הטונים גבוהים, הרשתות סוערות והעובדה שחלק גדול מאיתנו בבית מקצינה עוד יותר את העמדות. אז הנה כמה נקודות בעקבות הריאיון של מזכ"לית הסתדרות המורים אמש באולפן.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

1. נתחיל בעובדות: בניגוד לטענה של בן דוד, המורים לא תרמו תשעה ימים ביולי. הם לא לימדו כמה ימים כשפרץ משבר הקורונה, לימדו כמה ימים חלקיים בלמידה מרחוק ואחרי מו"מ עם האוצר סוכם שיחזירו תשעה ימים ביולי. התחשבנות ומו"מ עם האוצר? כן! תרומה? ממש לא.

2. על מה הוויכוח עכשיו? הממשלה החליטה שכל יום לימוד שהמורים מלמדים מרחוק ייחשב בממוצע לחצי יום עבודה. את החצי השני המורים מתבקשים להחזיר ביולי (אחרי תשעת הימים שכבר סוכמו).

הטענה של המדינה: כשמורה מלמד מרחוק הוא לא משקיע את אותו מאמץ כמו ביום לימודים רגיל. המורים טוענים בתגובה: אנחנו מתאמצים כמו ביום רגיל, אולי אפילו יותר. לדעתי, זה תלוי. בכיתות העליונות הלימוד מרחוק רציני יחסית, בכיתות הנמוכות פחות ובגנים הוא בעייתי.

"שום נכונות לדיאלוג"

אפשר להתווכח ולריב על זה. יכול להיות שהאוצר צודק, יכול להיות שהמורים צודקים. אבל מה אי אפשר? אי אפשר לבוא מראש ולהגיד: לא נחזיר אפילו יום אחד! וזה בדיוק מה שעושה הנהגת המורים. שום נכונות לדיאלוג. מאכזבת גם דרישת המורים שבחופש הגדול יהיו קייטנות מסובסדות. שום אחריות ודאגה לתוכנית הלימודים? לידע של התלמידים?

3. למה זה כ"כ קריטי? המשק נכנס למיתון עמוק. ההערכה היא שאם צעדי ההקלות בסגר יצליחו - לקראת יולי הפעילות הכלכלית תעלה הילוך ולכן חשוב לפנות את ההורים לעבודה.

ולא רק זה: ייתכן שבשבועות הקרובים יהיה צורך לדון עם המורים בתנאי לימוד חדשים בשגרת הקורונה. קבוצות קטנות, לימוד בכמה מרחבים, במשמרות וכו'. הבעיה היא שכמעט בכל שפעם שמנסים לקיים דיאלוג עם ארגוני המורים נתקלים קודם כל בסירוב.

"אסור להפוך את המורים לשק החבטות הלאומי"

4. המורים טוענים: למה רק מאיתנו מבקשים להירתם? מה עם שאר המגזר הציבורי? ובכן- גם כאן אלה העובדות: רוב עובדי המגזר הציבורי יצאו לחופשה מרוכזת בפסח על חשבונם. כעת, חלק גדול מהם יישאר בבית לפחות עוד שבועיים. שבוע על חשבונם ושבוע על חשבון המדינה. אז נתנו או לא?

5. חלק מהמורים מרגישים פגועים - שנים מתסכלות של עבודה קשה ושוחקת תמורת שכר נמוך. חלק מהטענות שלהם נכונות. הם גם צודקים שהתנהלות משרד החינוך בימי הקורונה מבולבלת ולא עקבית ושהיה מקום להערכה גדולה יותר מצד האוצר על הלמידה מרחוק.

מותר וצריך לבקר את הנהגת המורים על סירובה המוחלט לדון בפשרות, תוך התעלמות מהמשבר במשק. אסור להפוך את המורים לשק החבטות הלאומי. יש הרבה מאוד מורים שחושבים אחרת מההנהגה שלהם. מגפת הקורונה מלמדת את כולנו שיעורים רבים שבשום בית ספר לא הספקנו ללמוד.