הקרע באוניברסיטת הרווארד סביב דבריה של הנשיאה קלודין גיי בשימוע בקונגרס בנוגע לאנטישמיות בקמפוסים הולך ומחריף. יותר מ-700 אנשי סגל התייצבו לצד הנשיאה וחתמו על עצומה הקוראת להנהגת בית הספר להתנגד ללחצים פוליטיים "מנוגדים למחויבות של הרווארד לחופש אקדמי, כולל קריאות להדחתה של הנשיאה קלודין גיי", כך לפי "בלומברג". אף שבמהלך היום הודיעה האוניברסיטה כי גיי תישאר בתפקידה, הרוחות בקמפוס עדיין סוערות. 

אל מול התומכים, יותר מאלף סטודנטים ובוגרים, וכן תורמים כמו איש העסקים ביל אקמן דרשו מהנהלת הרווארד להחליף את הנהגת בית הספר בעקבות האנטישמיות הגואה. בין הצדדים עומדים אלפי סטודנטים ועובדים שנאלצים להתמודד עם גל אלימות מילולית ולעתים אף פיזית המפלגים את הקמפוס.

 בימים האחרונים נאלצו 12 חברי הנהלת הרווארד, הכוללת שורה של אנשי אקדמיה (בהם גיי) פוליטיקאים ואנשי עסקים, שנדרשים מעת לדון בעסקי האוניברסיטה להידרש לסוגיית המשך כהונתה של גיי, לאור השימוע בו השתתפו גיי, מגייל, ונשיאת MIT סאלי קורנבלות' בקונגרס. שלושתן סיפקו תשובות משפטיות מצומצמות בשאלה האם הקריאה לרצח עם של יהודים מנוגדת למדיניות בית הספר, מה שמניע דרישות מהן להתפטר או להיות מפוטרות. אליז סטפניק, הרפובליקנית מצפון מדינת ניו יורק שהובילה את קו החקירה הזה, תיארה את המנהיגות שלהם כ"בלתי נסבלת". מגייל, כבר נכנעה ללחץ והודיעה על התפטרותה. 

קלודין גיי (צילום: רויטרס)
טרם התקבלה הכרעה. גיי | צילום: רויטרס

הפגנות התמיכה בפלסטינים נגד ישראל והתקריות האנטשימיות קורעות את האוניברסיטאות בארה"ב מבפנים. בעוד הנהלת הרווארד נאלצת להכריע בשאלת פיטוריה של גיי, פוליטיקאים רבים – בעיקר רפובליקאים – וכן אנשי עסקים רבים רואים בכך הזדמנות לעצב מחדש את האקלים האקדמי שהלך שמאלה בשנים האחרונות. "זהו רגע קשה להשכלה גבוהה כמו בכל רגע מאז מלחמת וייטנאם", אמר לארי סאמרס, נשיא לשעבר של האוניברסיטה. הוא הטיח ביקורת על פעולותיה ועל חוסר הגינוי הולם לפעולות חמאס ב-7 באוקטובר.

הרווארד היא האוניברסיטה הוותיקה והעשירה בארה"ב, עם הכנסות מתרומות בגובה 51 מיליארד דולר, ועם זרוע גיוס המכניסה מיליארד דולר מדי שנה מאז 2014. הנשיאה גיי, בת למהגרים מהאיטי, נבחרה לנשיאה ה-30 ועוררה "התרגשות גדולה" עם כניסתה לתפקיד. בינתיים, הנהלת האוניברסיטה החליטה שלא להיכנע ללחץ ולהשאירה בתפקיד. 

ליז מגיל, קלאודיה גיי, פאמלה נאדל (צילום: Kevin Dietsch, getty images)
תרומות ולחצים פוליטיים. נשיאות האוניברסיטאות בשימוע | צילום: Kevin Dietsch, getty images

בין המבקרים – חברת הקונגרס סטפניק, שהודחה מהוועדה המייעצת הבכירה של המכון לפוליטיקה בהרווארד לאחר שטענה להונאת בוחרים בבחירות האחרונות לנשיאות, ואיש העסקים ביל האקמן, מנהל קרן גידור, עם כמעט מיליון עוקבים ב-X  (לשעבר טוויטר). הוא משתמש בחשבון שלו כדי לצלוף בגיי כבר זמן מה. בין היתר פרסם מכתב ששלח לאנשי הרווארד בו טען כי במהלך כהונתה "גיי גרמה נזק רב יותר לאוניברסיטה מכל איש אחר". הוא העלה טענות לגבי איכות עבודתה האקדמית, איך היא נבחרה להוביל את המוסד, והאשים אותה בדיכוי השיח.

לסוגיית הלחץ שמפעילים התורמים חשיבות עצומה להמשך כהונתה של גיי ועל עתידה של הרווארד בכלל. באוניברסיטת פנסילבניה טיבנס, מנכ"ל חברת סטון רידג' מוול סטריט, שלח מכתב לאוניברסיטה והתריע כי אם מקגיל תישאר בתפקידה זה יעלה לאוניברסיטה כ-100 מיליון דולר. סטיבנס, בוגר האוניברסיטה, הבהיר שיש לו הצדקה למשוך מניות בשווי 100 מיליון דולר של החברה שלו שמוחזקות כרגע על ידי האוניברסיטה בשל הפגיעה במוניטין החברה. ייתכן שפעולה זו זירזה את התפטרותה של מגייל, כמו שורה של פעולות אחרות מצד גורמים חוץ אוניברסיטאיים.