N12
פרסומת

כבר מזמן לא גימיק חולף: האימונים לילדים משתלטים על ענף הכושר

מאושיות אינסטגרם, דרך כוכבי ילדים ועד הרשתות הגדולות - ילדים הפכו לפלח שוק בלתי נפרד בתחום האימון הגופני. בין אם זה אימוני כוח, שיעורי פילאטיס או תרגול בבית, נראה שהטרנד הזה כאן כדי להישאר. אילו ענפים מלהיבים את הנוער, כיצד המאמנים מגיבים לתופעה והאם היא יחלחל גם למערכת החינוך?

מאיה רוזן
Business
פורסם:
אימון כושר לילדים
אימון כושר לילדים ב"הולמס פלייס". "פעם היינו צריכים לרדוף אחריהם. עכשיו הם באים" | צילום: שי שחם
הקישור הועתק

אם תגללו בחשבון האינסטגרם של כוכב הטיקטוק ומאמן הכושר סמית' קאן ("מר סמית"), תמצאו בעיקר סרטונים שמיועדים לקהל בוגר. כמאמן ותיק, זה קהל היעד שהוא מכוון אליו - אנשים שיכולים להרשות לעצמם אימונים פרטיים ותוכניות מותאמות אישית. אולם למרבה ההפתעה, מתוך 25 אלף העוקבים שלו בטיקטוק - הרוב הם דווקא ילדים ובני נוער. "90% מהמעריצים שלי זה בני נוער וילדים", מספר סמית'. "אני לא יכול ללכת ברחוב בלי שילדים יבקשו להצטלם איתי".

התופעה שסמית' מתאר איננה מקרה פרטי. אם בעבר חדר הכושר נחשב למגרש למבוגרים בלבד - היום התמונה שונה לגמרי. השפעת הרשתות החברתיות, ובהן טיקטוק ואינסטגרם, לצד עליית המודעות לאורח חיים בריא בשנים האחרונות, הורידו משמעותית את גיל הכניסה לעולם הכושר והאימונים. כמה הורידו? כיום ניתן לראות בני 13 שכבר מתאמנים קבוע בחדש הכושר, ורשתות גדולות בשוק המציעות חוגי כושר בשילוב משקולות בגילאים הרבה יותר צעירים. התוצאה: סגמנט עצמאי בתוך הענף, קהל יעד בפני עצמו.

כושר מגיל ארבע

"אני חושב שהתפיסה הנכונה זה להתחיל לאמן ילדים בגיל שלוש-ארבע", מסביר סמית'. לדבריו, בגילאים האלו אין צורך במכשירים, אלא בתרגילים המבוססים על משקל גוף, קוארדינציה וגמישות, לצד בניית חוסן מנטלי. "זה יותר לבנות להם את המודעות מה זה כושר, וגם לבנות להם את הביטחון", הוא ממשיך. את הפילוסופיה הזו, הוא מיישם גם בבית: "הילדים שלי מתאמנים איתי מגיל אפס", מספר סמית'. "אני מבין ילדים, אני ילד בעצמי... עברתי הרבה דברים. ילד שרואה שאבא שלו מתאמן, גדל להיות חזק יותר בפנים, לדעת להתמודד בחיים".

סמית'
"90% מהמעריצים שלי זה בני נוער וילדים". סמית' קאן | צילום: באדיבות המצולם

לגישה של סמית', שותף גם כוכב הילדים והמחנך רועי חיגשי ("רועיקי מצחיקי"), שמככב על המסך בתוכנית הטלוויזיה לילדים "אימוניקי עם רועיקי" בניק ג'וניור, ומפעיל אתר אינטרנט וערוץ יוטיוב המציעים אימונים חינמיים לילדים. גם הוא מזהה את החשיבות שבכניסה מוקדמת לעולם הכושר, ובבניית חוויה חיובית סביב פעילות גופנית. את הדרך שלו, הוא בכלל התחיל כמורה לחינוך גופני בבית הספר - שם עודד את תלמידיו להוסיף פרי וירק לארוחת העשר. הפופולריות שלו הלכה וצברה תאוצה, עד שלקח יוזמה והחליט להפוך לכוכב הילדים הראשון בישראל שנושא את דגל החינוך לאורח חיים בריא. "תהיתי איך יכול להיות שאף אחד מכוכבי הילדים הגדולים בישראל לא מדבר על זה", מספר רועי.

