מרבית הנהגים לא ממש טורחים להבין מה ההבדל בין רדיאטור, קרבורטור ואלטרנטור ובוודאי שלא ממש מתעניינים לדעת מה תפקידו של כל אחד מהם וכיצד הוא משפיע על פעולת המכונית. זה כמובן בסדר, ובשביל זה יש אנשי מקצוע אבל אין ספק שקצת ידע ופיתוח יכולת הבחנה שכל נהג יכול לסגל לעצמו יגרום לכך שלא תרגישו שמדברים איתכם סינית ובאותה הזדמנות מקלפים אתכם בכל פעם שאתם מגיעים למוסך עם תקלה ברכב.
יתרה מזאת, מי שקצת מבין וקשוב למנוע יכול לספק דיאגנוסטיקה שתתן מושג מה יכולה להיות הבעיה וכמה תיקונה אמור לעלות וגם לזהות תקלות ופעולה לא תקינה כבר בתחילת הדרך בשלב בו הן לא גרמו עדיין לנזק גדול ויקר למנוע.

כך למשל רעידות מ­­­וגזמות בעת עמידה בסיבובי סרק, רעש ותזוזה של מכסה המנוע ורעידות ודפיקה בתחילת נסיעה לרוב נגרמים כתוצאה מתושבות מנוע פגומות. החלפה שלהן ברכב משפחתי ממוצע עולה בין 1000 ל-1500 שקלים.

אם הרכב שלכם צורך הרבה שמן ומים, לא "סוחב טוב" וסובל מנטייה להתחממות ורתיחה סביר להניח שהבעיה היא בראש המנוע, בדרך כלל כתוצאה מהזנחה או נסיעה ברכב רותח מה שאומר הוצאה כספית לא מבוטלת של בין 1500-4000 שקלים במידה שאפשר לשפץ את הראש ו-6000 עד 14000 אלף במקרה שהתקלה מחייבת החלפה.

אם יש לכם מכונית המצוידת בגיר אוטומטי ואתם חווים החלפות הילוכים לא תקינות או התקעות בהילוך יש להניח שיש במכונית שלכם בעיה בגיר וגם אם הוא בדרך כלל בסדר הזנחה של טיפול עלולה לגרום לכך שתקלה פשוטה כמו החלפת שמן ותיקון נזילה בעלות של בין 800-1700 שקלים יכולה להפוך לשיפוץ כללי בעלות של בין 4000 לעשרת אלפים שקלים.

בארץ אנשים רבים מטפלים במכונית שלהם בשיטת "תחזוקת שבר" משמע כל עוד הכל עובד לא עושים דבר, זה אולי נראה חסכוני בטווח הקרוב אבל בסופו של דבר עולה הרבה יותר.