את השיא של הסערה "כרמל" כבר עברנו והיום (שלישי) זה הזמן בעיקר להתמודד עם הנזקים. למרות ששיא הסערה כבר מאחורינו וכמויות הגשמים לא היו חריגות, אך נגרמו לא מעט נזקים בעקבות נפילת עצים, קצרים חשמליים שגרמו לשרפות ועוד. 

אירוע מזג האוויר הנוכחי לא מלווה רק בסיכון להצפות. רוחות עזות של 100-80 קמ"ש נישבו ברחבי הארץ והביאו במהלך אתמול למספר נפגעים בגוף, ביניהם גבר בן 40 במצב קשה ולא יציב מנפילת עץ בנתניה. בדרך חברון בירושלים נפל עמוד תאורה על משאית, כתוצאה מעוצמת הרוח.

הסופה הגיעה אתמול אזור מישור החוף – מרכז העסקים של ישראל. המשמעות היא שמרבית העסקים צריכים כבר כעת להיערך לאפשרות שמזג האוויר הסוער יגרום לנזקים בעסק, או במקרה הגרוע יותר לנזקי גוף לעובדים. אבל יש מה לעשות ולא צריך למהר להכניס את היד לכיס ולשלם אם העסק הוצף או נפגע מעמוד תאורה שהתמוטט. עו"ד אסף ורשה ממשרד ורשה אסף ושות' ויו"ר משותף של פורום נזיקין בלשכת עורכי הדין עושה סדר.

מה חשוב לעשות כבר כעת, למקרה שהעסק יפגע?

חשוב קודם כל לוודא שיש פוליסת ביטוח ומבנה וכן פוליסה במקרה של נזקי גוף לעובדים. חשוב לוודא שבמהלך מזג האוויר הקשה העובדים יועסקו בלבוש הולם ובתנאים בטיחותיים מתאימים, כדי להימנע ממקרה של פגיעה.  

מה הדבר הראשון שצריך לעשות כשהעסק נפגע?

"קודם כל צריך לתעד את המצב – תצלם, תסריט ותראה בדיוק מאיפה מגיעים המים, איך מגיעים ומה הנזק שגרמו. נזקי המים יכולים להיות ישירים או להתפתח עם הזמן, כמו במקרה של עובש בקירות או בבגדים. נזק מסוג זה יכול לגרום לאורך תקופה לפגיעה נשימתית משמעותית לבעל העסק או לעובדים. לכן יש חשיבות עליונה לתיעוד בזמן אמת".

עו"ד אסף ורשה (צילום: יניב שמידט)
עו"ד אסף ורשה | צילום: יניב שמידט

ממי אפשר לתבוע פיצויים בגין הנזק?

"במקרים רבים האחריות היא של הרשות המקומית. חשוב לזכור את זה לפני שמפעילים את פוליסת הביטוח האישית. זאת שכן ברגע שבעל העסק מפעיל את פוליסת הביטוח הוא יחויב בהשתתפות עצמית וגם יסבול מהתייקרות של הפוליסה בבואו לחדש את הביטוח בשנה הבאה.

בדרך כלל טוענות הרשויות כי אירועי מזג האוויר הם מאוד חריגים ובגדר כוח עליון. זו תופעה חמורה בעיניי, שכן ההצפות בערים הגדולות בישראל חוזרות על עצמן שנה אחר שנה, מבלי שהרשויות עושות את הדרוש כדי לתקן את המפגע. משכך על הרשויות המקומיות וגופים ציבוריים שונים מוטלת החובה להיערך טוב יותר לסופות – לגזום את העצים שצריך, לרוקן את תעלות הניקוז. במקרה של נזק בהחלט יש לשקול לתבוע את הרשות.

אפשרות אחרת היא כאמור לתבוע את חברת הביטוח המבטחת את העסק. חשוב לבדוק האם יש ביטוח ומה הוא מכסה, גם אם לא עשיתם ביטוח מבנה או תכולה במיוחד, הם לעתים מבוטחים במסגרת המשכנתא שלקחתם על העסק. בכל מקרה שפונים לחברת הביטוח או לעירייה יש לזמן למקום בהקדם האפשרי שמאי מטעם אותו צד ג' שמתכוונים לתבוע ממנו פיצויים, שיעריך את גובה הנזק ואת מקור הנזק. ההגעה שלו צריכה להיות תוך זמן סביר, מדובר בערך בפרק זמן של 30 יום".

מה לעשות עד שהשמאי מגיע?

"חשוב לאזן בין החשיבות הרבה בכך שהשמאי יוכל להעריך את הנזק ומקור הנזק ובין האחריות הקיימת על בעל העסק להקטין מצדו את הנזק ככל העולה בידו. לכן אם השמאי מתעכב בהחלט יש על בעל העסק אחריות להקטין את הנזק ולגרוף למשל מים במקרה של הצפה".

מה לגבי רכוש שאינו מבוטח?

"במקרים אלו נשארת לנו רק האפשרות לתבוע צד ג' שאחראי לדידנו לנזק כמו הרשות המקומית.

איך יש לנהוג במקרה הקשה של נזקי גוף לעובדים?

אם הפגיעה מתרחשת במהלך נסיעה היא יכולה להיחשב כתאונת דרכים ואז גם תאונת עבודה מול ביטוח לאומי וגם פיצוי ממבטח החובה של הרכב. בכל מקרה אחר, נזק גוף זה נזק שכמובן הוא בר פיצוי. העובד מן הסתם יכול לפנות לביטוח לאומי ואף לתבוע פיצויים מהמעסיק. ביכולתו של העובד לתבוע תביעה אישית כנגד המעסיק שלו ולכן חשוב מאוד לבדוק שלעסק יש ביטוח לפגיעות גוף של העובדים. גם כאן, אם יש צד ג' שאחראי לכך שהנזק התרחש חשוב שבעל העסק יתבע אותו כצד ג' לפני שהוא ממהר להפעיל את פוליסת הביטוח שלו.