רגע לפני שהישראלים יתיישבו מסביב לשולחן החג, ירימו כוס יין וישבעו מתפוח ודבש, מדור Business שוחח עם כמה מהדמויות החזקות והמשפיעות בישראל לקראת השנה החדשה במטרה לתת לכם כמה טיפים חשובים שיעזרו לפתוח את השנה ברגל ימין והכי חשוב - להיות לראש ולא לזנב.  

הטיפ של הכרישה יסמין לוקץ', מייסדת ומנכ"לית אייקון:

"שימו לעצמכם רשימת יעדים מול העיניים. הצלחה אישית או עסקית מתחילה אצלי בהגדרת יעדים והצבת מטרות. בעבר הייתי כותבת לי את היעדים במחברת או בפתק בטלפון, ואילו היום יש לי בחדר העבודה לוח גדול עם יעדים ברורים, חלקם לשבועות הקרובים וחלקם כאלו שעוד יקח לי שנים להשיג אותם. משהו בתזכורת היומיומית הזאת מפקס ומתמרץ אותי להמשיך ולעבוד קשה.

בנוסף, אני ממליצה על הספר Influence, New and Expanded : The Psychology of Persuasion. הספר מציע עקרונות מעשיים להנעה של אנשים, עבודה בצוות והבנת נפש האדם שעומד מולך. קראתי אותו לראשונה במהלך לימודי ה- MBA בסטנפורד ומאז אני חוזרת לעיין בו באופן קבוע ובשקיקה".

הטיפ של הכריש דובי פרנסס, שותף ומייסד קרן ההשקעות בהייטק Group 11:

"אחת הטעויות הנפוצות של רבים היא להסתכל על דקות ושעות כיחידות זמן שוות ערך בחלוף השנים שלנו פה על הכדור. אבל האמת היא ששעת עבודה שלכם היום ״שווה״ הרבה יותר משעת עבודה שלכם בעוד שנה, מאחר ויריעת הזמן שנותרה לכם מתקצרת כל הזמן.

דובי פרנסס
דובי פרנסס

גם אני בשנות ה-20 וה30- לחיי ביליתי את רוב סופי השבוע שלי בעבודה, שאני בונה יתרון תחרותי על הרבה אנשים חכמים יותר ממני, שהניחו שגם מחר ״יהיה זמן לעבודה״.

תחשבו על הזמן שלכם באחוזים ולא בשעות עגולות וככה תזכרו שבשנות העשרים השלושים והארבעים שלכם הזמן שלכם לעבוד ולפרוץ ״שווה״ הרבה יותר מהזמן שלכם לכשתגיעו לגילאים מאוחרים יותר בהם נותרו הרבה פחות שעות להקדיש לקריירה, וכדאי גם לתת יותר זמן למשפחה ולחוויות חדשות.

בנוסף, בכל הנוגע לקורסים ופודקסטים להעשרה עצמית - עצתי היא לא להתמכר אליהם. לנביאי השקר וכוהני ההצלחה הרבים שמטיפים ברשת. אין מודל אחד להצלחה ודומה כי יש לה אבות רבים מידי לאחרונה בעוד שהוריה האמיתיים הם: עבודה קשה והתמדה". 

הטיפ של הראל ויזל, מנכ"ל ובעלים של קבוצת FOX:

"כדי להצליח בגדול, צריך לחלום בגדול. אני מאמין שכדי להצליח, כל אחד צריך לחשוב מחוץ לקופסא במושגים של אסטרטגיה, צמיחה, חדשנות וחתירה אל עבר המטרה. חשוב להתעורר בכל בוקר עם ניצוץ בעיניים, תשוקה עזה להצלחה ורעיונות חדשים איך לכבוש את העולם.

הראל ויזל (צילום: דימה טליאנסקי)
הראל ויזל | צילום: דימה טליאנסקי

נדבך מרכזי נוסף בהצלחה הוא בחירת הצוות שמלווה אותך, המהווה חלק בלתי נפרד ממובילות הקבוצה. אני עובד עם המנהלים הטובים ביותר בשוק, מנהלים שחולמים בגדול ונותנים את הלב על מנת להצליח. אני רואה בבחירת השותפים העסקיים חלק בלתי נפרד מהיכולת שלנו כעסק וחברה לפרוץ ולהצליח".

הטיפ של אורן סמדג'ה, מאמן נבחרת ישראל בג'ודו:

"ראש השנה היא תמיד הזדמנות מצוינת להיזכר שלא הקשיים הם אלה שמגדירים איתנו - אלא האופן שבו אנחנו מתמודדים איתם.

