אחד מתוך חמישה מועמדים לעבודה עושה "גוסטינג" ונעלם למעסיקים הפוטנציאלים בעיצומו של תהליך הגיוס - כך עולה ממחקר שערכה חברת ZipRecruiter, המפעילה זירת חיפוש עבודה דיגיטלית. המחקר התבסס על תשובות של 2,550 איש שמצאו עבודה לאורך חצי שנה. 21.6% מתוכם הודו שהם נעלמו ביוזמתם והפסיקו להשיב לפניות של מגייסים עימם עמדו בקשר ולא טרחו לעדכן אותם שהם מצאו עבודה אחרת.

המחקר שערכה החברה, הפועלת מסביב לעולם והקימה מרכז פיתוח גם בתל אביב, מצביע על כך שהתופעה שמורה בעיקר למועמדים בדרכם למשרה הראשונה בחייהם. בקרב קבוצה זו נרשם שיעור גבוה יותר של מעל ל-30% לעומת אלו שכבר התנסו ונמצאים במקומות עבודה ויודעים להעריך את החשיבות של שימור שמם המקצועי וקשרים לטווח ארוך. בפילוח גילים, צעירים עד גיל 34 נוטים לעשות גוסטינג פי 3 יותר מעובדים בני 55 ומעלה. עורכי המחקר ניסו לבחון את התיזה שאנשים שעושים גוסטינג הם מרקע בעייתי יותר וגילו שאין לכך אחיזה.   

תירוצים, תירוצים, תירוצים

המחקר גילה עוד שעובדים שהופכים ל"רוחות רפאים" נוהגים לירות לכל הכיוונים, בתקווה לפגוע באחד מהם. כמחצית מהם הגישו בקשות במהלך חודש אחד לחמישה מקומות עבודה ויותר והשתתפו פיזית בעשרה ראיונות עבודה בכל תקופת החיפושים. זאת לעומת ממוצע של שישה ריאיונות בקרב אלו שהקפידו לשמר את הקשר עם כל המעסיקים.

המשיבים תרצו את ההעלמות שלהם במגוון רחב של הסברים. בין היתר טענו כי הם סובלים מהפרעת קשב שמקשה עליהם לנהל את התקשורת בצורה אחראית, והתייחסות לא מכובדת בעיניהם של מנהלים בחברה לקבוצות אוכלוסיה כמו לדוגמה נשים. היו גם כאלו שהסבירו זאת בהמתנה ארוכה לריאיון וחוסר רצינות של הצוות במהלכו והתחושה שחברות מתייחסות לעובדים כאל משאב שאפשר לגייס ולצמצם לפי הצורך, ולכן אין סיבה להעניק להן יחס מיוחד. כמחצית מאלו שעשו גוסטינג ציינו שהם חוו תופעה כזו מצד מעסיקים אחרים, ולכן הרגישו שמותר להם לנהוג באותה דרך כלפי אחרים.

 

מרכז הפיתוח של זיפרקרוטר (צילום: ZipRecruiter)
צילום: ZipRecruiter

ZipRecruiter שערכה את המחקר, מפתחת ומנהלת פלטפורמה מבוססת בינה מלאכותית שמחברת אנשים באופן אקטיבי למקומות עבודה שעשויים להתאים להם ולהיות הזדמנות הגדולה הבאה עבורם. יכולת ההתאמה נועדה לשפר את חווית החיפוש עבור מחפשי עבודה ומסייעת לעסקים למצוא ולהעסיק את המועמדים המתאימים ביותר במהירות. מרכז הפיתוח הישראלי של החברה הפועל במתחם שרונה בתל אביב מעסיק 120 עובדים וצפוי לגדול ל-200 בשנה הבאה במסגרת התרחבות וקליטת עובדים חדשים בתחומי הדאטה סיינס, פרודקט ופיתוח.

"העלמות עובדים פוגעת בתהליכי הגיוס של חברות בשל הזמן היקר שעובר בניסיונות עקרים לקבל מענה מהעובדים הפוטנציאלים", הסבירה ליאורה גולומב, מנהלת מותג מעסיק גלובאלי בחברה בעקבות המחקר. "אנחנו רואים שהתופעה לא נעלמת גם בתקופת משבר, שדוקא מביאה בעיני אנשים מסוימים להפחתת תחושת המחויבות ההדדית למקומות העבודה. חברות יכולות לצמצם אותה על ידי התייחסות מכובדת למועמדים מלווה בשקיפות ולא למתוח את תהליך הגיוס מעבר לנדרש".