פרסומת

לדבריו, המנוע שדחף אותו קדימה היה החשיפה לנתונים העגומים של ילדי ישראל במהלך לימודיו לתואר השני. "אנחנו במקום גבוה בעולם בהשמנת ילדים, בצפייה במסכים, ובמדד העצלנות", הוא מסביר. "רועיקי נולד מתוך הרצון לתת לילדים ולמשפחות בארץ מישהו ללכת אחריו, ושזה יהיה נגיש - שכל אחד שיש לו טלפון, טלוויזיה, או טאבלט, יוכל להתאמן איתי, ולא יצטרך גם לשלם כסף על זה". לדבריו, התגובות מההורים מחממות לב. "זה ממש מרגש. אני מקבל תגובות וסרטונים מהורים של 'תודה עליך, איזה כיף שהילדים פעילים'".

"מתחילים שגרה שימשיכו בה גם כמבוגרים"

אימוני כושר לנוער הם כבר מזמן לא גימיק חולף - אלא תחום שמגלגל הרבה כסף, פלח שוק מובהק בענף שמושך אליו שחקנים חדשים - ובהם גם את הרשתות הגדולות כמו "הולמס פלייס" שזיהו את הפוטנציאל. גבי מורדו, סמנכ"ל מכירות ושירות של "הולמס פלייס", מספר כי כבר ב-2017 התחילו להפעיל מנויים ייעודיים לילדים ולנוער, ולהציע להם חוגים ושיעורים מותאמים.

בשאלת הביקוש, המספרים מדברים בעד עצמם: "60% מהילדים שמנויים לבריכה בקאנטרי, רשומים גם לחוגי ילדים במהלך השנה ומגיעים לעשות ספורט", מסביר גבי. יש לציין שמודל המנויים של החברה מציע כניסה חינם לחוגים כחלק מהמנוי לבריכה, אולם לדבריו של גבי - "פעם היינו צריכים לרדוף אחריהם. עכשיו הם באים".

פרסומת

גם ברשת הלואו-קוסט של הרשת, "אייקון", נענו לביקוש הגובר והורידו את גיל הכניסה מ-16 ל-13, תוך הקפדה על הגבלת שעות. "אפשר לראות בשעות הצהריים חבר'ה מאוד מאוד צעירים שהם בעצם גם המנויים לעתיד שלנו, כי הם מתחילים שגרה ולא יפסיקו גם כשיהיו מבוגרים", מסביר גבי.

אימוני כושר לנוער בהולמס פלייס
אימוני כושר לנוער בהולמס פלייס | צילום: שי שחם

רוצים פילאטיס, יוגה וספינינג

לשאלתנו, כשמדובר בילדים ובני נוער מתחת לגיל 13, השיווק עדיין נותר ממוקד בהורים. אולם אל בני הנוער הבוגרים יותר, הרשת מתייחסת כאל קהל עצמאי ומפרסמת להם ישירות, לצד ההשפעה של המשפיענים ברשתות חברתיות, שגבי מודה, כי במידה רבה עושים עבורם את העבודה.

פרסומת

ברשת מזהים מגמה נוספת - ביקוש הולך וגובר בקרב בני הנוער לשיעורים שמזוהים עם קהל בוגר יותר. במקום החוגים הטיפוסיים לילדים ונוער, בני העשרה רוצים פילאטיס, יוגה וספינינג. "זה לא חוג שנרשמים אליו, אלא שיעור במערכת - אבל הוא מותאם בשעה ובתרגילים לגילאים צעירים יותר", מסביר גבי. לדבריו, זה הפך בקרב הצעירים לפעילות חברתית. "לרוב, הנערות מגיעות לפילאטיס בקבוצה", הוא ממשיך. "הן נרשמות ביחד, תופסות לעצמן יום קבוע בשבוע".

במקביל, גם השחקנים העצמאים ממנפים את התחום הצומח. סמית' החל להציע שיעורי אונליין, ליווי דיגיטלי בזום ותוכניות שמאפשרות להורים וילדים להתאמן יחד בבית, לצד אימונים אישיים פרונטליים.

