כל יזם שואף שתהיה לו פרסומת ויראלית, ואם היא הופקה והופצה ללא תקציב? מה טוב! זה בדיוק מה שקרה לנו, במיין (Mine), ללא כוונה תחילה. איך התחלנו טרנד בטיקטוק, איך עושים את זה ועד כמה זה קסום? מוזמנים לקרוא על ההפתעה אליה התעוררנו בבוקר בהיר אחד. 

לא משנה איך תסתכלו על זה, טיקטוק הוא אחד המקומות הכי חמים באינטרנט כיום. למעלה ממיליארד אנשים (!) משתמשים ברשת החברתית הזו מידי חודש, והמספר הזה רק הולך וצומח בקצב מסחרר. לשם השוואה, טיקטוק הושקה לעולם בסוף 2018 ואילו פייסבוק שהושקה לכלל המשתמשים ב-2006 נהנית מכ-3 מיליארד משתמשים מידי חודש, ואינסטגרם (2012) - 1.4 מיליארד.

עסקים רבים נמנעים מ״כניסה״ לטיקטוק בשל הנחה לפיה הקהל העיקרי שלה הוא בני נוער, כשפועל הם לא היעד של הרשת. ההנחה הזו רוויה במיוחד במגזר ההייטק, שם המוצרים הטכנולוגיים מכוונים לרוב כלפי עסקים או כלפי פלח אוכלוסיה בוגר יותר. 

אלא שהמצב שונה וכמעט הפוך: באמריקה, לדוגמא, כ-51% ממשתמשי טיקטוק הם בני 30 ומעלה. מהתבוננות בנתון זה בלבד, כבר נדמה שלא כדאי לבעלי עסקים, חברות טכנולוגיות ויזמים לוותר על הפלטפורמה הזו שלחלוטין מהווה עוד כלי לשיווק  המוצרים והשירותים השונים. אז איך עושים את זה נכון? 

3 שיטות לשיווק בטיקטוק 

בגדול, יש שלוש דרכים מרכזיות שאפשר לשווק באמצעותן עסקים בטיקטוק. 

הראשונה, והמועדפת על רבים - היא תוכן שהמותג מפרסם בעצמו. היתרון הוא שאם התוכן טוב, הוא יגיע לעיניים רבות בלי צורך בקידום ממומן. החיסרון, שרק מעטים באמת מצליחים לפרוץ באופן הזה, כי נדרש המון מזל כדי שהאלגוריתם יקדם את התוכן (במיוחד אם אין למותג הרבה עוקבים מלכתחילה). 

תום אורבך, מנהל שיווק Growth ב-Mine (צילום: מיין)
תום אורבך, מנהל שיווק Growth ב-Mine | צילום: מיין

הדרך השנייה לשיווק בטיקטוק, היא באמצעות פרסום ממומן. ממש כמו בפייסבוק או בגוגל, אפשר לקנות מטיקטוק ״שטחי פרסום״ וכך לוודא שהתוכן שלכם יקודם לקהל הרלוונטי ברשת החברתית. 

הדרך השלישית, שהיא הדרך שבה השתמשנו במיין, היא שיווק דרך יוצרי תוכן פופולריים, או איך שאנחנו אוהבים לקרוא להם בארץ המשפיענים. אלו הם משתמשים מנוסים בטיקטוק עם קהל עוקבים גדול ואקטיבי. הדרך הרגילה לרוב בשיווק מסוג זה הוא הסכם שיתוף פעולה עם המשפיענים תמורת תשלום כספי או במוצרים/ שירותים. אותם יוצרי תוכן מפיקים ומפיצים בעצמם את תוכן בערוצים שלהם. 

אז מה אנחנו עשינו? 

קודם כל, התמקדנו בדרך השלישית. ידענו שהמוצר שלנו- פלטפורמה המאפשרת לכל אחד מאיתנו לגלות אילו חברות מחזיקות את המידע האישי שלנו ולמחוק אותו בקליק. פתרון שאחראי ל-99% מבקשות שנשלחו על ידי גולשים למחיקת מידע אישי שלהם לחברות שונות ברחבי העולם. כיוון שהפתרון בסופו של דבר הוא טכנולוגי ועוסק ב-אינטרנט ובנושא הפרטיות שלנו -חיפשנו משפיענים עם קהל עוקבים טכנולוגי, אשר ממליצים על אתרי אינטרנט שכדאי להכיר. 

