N12
פרסומת

רוב הציבור מעדיף שלא להשתמש בתחבורה ציבורית

לא מעט טענות עלו בחודשים האחרונים על מערך התחבורה הציבורית. איחורים, עיכובים ועומס בלתי נסבל – הפכו אצלנו לתופעה שכיחה. מחקר חדש של עמותת אור ירוק שמפורסם לראשונה, מאגד בין נתונים רשמיים של הרשויות בישראל ומגלה תמונה מטרידה: הרוב בישראל מעדיפים שלא להשתמש בתחבורה הציבורית וזה עולה למשק מיליארדים

עמליה דואק - לא לשימוש
חדשות
פורסם:
הקישור הועתק

ביום בו ממשלת ישראל בחרה לאשר פרויקט גרנדיוזי של קו רכבת מהירה לאילת בעלות של כ-30 מיליארד שקלים מתפרסם מחקר חדש ומקיף של עמותת "אור ירוק" המגלה כי הצורך התחבורתי הדחוף של ישראל הוא לאו דווקא רכבת מהירה לקצה הדרומי של המדינה אלא פתרון של התחבורה הציבורית הלקויה במרכזי האוכלוסין.

המחקר מצביע על מה שרובנו כבר מזמן יודעים: הצפיפות, הסרבול, האיחורים וסיבות נוספות גורמים, בניגוד לנהוג בעולם, לכל מי שיכול להרשות לעצמו לוותר על תחבורה ציבורית ולהשתמש בעיקר בכלי רכב פרטיים.

על פי המחקר חלה ירידה של כ-18 אחוזים בשביעות רצון הציבור מהתחבורה הציבורית בשנה החולפת. 55 אחוזים מהנשאלים ציינו שהם בכלל לא שוקלים להשתמש בתחבורה ציבורית ועושים שימוש ברכב הפרטי והיקר, אך בה בעת לא פחות מ-70 אחוזים מהנשאלים ציינו שהיו שמחים להשתמש בתחבורה ציבורית אם זו הייתה יעילה ומהירה כמו בערים רבות בעולם.

נהג האוטובוס קנה פיצוחים. ארכיון
כמעט כל מי שיכול להרשות לעצמו מוותר על שימוש בתחבורה ציבורית | צילום: חדשות 2

מספר חודשים לאחר החלת הרפורמה בתחבורה הציבורית שהייתה אמורה להפוך את תחבורת ההמונים ליעילה יותר כבר ברור שהמתווה שלה, ששוכפל מערים כמו ניו יורק בהן היא תומכת ברכבת תחתית יעילה, לא הצליח ועכשיו אנשים צריכים להחליף מספר אוטובוסים ובסופו של דבר אנשים רבים שהשתמשו בעבר באוטובוסים מדווחים שהרפורמה גרמה להם להעדיף להשתמש ברכב הפרטי.

מסתבר שבישראל רק כ-3.5 אחוז מהתנועה היא של אוטובוסים בעוד שבאירופה התחבורה הציבורית מהווה 12 אחוזים מסך התנועה ובארצות הברית לא פחות מ-18 אחוזים.

מעבר לעצבים, לזיהום אוויר ולתאונות דרכים, פקקי התנועה גורמים לנזק מצטבר למשק בשווי של כ-15 מיליארד שקלים בשנה.

פקק תנועה
הפקקים עולים למשק כ-15 מיליארד שקלים בשנה | צילום: istockphoto, istockphoto
פרסומת

עוד מסתבר שגם אם רק כעשרה אחוזים מהמשתמשים ברכב על מנת להגיע לעבודה היו בוחרים לעשות את הדרך הזאת בתחבורה ציבורית הפקקים היו מצטמצמים באופן משמעותי והיו נחסכים למשק לא פחות מ-5.5 מיליארד שקלים.

הפרשן הכלכלי נחמיה שטרסלר מציין כי "התחבורה הציבורית בישראל היא המחדל האזרחי הכי גדול של ממשלות ישראל לדורותיהן, כולל הממשלה הנוכחית". שטרסלר מוסיף גם ש"ממש מצחיק לשמוע על החלטה להקים רכבת לאילת כאשר אין עדיין רכבת תחתית בתל אביב".

צפו בסיפורים המעניינים של 27.12 לאורך השנים
רכבת לאילת? האם לא יותר דחוף לפתור את פקקי התנועה? | צילום: חדשות 2, חדשות