כילד שגדל באופקים וחלם להיות יום אחד אלוף עולם, אף פעם לא הסתכלתי לצדדים ולא התייחסתי לשיח על פריפריה וקיפוח. כל החיים אני מסתכל אך ורק על המטרות שלי, ואני נלחם כל הדרך כדי להשיג אותם ולעלות לפודיום - כספורטאי וגם בקיץ האחרון כמאמן באולימפיאדה.

אורן סמדג'ה (צילום: אפרת אשל)
אורן סמדג'ה | צילום: אפרת אשל

יש משפט אחד שאניי תמיד משתמש בו – 'אל תלכו לאן שהדרך מובילה, לכו היכן שאין דרך והשאירו עקבות'. אני בטוח שכל אחד מאיתנו יכול להשיג את השאיפות שלו ולהשאיר עקבות של  הצלחה בכל מקום שירצה – וללא כל קשר למקום הימצאו, לצבעו ולדתו. זה תלוי רק בנו".

הטיפ של קרין מאיר רובינשטיין, מנכ״לית ונשיאת האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות IATI:

"הטיפ שלי לכל אחד הפועל בזירה העסקית, הוא הכנה מקצועית, מקיפה ומעמיקה לרגע בו יקלע בדרככם הרגע לזנק על הזדמנות טובה. יחד עם זאת, חשוב להתכונן ולהיערך למגוון תרחישים במעלה הדרך, גם אלו שיכול להיות שלא חשבתם שיעמדו בפניכם ועלולים להפתיע אתכם.

לדעתי, העברת מסרים חדים ומדויקים היא הסוד לניצול הזדמנויות מיטיבי בסביבה רווית תחרות. אני מאמינה באימון ותרגול של העברת המסרים בעיקר תוך שימת דגש על פרזנטציה כתובה ופרונטלית, וויזואלית ו-וורבלית, אשר תשרת אותך מול מקבלי ההחלטות בכל הזדמנות עסקית. בזכות תרגול מדויק ויחד עם הכלים הנכונים ניתן להשתפר מפעם לפעם ולמצות עד תום את יכולותיך מחד והזדמנויות מאידך.

קרין מאיר רובינשטין (צילום: סיון פרג')
קרין מאיר רובינשטין | צילום: סיון פרג'

בסופו של דבר, כל אינטרקציה, מפגש או הזדמנות בעולם העסקי טומנת בחובה משא ומתן בין אם גלוי או סמוי. בכל תהליך של משא ומתן, מכל סוג, יש להגיע עם ראש פתוח אך ממוקדי מטרה, מסרים ויעדים. ההיערכות המקדימה מאפשרת גמישות מחשבתית בהתאם לכל סיטואציה שתכרה בדרכך.

בשביל להצליח בעולם זה, חשובה גם המסירות לתהליך והרצון ללמוד ולחקור ככל שניתן. בין אם אתה בכיר בעסקיך או רק בתחילת דרכך, עליך להתנהל בפני כל הזדמנות כאילו היא הראשונה והאחרונה, יחידה במינה, ולא להתפשר על התהליך המקדים גם כאשר מדובר בתהליך סזיפי, מתיש ולעיתים אף מייגע. ככל שתתכונן, מבעוד מועד, תדע להעביר את מסרך בצורה הטובה ולהשפיע על המשך דרכך".

הטיפ של השף אייל שני, בעל מסעדות בארץ ובעולם:

"לך אחרי התשוקה שלך, תושיט יד וגע בה, תרגיש אם היא שייכת לך באמת, אם כן, תכנס דרך דלתה בעדינות, תן לה להוליך אותך אבל תהיה נוכח, בכל מאודך".

אייל שני (צילום: עופר חן)
אייל שני | צילום: עופר חן

הטיפ של עדי אביטל, מייסד ומנכ"ל רשת הגלידריות גולדה:

"הטיפ שלי להצלחה הוא 'להיות חכם בחריצות'. בעולם המודרני של היום, שהידע נמצא כמעט בכל מקום לפעמים ההבדל בין טוב למצוין זה ביכולת שלנו להיות חרוצים ולנסות ולממש את מלוא הפוטנציאל שבנו. בשנה הבאה, איפה שאתם חושבים שביצעתם תוצאה טובה – תהיו עוד קצת חרוצים כדי להגיע לתוצאה מצוינת".

