תעשיית הבנייה אחראית לכ-13 אחוז מהתל"ג בישראל, פרויקטים חדשים צצים כמעט בכל יום ושוק הנדל"ן רותח. אבל, בניגוד לביקוש העצום ולכמות העבודות – התעשייה בארץ וגם בעולם לא מתקדמת טכנולוגית. נשאלת השאלה למה בניגוד לתעשיות אחרות, דווקא תעשיית הבנייה נותרת מאחור. "במקרים רבים התעשייה הזו מאוד שמרנית", מסביר עילאי רוטביין מנכ"ל אוטודסק בישראל בריאיון ל-Business. "השיטות בארץ ובעולם דומות מאוד לאלה שהיו לפני 20 שנה. הקבלנים מעדיפים ללכת עם המוכר ולא לקחת סיכון".

שיטות הבנייה המיושנות משפיעות כמובן גם על הרווח הכלכלי של היזם, אך משמעותי מכך בעיות בטיחותיות וליקויי בנייה הם דבר שבשגרה. פועלי בנין שנפגעים וקריסת מבנים הן רק חלק מהבעיות שניתן למנוע.  "צריך להסתכל על בעיית השורש", מסביר רוטבין. "מהן הסיבות שהתעשייה נשרכת מאחור. תעשיית הבנייה פועלת בשטח ולא במפעל סגור והיא נמדדת בכמה מדדים: עלויות, עמידה בזמנים, איכות ובטיחות. עלייה באיכות או בבטיחות עלולה לבוא על חשבון העלויות. היזמים צריכים לעשות איזון שאותו הם לא תמיד עושים".

אוטודסק היא חברה אמריקנית אשר מפתחת תוכנות לתכנון ועיצוב פרויקטים במגוון תחומים, בין היתר גם לתעשיית הבנייה. "כשמסתכלים על המספרים מגלים תמונה מדאיגה", מציין רוטביין. "התחזית היא שתוך 20 שנה נגיע לכ-10 מיליארד בני אדם בעולם - כדי להדביק את הקצב צריך להגיע לממוצע של 1,000 התחלות בנייה ביום".

תעשיית הבנייה גם אחראית ליותר מ-30 אחוז מהפסולת העולמית. מדוח שפרסמה לאחרונה חברת הייעוץ מקינזי עולה כי הפריון של תעשיית הבנייה נמוך בעשרות אחוזים מהפריון של תעשיות אחרות: פרויקטים גדולים לרוב מסתיימים באיחור ותוספת של כ-20 אחוז מזמן המתוכנן ומגיעים לחריגות תקציב שמגיעות לפעמים ל-80 אחוז יותר מהתכנון.

אתר בנייה (אילוסטרציה: אלכסנדר קומראץ, shutterstock)
"שיטות הבנייה דומות לאלה מלפני 20 שנה" | אילוסטרציה: אלכסנדר קומראץ, shutterstock

תעשיית הבנייה לא יעילה ולמרות ההתפתחות הטכנולוגית בעולם – היא לא מאמצת פתרונות דיגיטליים שיכולים לשפר את היכולות והפריון. "מחקרים מראים שבערך 30 אחוז מחומרי הבניין ייזרקו לפח", מציין רוטביין נתון מדאיג במיוחד לאור ההשפעות של הבנייה על ההתחממות הגלובלית. "מה שעצוב הוא שהתעשייה לא השתנתה באופן מהותי. הפיריון עלה באחוז בודד כשבתעשיות אחרות הפריון עלה באופן משמעותי".

רוטביין מסביר שכדי לפתח את התעשייה לא מספיק רק לאמץ טכנולוגיה. "צריך לפעול בכמה מישורים", הוא מסביר. "הכלים קיימים, עוד לפני שמגיעים לשטח אפשר לעשות תכנון חכם שלוקח את כל האספקטים בחשבון. את רוב הכסף אפשר לחסוך כבר שם".

ברמת הביצוע יש כבר טרנד שמתחיל להיות נפוץ בעולם של בנייה מתועשת. מייצרים את חלקי הבניין במפעל ובשטח רק מרכיבים. "זה דורש טכנולוגיה מתקדמת", הוא מסביר. "יש לא מעט טכנולוגיות בתחום: כלי ניטור, חיישנים, רחפנים ורובוטיקה".

אז אם הטכנולוגיה כבר קיימת ויש את היכולת לייעל את תהליך הבנייה ולשפר אותה, למה ההתקדמות כל כך איטית?

"מבחינת הקבלנים היישום יכול להוביל לעלייה בתפוקה – אבל הוא גם יכול להביא לירידה", הוא מסביר. "התמריץ הכי טוב זה תחרות. בשווקים כמו ישראל שעדיין אין את הקדמה שמביאה לירידה במחירים זה עדיין לא הזיז את השוק. קודם כל צריך מודעות, צריך לדעת מה קיים בשוק ואיזה טכנולוגיות הוכיחו את עצמן מחוץ לישראל. רגולציה יכולה להביא לבטיחות. ברגע שיהיו לנו מספיק פורצי דרך הם יגררו איתם את רוב השוק. יש חברות בארץ שמקדימות את השאר, והאחרות יהיו חייבות להדביק הפער".