בשם שני ערכים פתחו הבוקר מוסדות חינוך רבים במגזר החרדי את שעריהם: לימוד תורה, והציות ל״דעת תורה״. שני ערכים דתיים אחרים נדחקו: פיקוח נפש וחילול השם. הנחיות הרב חיים קניבסקי, "המרן" הליטאי, שהורה לתלמידי הישיבות, הכוללים ותלמודי התורה להמשיך בלימודם, גברו על הוראות משרד הבריאות וגם על החששות בציבור.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

מקורביו של הרב הסבירו כי לשיטתו לימוד התורה נדרש דווקא בעת הסכנה וכי "ביטול התורה מסוכן יותר מהקורונה". לא הועילו כל ההסברים הרפואיים על הסכנה בהמשך התפשטות הנגיף, וגם לא היקפי הזעם והשנאה כלפי המגזר החרדי שמעוררת ההחלטה לצפצף על הוראות משרד הבריאות.

ישיבת "מיר" בירושלים, הבוקר (צילום: N12)
ישיבת "מיר" בירושלים, הבוקר | צילום: N12

שר הבריאות ליצמן המשתייך לפלג אחר במגזר החרדי ניסה להפעיל את השפעתו כדי לשנות את החלטת הרב, וכך גם עוד חברי כנסת מיהדות התורה, עסקנים, מנהלי מוסדות ואפילו ראש הממשלה באופן אישי, שביקש לנצל את הקשר הקרוב שלו לבית הרב מתוקף הברית הפוליטית ביניהם כדי ליישר קו עם המדיניות החדשה למאבק בנגיף, אך התשובה לא השתנתה.

הרב קניבסקי הוא בכיר הרבנים החרדים כיום, והשפעתו חורגת מגבולות הציבור הליטאי לקהילות חרדיות נוספות. סגנון ההנהגה שלו שונה משל קודמיו. תשובותיו קצרות, לא מנומקות, לעיתים חידתיות, ומיוחסת לו הילה מיסטית שגוברת על הדגש השכלי והאינטלקטואלי שמאפיין בדרך כלל את המנהיגים הליטאיים.

חשוב לציין שרבנים רבים אחרים במגזר פסקו באופן אחר, אבל איש מהם לא התייצב חזיתית כנגד הוראת הרב קניבסקי. מוסדות חינוך השייכים לזרמים אחרים, כמו רשת החינוך של ש"ס ותלמודי תורה של חלק מהחצרות החסידיות צייתו להוראות ונשארו סגורים היום, אבל הם מתקשים לקיים למידה מרחוק במגזר שבו במרבית הבתים אין מחשב המחובר לאינטרנט.

תלמוד תורה בשכונת הר נוף בירושלים (צילום: N12)
תלמוד תורה בשכונת הר נוף בירושלים, הבוקר | צילום: N12

במוסדות שכן פתחו את שעריהם ניתן היה להבחין הבוקר בתנועה דלילה מבדרך כלל. רבים מההורים העדיפו שלא לקחת את הסיכון. אלו שכן הביאו את ילדיהם הודו שאין להם תשובות מלבד "ר' חיים אמר". התשובה הזאת נשמעת בלתי מתקבלת על הדעת לאוזניים חיצוניות, אבל בעולם החרדי יש מי שרואה דווקא בעת הזאת שעת מבחן לערכיו של המגזר: הדבקות בלימוד תורה בישיבות ובכוללים תוך נטילת סיכון היא מבחינתם התשובה לטענות נגד ההשתמטות "הנוחה" מהצבא. כשם שהצבא אינו שובת כך הישיבות אינן יכולות לשבות דווקא בגלל מצב החירום. גם הציות לרבנים נמדד דווקא כשרבים במגזר חוששים ומתקשים להבין את הוראותיהם.

עצם העלאת הטענות נחשבת בעיני חלק מהחרדים ככפירה בסמכות הרבנים, אבל דווקא מי שאוהב את קהילות הקודש לא יכול שלא להיות מודאג.