התיירים האמריקנים המגיעים לישראל מדורגים במקום הראשון בסך ההוצאות הכולל שלהם במהלך הביקור, כך עולה  ממחקר שערכה חטיבת המחקר של מאסטרקארד בשימוש Tourism Insights Platform. המחקר חשף נתונים המבוססים על מערכות ניתוח הוצאות תיירות ומציג לראשונה נתוני אמת על אודות הוצאותיהם התיירים הנכנסים לישראל.

המחקר כולל נתונים משנת 2022  של הוצאות בכרטיסי אשראי (אך איננו כולל כל מידע אישי והנתונים מוצגים בצורה אגרגטיבית ואנונימית). מהמחקר עולים ממצאים מסקרנים לגבי הרגלי הרכישות והתעופה של תיירים המגיעים לישראל. אלה מציגים את ההשפעה האמיתית של התיירות על העסקים והכלכלה הישראלית.

כך למשל עולה כי רוב התיירים בשנה שעברה הגיעו ממדינות אירופה. למעשה, למעלה מ- 50% מכלל המבקרים בישראל בשנה זו הגיעו מרחבי היבשת. 9 המדינות המובילות בתיירות נכנסת לישראל הן ארה"ב, בריטניה, גרמניה, צרפת, הולנד, איטליה, שוויץ, קנדה וברזיל.

חודש נובמבר הוא החודש בו בוצעו מירב עסקאות האשראי במהלך שנת 2022. בחודש זה, בוצעו יותר מ- 10% מסה"כ ההוצאות השנתיות, לאחריו ממוקם חודש אוקטובר עם 9.7% (חג סוכות) ובמקום השלישי חודש יולי עם 9.6% מתוך הסך כולל של העסקאות. לעומת זאת בחודש ינואר בוצעו רק 4.6% מהעסקאות השנתיות והוא ממוקם אחרון.

 

משך זמן השהייה הממוצע בישראל בשנת 2022 הינו 7.3 ימים. התיירים מארה"ב מגיעים לישראל לתקופת השהייה הארוכה ביותר - 8.4 ימים בממוצע. במקום השני התיירים מבריטניה השוהים 7.7 ימים בממוצע בהתאמה. הקנדים שוהים בממוצע למשך 6.8 ימים ואילו הגרמנים שוהים בממוצע - 5.9 ימים.

כמו כן, התיירים האמריקנים מדורגים במקום הראשון ומוציאים בממוצע 1,042 דולר לביקור, במקום השני מדורגים השוויצרים המוציאים בממוצע 1,039 דולר. את העשירייה הראשונה סוגרים התיירים מהודו שמוציאים בממוצע 536 דולרים לביקור. במקום טוב באמצע עומדים התיירים מאיחוד האמירויות עם הוצאה של 734 דולר.

ומהו סכום העסקה הממוצעת המבוצעת על ידי תיירים בישראל? התיירים השווייצרים מוציאים את הסכום הגבוה ביותר בממוצע לעסקה בודדת בכרטיס האשראי – 87 דולר בממוצע.  במקום השני מדורגים התיירים מאיחוד האמירויות -  86 דולר,  במקום השלישי מדורגים התיירים ההודים  -  70 דולר בממוצע. התיירים הבריטים והאמריקנים מוציאים סה"כ 46 דולר המהווים גם את הממוצע הכללי לרכישה בודדת של תייר בישראל.

תל אביב VS ירושלים

שתי הערים הגדולות בישראל - תל אביב וירושלים, הן אלו שבאופן טבעי מושכות את רוב התיירים המגיעים לארץ. 39% מהתיירים שמגיעים לתל אביב מגיעים מארה"ב, 23% מבריטניה, 11% מגיעים מגרמניה. לעומת זאת, כמעט שני שליש מהתיירים המגיעים לירושלים מגיעים מארה"ב, 20% מבריטניה, ו- 5% מגרמניה.

התיירים מארה"ב מבלים את מספר הלילות הרב ביותר בבתי מלון בירושלים עם ממוצע של 5.3 לילות ואילו התיירים מבריטניה, מובילים את אותה קטגוריה בתל אביב עם 4.3 לילות בבתי מלון. ארה"ב וקנדה  מדורגות במקום השני עם ממוצע שהייה בבתי מלון של 3.7 לילות בתל אביב. במקום השני בירושלים מדורגים האנגלים עם 4.9 לילות בממוצע. בסך הכל, בירת ישראל מובילה עם מספר לילות ממוצע גבוה יותר מתל אביב, 4.7 לילות בירושלים לעומת 3.7 בתל אביב.

תיירים ירושלים  (צילום: Dmitriy Feldman svarshik, shutterstock)
מי מובילה בהוצאות? תיירים בירושלים | צילום: Dmitriy Feldman svarshik, shutterstock

באיזו עיר מוציאים יותר? התיירים השוויצריים מדורגים במקום הראשון בהוצאות בתל אביב עם 533 דולר, בעוד שבירושלים, התיירים האמריקנים מובילים עם 375 דולר בממוצע. בירושלים במקום השני נמצאים השוויצירים עם ממוצע של 302 דולר.  על פי הנתונים, ממוצע הוצאות של תיירים בשתי הערים עומד על 319 דולר בתל אביב לעומת 289 דולר בירושלים.

ובמה מתמקדות ההוצאות? התיירים ההודים למשל, מדורגים ראשונים בירושלים ובתל אביב עם 58% ו-49% מההוצאות שלהם על לינה בהתאמה. התיירים ההולנדים מוציאים 44% אחוז מסך ההוצאות במהלך הביקור על מסעדות בתל אביב, בעוד שבירושלים  מוציאים רק 35%  על מסעדות וחוויות אירוח. האיטלקים מוציאים 45% מההוצאות הכוללות שלהם במהלך חופשה בישראל על מסעדות בתל אביב ו- 40% בעיר הבירה.

התיירים האמירתיים הוציאו 40% מהתקציב על מלונות בירושלים, בעוד שבתל אביב הם הוציאו מעט פחות בדמות 37% אחוז.

על פי הנתונים העולים מהדו"ח של מאסטרקארד, עולה כי רוב מוחלט  מתיירי החוץ שוכרים רכב בתל אביב ומטיילים איתו ברחבי הארץ. 4.5% מהתיירים הקנדים ונתון דומה של תיירים מארה"ב יעדיפו להשכיר רכב בתל אביב בעוד בירושלים הם לא משכירים כלל.

המחקר מפורסם לקראת השקת פלטפורמת priceless.com הגלובלית בישראל, שמציעה חוויות ייחודיות בלמעלה מ-35 מדינות ברחבי העולם וכעת גם בישראל.  עומר אונגר, מנכ"ל מאסטרקארד ישראל מציין כי "מאסטרקארד רואה בישראל הן מוקד עולמי לחדשנות והן מוקד היסטורי ותרבותי ולכן גאה בצירופה של ישראל לפלטפורמת priceless.com, שתהווה מקפצה לתעשיית התיירות המקומית.חוויות כגון סיור בשוק התקווה, סיור גרפיטי בפלורנטין, סיור פרטי במוזיאון אורי גלר בהדרכתו האישית, סיור בעלי מלאכה בירושלים, שיעור יוגה וירטואלי בים המלח ועוד,יהוו רק חלק מהחוויות אשר יוצעו לתיירים המגיעים לבקר בישראל".