בדיוק לפני שבוע צוין בעולם ה-Black Friday, ובישראל לבדה בוצעו רכישות בסך של 915 מיליון שקלים. זה לא מפתיע: קניות במבצע גורמות לנו להרגיש שעשינו עסקה טובה, וקניות גורמות למוח הורמונים שמייצרים תחושה נעימה. אבל מחקר של גרינפיס משנת 2017 הוכיח שאפקט השופינג פג מהר, תוך יום – ומה קורה אחר כך? אנחנו נשארים עם ערימות של בגדים, נעליים ומוצרים נלווים מיותרים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

 את המחיר האמיתי משלמים האנשים שמאחורי הבגדים שאנחנו קונות וקונים: עובדי המתפרות במדינות מתפתחות עובדים היום בתנאי עבדות מודרנית, וגם הסביבה משלמת מחיר יקר – מים, עצים, דלקים, נפט וכמות אנרגיה עצומה נדרשים כדי לייצר את המוצרים האלה. אנחנו מעלים לשמיים מטוסים כדי לקנות חולצות זולות שיוצרו בסין או בנגלדש, אבל כדי לייצר חולצת טישרט אחת יש צורך ב-2,700 ליטרים של מים כמות המים שאדם מערבי שותה במשך שנתיים וחצי.

וכל אלה, בלי לומר מילה על הרגלי השימוש שלנו – כי לרובנו יש בבית יותר בגדים מכל מוצר צריכה אחר. הדור הצעיר נפרד מבגד אחרי שבע לבישות בלבד, ונשים רבות קונות בגד עבור אירוע ולובשות אותו פחות מפעמיים עד שהוא נמסר או נזרק. למען האמת, בכל שנייה נזרקים ברחבי העולם בגדים בכמות שיכולה למלא משאית.

אז לקראת יום המכירות הבא, כדאי לחשוב שוב לפני שמוציאים את כרטיס האשראי. אולי כבר יש לנו משהו דומה בארון? האם הג'ינס החדש הזה באמת ישפר את ההרגשה? ואולי עדיף לנתב את הכסף, הזמן והאנרגיה שלנו למטרות טובות יותר ולצבור חוויות – לא חפצים.