התכנים של חברות התוכן הישראליות הם מבוקשים מאוד בקרב הישראלים והקהילה היהודית בחו"ל. ב-19 בינואר החליט בית המשפט הפדרלי במחוז הדרומי של ניו יורק על גילוי מזורז בתביעה שהגישו החברות הוט, יס, רשת, קשת, צ׳רלטון ויונייטד, נגד שלושה אתרים שלטענתן משדרים באופן פיראטי תכנים שלהן בחו״ל. על פי התובעות האתרים אחראים להפרת זכויות יוצרים ישירה, שילוחית ותורמת מכיוון שהם משדרים ערוצי טלוויזיה, דיגיטל ותכנים מקוונים בארה״ב. נטען כי הם עושים זאת על ידי עקיפה של אמצעים טכנולוגיים שנועדו להגן על התכנים.  

על מנת לאפשר את הגילוי המזורז של שמות, כתובות ומספרי הטלפון של בעלי האתרים, החליט בית המשפט בהתאם לכלל 45 של סדר הדין האזרחי הפדרלי, לאפשר לתובעות להוציא צווים לחשיפת מידע אלקטרוני. בית המשפט התיר להן בין היתר להוציא צווים לקבלת המידע המאוחסן בשרתי חברות המשמשות כספקים לאותם אתרים.  

בין החברות שנמנו כספקיות לאתרים אלו ענקיות הטכנולוגיה - גוגל, אינסטגרם, פייסבוק, Apple App Store, אמזון וחברות כרטיסי האשראי ויזה ומאסטרקארד. התביעה בארה״ב הוגשה על ידי עו״ד מארק קאופמן, ממשרד עורכי הדין קאופמן וקהאן היושב במנהטן. איש הקולנוע משה אדרי, הוא בעל ספריית הסרטים הישראלים הגדולה בישראל שגם כן לוקחת חלק מהתביעה בימים אלו.  

"נזק של עשרות מליונים - מכינים תביעות באירופה"

משה אדרי, איש קולנוע ויו״ר דירקטוריון חברת NMC, הוא שותף לתביעה בארה״ב. ״מדובר בנזק של עשרות מליונים״, הוא טוען, ״אנחנו בעלי הזכויות לא רואים שקל, בזמן שערוצים ותוכניות ישראליות שלמות משודרות ברחבי העולם. בארץ הכסף הגדול מגיע ממכירת תכנים לחו״ל והיוצרים מפסידים את זה. החלטנו ללכת למלחמת עולם במעורבות של האינטרפול".  

משה אדרי (צילום: רפי דלויה)
משה אדרי | צילום: רפי דלויה

״אנחנו כבר מכינים תביעות להגשה באירופה״, חשף אדרי, ״רק מחכים להתקדמות התיק בארה״ב. אנחנו עוד חושבים יחד היכן נכון להגיש, בבריטניה, בשוק האירופי, צרפת, ספרד ועוד. אנחנו גם ממתכונים לתבוע בנפרד במחוזות שונים בארה״ב למשל בקליפורניה. צריך להבין משידור בחו״ל של סרטים כמו הערת שוליים ותמונת ניצחון האתרים האלו גלגלו מיליוני דולרים ששייכים ליוצר, לבמאי, למפיק, למוסיקאי״. 

המשתמשים לא יודעים שהם מסכנים את הגרין קארד 

"הצפייה בתוכן פיראטי היא עבירה כשלעצמה", מבהיר בן ברנר, מנכ״ל screen il, שירות המציע סטרימינג חוקי של תכנים ישראלים ברחבי העולם. ״אנחנו מתכוונים לתבוע גם את משתמש הקצה בארה״ב, כפי שנעשה באירופה. נכון שההתקפה הכי גדולה שלנו ממוקדת באתרים עצמם, אך גם הצופה בתוכן פיראטי מפר זכויות ומבצע עבירה. בארה״ב העובדים עבירה כזאת מסכנים את הגרין קארד שלהם״.  

בן ברנר (צילום: גלה דרין)
בן ברנר | צילום: גלה דרין

אדרי סבור שלא מעט משתמשים כלל לא יודעים שהם מבצעים עבירה. ״הם נכנסים לשירות כזה ומשלמים 30 דולר״, הוא מספר, ״והם בטוחים שהם צופים בתכנים באופן חוקי״. ברנר מוסיף: ״הם לגמרי חשופים גם מבחינה משפטית לתביעות וגם פרטי האשראי שלהם, אבטחת המידע במחשב, הכל בסכנה״. 

ברנר גם נותן תמונת מצב. ״ענקיות הטכנולוגיה טרם העבירו את המידע על האתרים ובעליהם״,  תיאר, ״זה אמור לקרות בחודש הקרוב. ברגע שזה יקרה יוגשו צווי חסימה לספקי התשתית והמפעילות בארה״ב. אתרים אלו יהפכו לחסומים בארה״ב כפי שהם נחסמו בארץ״.  

״הם פועלים מכל מיני מקומות בעולם - מתנהלת חקירה סמויה״ 

הטענות במסגרת התביעה שהגישו חברות המדיה נרחבות יותר מהפרת זכויות היוצרים. ״ברגע שיתחילו לחקור יבדקו גם הלבנת הון וכסף שחור״, טוען אדרי, ״זו מלחמה נוספת ואלו עבירות שיש בצידן שנות מאסר בכלא בארה״ב. לכן בעלי האתרים לא חושפים את עצמם״.  

״אנחנו מקיימים חקירות סמויות ולא ניתן לדון בפרטים שלהם ובזהות בעלי האתרים כרגע״, מסביר אדרי, ״הקושי הוא שהם פועלים מכל מיני מקומות בעולם. תכנים מוקלטים מהארץ אבל משודרים ממדינות שלא בהכרח יש לישראל קשרים דיפלומטיים תקינים איתם. כספים מועברים ברחבי העולם ויש להתחקות אחר אותם כספים״.  

שירות חדש שינסה להיות ״נטפליקס״ ישראלי בעולם 

על מנת להציע אלטרנטיבה לתוכן הפיראטי יזם משה אדרי את שירות screen il. ״במוסיקה היה ברדק גדול״, מנמק אדרי את ההחלטה לצאת למיזם, ״והיום אתה רואה שהמכירות של אומנים עלו, ערכן של חברות בתחום המוסיקה השתפר בבורסה. צריך לטפל בנושא השימוש הפיראטי, והיום כל החברות בתחום בעולם עושות את זה, אבל גם להציע אלטרנטיבה קלה לשימוש לצפיי בתכנים״.  

screen il (צילום: יח"צ)
הפלטפורמה של screen il | צילום: יח"צ

״יש מיליון וחצי ישראלים בעולם הצורכים מדי יום תוכן מהארץ״, מתאר ברנר, מנכ״ל החברה, ״צרכנים מעדיפים את המוצר החוקי, כשיש אלטרנטיבה כזאת. האתגר שלנו הוא להבהיר להם שהמוצרים שהם משתמשים בהם כיום, ואף משלמים להם דמי מנוי, הם כלל לא חוקיים״.