גם "רועיקי מצחיקי" הבין שיש ביקוש בקרב ההורים והילדים לתוכן על כושר ואורח חיים בריא בגילאים הצעירים, והצליח למנף את הפופולריות הרבה שצבר להכנסות. לצד השכר ממשרד החינוך, יש לו הכנסות מהצפיות ביוטיוב, מתמלוגים על שירים, ומהזמנות לאירועים, הופעות והצגות - אך פוטנציאל ההתרחבות לא נגמר שם. כשנשאל על שיתופי פעולה מסחריים עם מותגים בדומה למשפיעני הרשת, השיב שזה עדיין לא קורה בפועל, אולם לא פוסל בעתיד - בתנאי שמאמין במוצר ויביא ערך.

רועיקי מצחיקי
רועיקי מצחיקי. "זה נולד מתוך הרצון שזה יהיה נגיש, שכל אחד עם טלפון יוכל להתאמן" | צילום: לירז מנדל עגאייב
פרסומת

הקרב על דימוי הגוף

בעידן שבו אידאל היופי נמצא בכל פינה, ובמקביל, מכוני הכושר זוכים לפופולריות גוברת, מתעוררת גם שאלה פדגוגית מורכבת: דימוי הגוף הוא סוגיה רגישה במיוחד - וביתר שאת כשמדובר בילדים צעירים. לפי סמית', עלייה דרמטית במשקל אצל ילדים היא דגל אדום - זה לא קורה סתם. "בתור מאמן כושר, אני צריך לבדוק מה עובר על הילד הזה", הוא מסביר. "יכול להיות שההורים לא מקשיבים לו, יכול להיות שהוא נמצא בחרדה, אולי אפילו מרביצים לו. צריך להקשיב לו ולבנות לו את הביטחון".

"אנחנו לא אמורים לדבר איתם על השמנה", אומר רועי. "אמורים לדבר איתם על זה שלכל אחד יש את מבנה הגוף שלו. הדרך שלי להסביר לילדים, היא קודם כל לעודד אותם ולחבר אותם לרצון לזוז". רועי מבקש להנחיל לילדים גם את המודעות לתזונה - שלדעתו לא זוכה למספיק התייחסות. "אני מנסה להסביר דרך השירים שלי על שילוב חלבונים, ירקות ופירות", הוא מסביר, ומשתף שמשתדל לתת דוגמה אישית לילדים גם באשר לאכילת ממתקים. "אני אומר להם שזה מותר, כי ברגע שנאסור באופן קיצוני, בטווח הארוך את 'תרוויחי', במרכאות כפולות, ילד מתוסכל שמתפרע על שולחן הממתקים בימי הולדת. כשהילדים שואלים אותי – אני עונה 'בטח שאני אוכל, אבל במידה, במינון'".

פילאטיס לנוער בהולמספלייס
פילאטיס לנערות בהולמס פלייס. "הן נרשמות ביחד, תופסות לעצמן יום קבוע בשבוע" | צילום: גל בומנדיל
פרסומת

בעוד שבמדינות אחרות, כמו קנדה, מונהגות בבתי הספר תוכניות להתמודדות עם עודף משקל והשמנה ופיתוח הרגלי בריאות, ישראל עדיין מאחור. לדברי רועי, שאף סייע למשרד החינוך לקדם תוכניות מערכתיות רחבות, חסר כאן שיעור חינוך לבריאות. "זה צריך להיות משהו שהוא מעבר לספורט", הוא מבהיר, ומסביר את הצורך להכשיר את הצוות החינוכי לקדם אורח חיים בריא. "צריך להנחיל תוכנית עבודה מסודרת שנותנת למורים או לגננות השתלמות בנושא של חינוך לבריאות. אני חושב שיש המון מורים לחינוך גופני שעושים עבודה מדהימה, אבל יש מורים שאומרים 'אוקיי, זה השכר שאני מרוויח, קחו כדור ולכו לשחק'". לדבריו, היישום פשוט. "מנהל או מנהלת שהתחברו לתוכן, מצאו את התקציבים להעביר אותם".

ובינתיים, גם מהמסכים, אותם מאשימים לא פעם בנזק, יכולה לצמוח השפעה חיובית. "הרעיון של רועיקי זה להפוך כל ילד וילדה למאמני המשפחה", מסכם רועי. "כשהורים משחקים אותה מתאמנים הילד - הוא מועצם, מקבל במה, וגורם לסביבה שלו גם להיות פעילה יותר. היום מנסים לתקן עם זריקות, אבל יש את המרכיב הגנטי והמרכיב הסביבתי. אני לא רוצה שההורה יתקן את הילד, אני רוצה שהילד יתקן את ההורה".