עדי אביטל בעלים, גלידה 'אניטה' ו'גולדה' (צילום: החדשות12)
עדי אביטל | צילום: החדשות12

הטיפ של אבי אדרי, מנכ"ל סינמה סיטי:

"במהלך השנים אספתי כמה טיפים שנולדו מתוך חוויות והתמודדויות המגיעות יחד עם ניהול עסק בהיקף משמעותי:

1. לחיות את העסק – מנהל טוב צריך לראות את הנעשה, לשמוע את הקולות מהשטח ולהיות מחובר באופן אישי לכל מה שקורה בעסק שלו. באמצעות חיבור אישי ניתן ללמוד כיצד ואיפה אפשר להשתפר ומכך להתפתח.
2. להכיר את העסק מא' ועד ת' – ככל שתכיר כל עובד ופינה בעסק שלך, תדע גם למצוא את נקודות התורפה, לתקנן בצורה מדויקת ומהירה ולנטרל רעשי רקע של אלו הלא מעורים בנעשה מבפנים. כך תמיד ידך תהיה על העליונה.

אבי אדרי, מנכ"ל מתחמי סינמה סיטי (צילום: רועי בר)
אבי אדרי | צילום: רועי בר

 

3. לקחת סיכונים ולא לפחד מכישלון – גרוע יותר מלטעות זה כלל לא לנסות. צריך לדעת לקבל החלטות, כל שיהיו, גם אם הן עלולות להיות מסוכנות שכן אלו הן ההחלטות המוצלחות ביותר. ואם טעית ונכשלת – נצל את ההזדמנות ללמידה עתידית שתקדם אותך עוד צעד משמעותי להצלחה.
4. המלחמה באגו – כשאנחנו מגיעים לנקודה בה הצלחנו, השגנו מטרה, עמדנו ביעד אסור לתת לאגו שלנו ולתחושת הניצחון להוריד את השאיפה להמשיך ולצמוח. המלחמה באגו מחייבת אותך לבחון בכל יום מחדש את צעדייך ותמנע ממך להיקלע לשאננות שעלולה להרע איתך בהמשך".

הטיפ של איתן יוחננוף, מנכ״ל ובעלי רשת הסופרים "יוחננוף":

"הטיפ שלי לשנה החדשה היא שכל אחד מאיתנו יזכור שהוא עובד כדי לחיות – ולא להיפך. אחד הדברים שמובילים אותנו להצלחה בחיים היא הדרך שאנו בוחרים על מנת להגשים את עצמנו. אני מאמין שבשילוב נחישות וחריצות, כל אחד מאיתנו יצליח להגיע ליעדים שהציב לעצמו ולעמוד בכל המטרות גם בשנה הבאה".

איתן יוחננוף
איתן יוחננוף

הטיפ של אהובה תורג'מן, מנכ"לית ומבעלי קבוצת BBB:

"ניהול הינו תפקיד מורכב, שמצד אחד דורש ממך ירידה לפרטים והתעסקות בעניינים קטנים, ומצד שני דורש ראיה מרחבית עגולה, מלמעלה. התפקיד מאוד מאתגר, והרבה פעמים, מעבר לקשיים, לאתגרים, לחששות ולשעות העבודה הרבות והמתישות - את רואה את החזון שלך מתגשם ואין הנאה גדולה מזו.
מנהלת טובה היא כזו שיודעת לסמן מטרות, ואת הדרך כדי להגיע להגשמת אותן מטרות, ניהול בעלי התפקידים, תוך הבנה שמדובר באנשים, עם רגשות, צרכים, רצונות ותובנות.

אהובה תורג'מן (צילום: רמי זרינגר)
אהובה תורג'מן | צילום: רמי זרינגר

מנהלת טובה יודעת להסתכל על התמונה הרחבה, אבל גם על הפרטים הקטנים, וכזו המסמנת לעצמה ולארגון אשר בראשו היא עומדת חזון- היכן היא רוצה לראות את הארגון בעוד שנה מהיום, בעוד חמש שנים, בעוד עשור. מנהלת טובה יודעת לבנות אסטרטגיה ולשתף את כל עובדי הארגון במחשבותיה והחלטותיה.

הצלחה מבחינתי, היא מונח רחב וגדול. הכל מתחיל ונגמר באיך שאת מסתכלת על הדברים ומה את עושה עם התובנות. גם מהלך לא כל כך מוצלח, כזה שעלה לך הרבה כסף ומשאבים נוספים, ונכשל בסופו של דבר, הוא הזדמנות להפוך לימון ללימונדה - את בודקת היכן היו נקודות הכשל, כיצד ניתן היה למנוע אותן, והיי בטוחה כי בפעם הבאה בה תתקלי בסיטואציה דומה, תדעי כיצד לפעול ותשיגי הצלחה נוספת שתתווסף לפרוטפוליו ההצלחות שלך".

