בישיבה הדרמטית שהתקיימה אתמול (שני) בהשתתפות ראש הממשלה ובה הוחלט להכניס לבידוד כל מי שיחזור מחו"ל, ברור היה שזו דרמה כלכלית לפני הכל. באי הישיבה קיבלו ניתוחים ומספרים על היקף הישראלים שיאלצו להיכנס לבידוד, והחליטו בהתאם שלא להחיל את הגזרה רטרואקטיבית. ועדיין, המשמעות בפועל היא סגירת השמיים של ישראל.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

התמונות של נתב"ג ריק מאדם הן תוצר לוואי של משבר חסר תקדים בענף התיירות והתעופה. ישראייר כבר הודיעה שתקפיא את הטיסות הבינלאומיות שלה, ובאל על ימשיכו להפעיל קווים רק כל עוד יהיה להם ביקוש. במציאות שבה כל מי שעולה על טיסה יצטרך לאחר מכן להיות שבועיים בהסגר, הביקוש כמובן יצנח, אם בכלל יתקיים.

התקופה הזו בשנה, עם בוא האביב ולקראת חג הפסח, היא לרוב מהמוצלחות ביותר לענף התיירות. עשרות אלפי הישראלים שכבר רכשו חבילות נופש ומבקשים לקבל תשובות יתאכזבו לגלות שלא רק שיתקשו לקבל החזר מלא - לא בטוח שאפילו יצליחו לקבל מענה בתוך מבול הפניות שזורם לחברות בימים האלה.

קורונה בנתב"ג (צילום: אבשלום שושני, AP)
משלמים את המחיר | צילום: אבשלום שושני, AP

חברות התעופה הישראליות, ובפרט אל על, בלאו הכי התקשו להתמודד מול חברות הלואו-קוסט ששטפו את המרחב האווירי של ישראל. הן מגיעות למשבר הזה חבולות ומוכות, ומי שישלמו את המחיר הם מאות עובדים שיפוטרו באופן מיידי. גם בחברות התיירות, בסוכנויות הנסיעות ובמלונות עומדים בפני מהלך פיטורים משמעותי.

כך נראה הגל הראשון של פגיעת הקורונה. הוא צפוי להתרחב לענפים נוספים ככל שהמשבר ילווה אותנו לאורך זמן: יצואנים ויבואנים כבר סופגים הפסדים, ועצמאיים שנמצאים בבידוד משלמים את המחיר מכיסם ולא מקבלים סיוע מהמדינה. אף אחד מהם לא יוכל לעמוד בגזרה הזו לאורך זמן.

באותה ישיבה אתמול עם שרי הממשלה, העריכו שהחודש הקרוב יהיה הקריטי והקשה ביותר לכלכלה. תקופת ההסתגלות להנחיות החדשות מכניסה את המשק כולו לתזזית. המסכים האדומים אתמול בבורסה הזכירו את המפולות של משבר 2008. הכלכלה הישראלית הוכיחה איתנות בעבר וצלחה את אותו משבר כלכלי עולמי. השאלה אם הוא חיסן אותה גם נגד הקורונה.