יצרנית המטוסים האירופאית איירבאס צברה הרבה כוח בשנה האחרונה, בתחרות עם היריבה האמריקנית בואינג היא נמצאת עם ידה על העליונה ולכן, כנראה, היא מרשה לעצמה לעשות מהלכים שבעבר היא לא הייתה עושה. השבוע דחתה החברה הזמנות מאחד מהלקוחות הגדולים שלה, חברת קטאר איירוויז. 

החברה האירופאית סירבה להזמנה, שמוערכת במיליארדי דולרים (מחיר רשמי של מטוס אחד הוא יותר מ-100 מיליון דולר) ל-50 מהמטוסים הפופולריים שלה A321neo,  וכמה ימים לאחר מכן גם דחתה שתי הזמנות למטוס הרחב A350-1000. הרקע: סכסוך מתמשך בין שתי החברות וסירובה של החברה הקטארית לקבל שני מטוסים מוכנים למסירה.

זו לא הפעם הראשונה שהחברה הקטארית מסרבת לקבל מטוסים. במשך יותר משני עשורים היחסים בין שתי החברות היו סוערים. המנכ"ל של חברת התעופה, אכבר אל באקר, לא פספס הזדמנות להביך את מנהלי יצרנית המטוסים בפומבי או לסרב לקבל מטוס בגלל פגם. אבל בכל פעם איירבאס בלעה את הרוק בגלל שמדובר באחד מהלקוחות הגדולים שלה עם עסקאות במיליארדי דולרים. 

אכבר אל באקר, מנכ"ל קטאר איירוויז (צילום: רויטרס)
אכבר אל באקר, מנכ"ל קטאר איירוויז | צילום: רויטרס

ההבדל הפעם הוא שיצרנית המטוסים משיבה מלחמה. הסכסוך בין החברות התחיל כבר בשנה שעברה כשחברת התעופה הקטארית זיהתה פגמים בצבע של אחד המטוסים. איירבאס הציעה להביא את המטוס למפעל בטולוז לבדיקה וקבעה כי אין כל סיכון בטיחותי וכי המטוסים כשירים לטיסה. 

אלא שאז, הסכסוך הסלים כשהקטארים החליטו לקרקע 21 מטוסים ותבעה את יצרנית המטוסים, בסכסוך משפטי מתוקשר, בדרישה לקבל פיצויים ביותר מ-600 מיליון דולר. יצרנית המטוסים מצדה טוענת שאין בעיה בטיחותית ושחברת התעופה ניצלה את פגמי הצבע כדי לקרקע את המטוסים מאינטרסים כלכליים. 

שדה התעופה חמד בקטאר (צילום: רויטרס)
הקטארים קרקעו את המטוסים. "אינטרס כלכלי" | צילום: רויטרס

לאיירבאס יש שני מטוסי A350 שמוכנים למסירה והיא טוענת שכבר סיפקה את כל המידע הנדרש בנוגע לבעיות בצבע. בחודש שעבר התייחסה יצרנית המטוסים לסוגיה בבית המשפט בבריטניה וטענה כי הסירוב של חברת התעופה הקטארית לקבל את המטוסים שהוזמנו הוא הפרת חוזה. 

החברה הקטארית דוחה את הטענה כי מדובר בהפרת חוזה, ובכל מקרה טוענת כי איירבאס לא רשאית לבטל את העסקה למטוסי A321 בגלל עסקה אחרת.