכולת ליצור חלופות שונות לפעולה זו האחריות שנכון לפתח בכולנו. זה נכון לפתח מרמת רשות מקומית ועד לרמת כיתת לימוד. ללא החינוך לאחריות והאחריות המשותפת לא ניתן יהיה לצלוח את המצב ולאפשר מציאות מכילה עבור כלל תלמידי ישראל והוריהם.

דגש אחרון לסיום: כל ילד עולה פעם אחת לכיתה א', פותח פעם אחת את כיתה י"ב. חובה עלינו לאפשר עבור כלל הילדים חוויה מיטבית. ככל שניתן נרכז קשב המנהלים למורים ולתלמידים, המורים לעמיתים ולתלמידים, ההורים לילדיהם. אין לי ספק שמתוך אחריות משותפת נדע לקיים שנת לימודים טובה לכלל תלמידי ישראל.

עליזה בלוך (צילום: Photo by Yaakov LedermanFlash90)
ראש עיריית בית שמש עליזה בלוך | צילום: Photo by Yaakov LedermanFlash90

>>> הכותבת היא ראש עיריית בית שמש