איתרנו שניים משמעותיים, שיתפנו פעולה על מנת שיפיקו תוכן  על המוצר ועל החוויה שלהם בשימוש בו במסגרת תכני הטיקטוק שלהם, ויצאנו לדרך. 

לאחר שפורסמו הסרטונים, קיבלנו את האפקט לו ציפינו (משתמשים חדשים בשירות) והתוצאות סה״כ דיברו בעד עצמן. חשוב לציין כי זו תקופה שאנו משתמשים ביוצרי תוכן כשגרירים למוצר שלנו ב-YouTube, ומצאנו שהניסיון עם טיקטוק מוכיח את עצמו לא פחות ולעיתים אף בעלות נמוכה יותר. 

ההפתעה שהתעוררנו אליה בבוקר 

בשיווק יש לך יעדים בהם אתה צריך לעמוד וסל כלים מסויים. לאחר שיתוף הפעולה עם שני היוצרים, עמדנו ביעד והתצאות היו מעולות, אך ממש לא ציפינו למה שקרה בעקבות כך: 

קמנו בוקר אחד והופתענו מתוכן טיקטוק אורגני עם המלצה על המוצר של מיין על ידי יוצר תוכן שלא הכרנו ומעולם לא דיברנו איתו. אנחנו מעריכים כי יש סיכוי שראה את שני הטיקטוקרים האחרים והחליט שזו אחלה חגיגה להצטרף אליה. ואז הגיע הפיצוץ: זה נהיה הסרטון הכי ויראלי של אותו משפיען עד כה עם 850,000 צפיות ומעל ל-75,000 לייקים בתוך ימים ספורים וב-אפס שקלים. 

מכירים את אפקט הדומינו? רק בחיובי?  גל של שיתוף נוסף של סרטונים הגיע בעקבות תוכן זה, גם באינסטגרם ועל ידי משפיענים אחרים. תוכן אורגני לחלוטין על ידי אנשים שגם אותם אנחנו לא מכירים, ומבלי ששילמנו על שיתופים אלו. 

כמעט והיה קשה להאמין שסטארטאפ ישראלי יכול להפוך לויראלי בעולם, באופן אורגני כמעט לחלוטין. שיתפנו פעולה עם שני יוצרי תוכן, ולפתע יוצרים חדשים החלו לפרסם תוכן על הפתרון שמיין פיתחה -- וללא תשלום (למעט שיתוף הפעולה עם השניים הראשונים) מתוך החוויה האמיתית  שלהם בזמן שימוש במוצר. נראה שאנחנו עדים לטרנד חדש בטיקטוק - להמליץ על Mine. 

הקסם של טיקטוק 

אם מסתכלים רגע על היוצרים עצמם, יש תחושה של אותנטיות שונה בטיקטוק, ואכן זה נשמע מעט תמים כשמדברים על שרתות חברתיות ואותניות, ואולי חלקכם הרמתם גבה- אבל האדם ה-2# עם הכי הרבה עוקבים באינסטגרם הוא איש כמעט אנונימי - כריסטיאנו רונאלדו - ובחזרה לטיקטוק, עם יד על הלב, כמה מפתיע כי האדם ה-2# עם הכי הרבה עוקבים הוא איש בשם קאבי לאמה, עובד מפעל בן 21 המתגורר באיטליה ומגחיך סרטוני עצות יצירתיות (Life Hacks) בטיקטוק. 

וזה הקסם של טיקטוק - כולם יכולים להיות ויראליים אם הם מפרסמים תוכן שמעניין את הקהל ברשת, ונדמה שהמוצר שלנו באמת עד כדי כך מעניין. 

העצה שלי ליזמים ומנהלי השיווק שבינכם: תיכנסו לטיקטוק, עוד היום. 

אז מה השורה התחתונה? אם יש לכם מוצר או שירות שאנשים באמת צריכים, תנסו שיווק ממומן באמצעות יוצרי תוכן בטיקטוק, כמה שיותר מוקדם. יש סיכוי שאחרים יראו את הסרטונים האלה ויפרסמו עליכם תוכן כדי לרכוב על הגל ולקבל קצת מאבק הכוכבים. ואולי הם באמת יקבלו, כפי שקרה לנו. 

תום אורבך הוא מנהל שיווק Growth ב-Mine