סטארטאפים עם דאבל אימפקט משנים את פני היזמות, ההייטק והמשנת 2020, שזכתה לכינויים רבים ובלתי מחמיאים, היתה קו פרשת מים בעולם בתחומים רבים. הגורם המרכזי לכך הוא מגפת הקורונה. בזכותה האנושות כולה קיבלה בבת אחת תובנות רבות, אשר ללא מגפה היה לוקח זמן רב להפנים. הרגלי הצריכה האנושית השתנו ועתה נותנים עדיפות עליונה לעולמות ה-Wellness, שעוסקים בבריאות ובאיכות חיים. רואים פריחה של רפואה מרחוק - בדיקות מהירות, מכשירי בדיקות ואבחון דיגיטליים, עלייה בדרישה לרפואה אלטרנטיבית ולשירותים בתחום הרוח והנפש, יש מעבר לצריכת שיעורי כושר, ריקוד או יוגה בזום, צמיחה בבישול הביתי וכמובן פתיחת ערוץ אונליין של רוב העסקים המכירתיים והשירותיים.

אל השנה שהיתה ייחודית ממילא, נוסף עוד בוסטר מהותי והוא שינויי האקלים הקיצוניים. שריפות ענק במערב ארה"ב, בדרום אמריקה, אוסטרליה ואפילו בהרי ירושלים; הצפות בניו יורק ובגרמניה; גלי חום קיצוני באירופה וארה"ב. השילוב שבין המגפה העולמית לבין שינויי האקלים הוא כה עוצמתי ובלתי ניתן להתעלמות. אם בעבר העיסוק בקיימות, אקולוגיה, מיחזור או כלכלה מעגלית נחשב מותרות, הרי שהיום ההתייחסות אליהם היא בסיסית ואף חיונית. השינוי הזה משפיע עמוקות על עולם היזמות שמושתת על ניבוי צרכים ופתרון בעיות. כיום יזמים נדרשים לחשוב על מוצרים ופתרונות שמשלבים בין שני עמודי התווך של הקיום האנושי – האחד הוא הצורך הגובר ב-Wellness, בריאות ואיכות חיים והשני הוא Sustainability (קיימות) וההכרח בשמירה על איכות הסביבה.

המפץ שחל במציאות העולמית חיבר בין שני התחומים למה שמכונה Wellness Sustainability, ואלו הטכנולוגיות והפיתוחים הדרושים כיום. משקיעים וקרנות מחפשים במרץ את אותם סטארטאפים שעוסקים בשילוב התחומים ושואפים ל"דאבל אימפקט". ישנן כבר דוגמאות לטכנולוגיות שעומדות באתגר ה"קיימות בבריאות". רבות מהן מבוססות על טכנולוגיה חקלאית (Agrotech), טכנולוגיה נקייה (Cleantech) והנדסת סביבה, או שילוב של התחומים הללו. תחום הבשר המתורבת למשל, עשוי בהחלט להפוך לדוגמה מוצלחת. גם מותגי טיפוח מסוימים משלבים בין תכשיר נטול כימיקלים מזיקים לבין אריזה מתכלה ומזהמת פחות.

לצד הביקוש הגובר לטכנולוגיות "דאבל אימפקט" חדשות, מתחזקת גם התנועה ההפוכה שדוחפת אל מחוץ ללגיטימיות התעשייתית חברות שמתעלמות מאחד משני התחומים. עדיין קיימות טכנולוגיות רבות שמאלצות אותנו לבחור בין ערכי הקיימות לבין ערכי הבריאות ואיכות החיים, אך הסובלנות הצרכנית אליהן הולכת ופוחתת. ככל שחלקם של הדורות הבאים גדל בשוק הצרכנים, כך הדאגה לכדור הארץ ולחיים עליו גדלה. אלו הן לא תופעות חולפות אלא מגמות שילכו ויתחזקו בעולם ההשקעות, העסקים והצרכנות. כלכלת הקיימות צומחת במהירות ומייצרת סטארטאפים חדשים, הזרמת כספים משמעותית, ומשרות חדשות. זה הזמן לטכנולוגיות אחראיות. 

הכותבים הם גלית הורוביץ ואמיר אלרואי, מייסדי Welltech Ventures - קרן השקעות לסטארט-אפים בתחומי הוולנס, הכוללים: כושר, תזונה, בריאות מנטלית, שינה, רפואה מרחוק, רפואה מונעת, וולנס נדלן, וולנס תאגידי, קיימות ועוד.