הטיפ של אסף שגיא, מנכ״ל טיקטוק ישראל

הטיפ שלי להצלחה הוא לראות את האנשים שסביבך. כולנו עברנו שנתיים מאתגרות. דאגות בריאותיות, דאגות לבני המשפחה, חרדות פיננסיות ואף חרדות קיום ממשיות. אבל זה לא תחום רק לתקופת הקורונה. אם כבר אז התקופה הזאת רק עזרה לנו להבין שהמפתח לכל הצלחה הוא החומר האנושי. תשומת לב לסביבה שלך מובילה לדיוק כל מערכות היחסים, בבית, בעבודה, במעגלים החברתיים שלנו. את הבעיות הכי קשות פתרו בעבודת צוות. שימו לב לאנשים שסביבכם, תקשיבו להם ועזרו להם להיות יותר טובים. תפרו את הסביבה שלכם והיא תפרה אתכם בחזרה

אסף שגיא (צילום: רמי זרנגר)
אסף שגיא | צילום: רמי זרנגר

הטיפ של שלמה קרמר מנכ"ל ומייסד שותף בחברת Cato Networks

"בעולם היזמות, מקובל להעריך סיכויי ההצלחה של יזמים סביב שני פרמטרים עיקריים. הפרמטר ראשון הוא אנליטי: הפוטנציאל העסקי של הרעיון, הטכנולוגיה, השוק וכל מה שניתן לניתוח ולמדידה. הפרמטר השני הוא רגשי: כמה היזמים מאוהבים ברעיון, כמה הם רוצים בו, מוכנים להקריב עבורו וכל מה שפחות ניתן למדידה.

שלמה קרמר (צילום: יח"צ)
שלמה קרמר | צילום: יח"צ

הטיפ שלי הוא פרמטר שלישי שהוא רכיב ה-Fun ביזמות: כמה היזמים נהנים לעשות את מה שהם עושים? כמה הם מאמינים שהם יהנו במסע היזמות? בפגישותיי עם מאות יזמים בארץ ובעולם, חשוב לי מאד לשמוע על מרכיב ה- Funולהמליץ ליזמים להיות קשובים למה שכיף להם בעבודה.

ברגעים הקשים שכל יזם או יזמית עוברים בדרך, רכיב ה-Fun הוא קריטי הן למנהיגות והן להתגברות על קשיים, וכשאני מוצא אותו אצל יזמים, אני באמת מאמין שסיכויי ההצלחה שלהם טובים משל יזמים אחרים".

הטיפ של יוני בלוך, זמר ויוצר, מנכ״ל ומייסד eko

"לא לחכות.

הבעיה היא שאנחנו כל הזמן מחכים: לאדם המתאים, לרגע הנכון, למצב כלכלי טוב יותר. אנחנו מומחים בלא להיות סגורים על משהו, מומחים בלחפש אפשרויות יותר טובות, מומחים בלחכות. 

יוני בלוך (צילום: אלון בנארי)
יוני בלוך | צילום: אלון בנארי

אבל הדבר הנכון הוא לעשות דברים עכשיו. גם אם הם לא מושלמים, להרים את התיק ולצאת לדרך, לצייר את המפה תוך כדי תנועה, לבנות את המטוס תוך כדי טיסה. הרי בכל מקרה יהיו בעיות ובכל מקרה נצטרך לשנות את הדרך, את כלי התחבורה, את האנשים שאיתנו ואת היעד עוד כל כך הרבה פעמים. אז למה לא לצאת עכשיו? למה לא ללמוד, להיכשל ולהשתפר באמצע הדרך ולא לפני שיצאנו? למה לחכות?".

הטיפ של מודי רוזן, שותף מייסד בקרן AMITI 3, הקים ומנהל את קרן מאגמה

"לבנות חברה בתחום הטכנולוגיה זה יותר מאפשרי, במיוחד היום. 3 מרכיבים שבעיניי הם הבסיס לניווט בכיוון הנכון הם צוות מוכשר של 2-3 יזמים עם עבודה משותפת טובה ומוכחת, זיהוי הזדמנות של שוק גדול (ויש לא מעט..) וכמובן, יכולת ביצוע".

מודי רוזן (צילום: עמית שעל)
מודי רוזן | צילום: עמית שעל

המלצה לפודקאסט: ''עוד פודקאסט לסטארטאפים'' https://omny.fm/shows/odpodcast

המלצה לספר: ''בזכות האושר'' של מאתייה ריקאר