הדולר ממשיך להתחזק היום (שלישי) מול שקל, כששער הדולר חוצה במהלך המסחר את רף 4 השקלים. הדולר נסחר בעלייה של כ-0.6%-0.7% לרמה של 4.015. כל זאת, למרות הודעת בנק לפני כשבוע על תוכניתו למכירת עד 30 מיליארד דולר ולמרות שהבנק המרכזי כבר התערב במסחר לפני כמה ימים. 

 חן הרצוג, כלכלן ראשי ב־BDO, סבור שהמצב הנוכחי שבו שער הדולר ממשיך לטפס, צפוי להימשך בתקופה הקרובה. "קשה להעריך לאן יגיע השקל-דולר", הוא אומר, "אבל כולנו צריכים להתרגל לקידומת של 4 בדולר, כי זו המציאות הכלכלית שנהיה בה בחודשים הקרובים".

 מה צריך בנק ישראל לעשות עכשיו? 

 "אנחנו נמצאים בעיצומו של משבר כלכלי, בנוסף כמובן למשבר הביטחוני. היחלשות השקל משקפת את המציאות הכלכלית. כרגע, החשש הכלכלי המרכזי שלנו צריך להיות גלישה להאטה כלכלית ומיתון ולא האינפלציה הגבוהה. סדרי העדיפויות של בנק ישראל חייבים להשתנות והוא צריך עכשיו להוריד את הריבית בחדות, גם במחיר של היחלשות נוספת של השקל".  

 לבנק ישראל יש גם יתרות מט"ח של כ-200 מיליארד דולר. זה לא מספיק? 

 "הבנק המרכזי כבר התערב נקודתית במסחר כדי למנוע מהלכים ספקולטיביים, אבל בסופו של דבר שער החליפין משקף מגמה כלכלית ואי אפשר לשנות את המציאות באמצעים מלאכותיים. צריך לזכור שבנק ישראל צבר בזמנו את כל יתרות המט"ח שיש לו כיום בניסיון לעצור את התחזקות השקל. גם אז הוא לא הצליח לשנות מגמה. בשוק חופשי אי אפשר לשנות נתונים הבסיסיים (פנדמנטלס) באמצעות התערבות מלאכותית". 

 

חן הרצוג, כלכלן ראשי, BDO (צילום: נתי חדד)
"קשה להעריך איפה יהיה הסוף". הרצוג | צילום: נתי חדד

לפי הרצוג, "אנחנו צריכים להיות כיום פחות מודאגים מהיחלשות השקל ויותר מתרחיש של מיתון. כדי להחזיר את המשק לצמיחה אחרי המלחמה, בנק ישראל חייב להוריד את הריבית וכולנו צריכים כאמור להתרגל לסביבה שונה בשער החליפין. יש לזה גם יתרונות, במיוחד מבחינת כדאיות הייצוא. יהיה יותר קל ליצואנים להתאושש מהמלחמה". 

 עלייה נוספת בשער הדולר תתגלגל להתייקרות מחירי מוצרים מיובאים.

"נכון, אבל ישראל כבר לא נמצאת במצב של אינפלציה הנובעת מצד הביקושים. בעקבות המלחמה כלכלת ישראל נכנסה להאטה חריפה, כתוצאה מירידה בצריכה הפרטית ועצירת השקעות במשק.  ריבית בנק ישראל הגבוהה נועדה לצנן את הכלכלה ואינה מתאימה לתנאים הכלכליים בעקבות המלחמה. בנק ישראל חייב לפעול במהירות להורדת ריבית כדי לתמוך בשיקום הכלכלה והתנעה מחדש של הכלכלה הישראלית.  במקביל, על הממשלה לגבש תוכנית להרחבה תקציבית ושינוי סדרי עדיפויות לאומיות".

 "כישלון מוחלט של בנק ישראל"

 לפי יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים, "התחזקות הדולר הנוכחית היא כישלון מוחלט של בנק ישראל, במיוחד כשבוחנים את הפעילות במט"ח בשבוע האחרון. זה לא שרואים פתאום איזו בהלה שבה כל הישראלים רצים לקנות דולרים בגלל המלחמה, השווקים דווקא מתנהלים בצורה מאוד מאוזנת ורגועה. בניגוד לעליות הדרמטיות שראינו במשבר הקורונה, עכשיו אנחנו רואים בשוק שחקנים שלמדו את המשחק ומעלים את הדולר כל יום קצת, אגורה פה ושתי אגורות שם. זו בעיקר פעילות של ספקולנטים ושחקנים מוסדיים". 

 בנק ישראל היה אמור לעצור את זה, לא? 

 "כן, מיד. אבל כל עוד הבנק המרכזי לא רואה דרמה, הוא לא רואה כנראה סיבה להתערב. זה נראה לו סביר, אבל זה לא באמת סביר. למעשה, וזה הכי חמור, כל זה קורה כשבוע לאחר שבנק ישראל יצא בתוכנית ולאחר שנתיים שבהן הבנק דיבר איתנו כל הזמן על אמינות. אנחנו כבר יותר מעשרה ימים מפתיחת המלחמה ועדיין לא רואים או שומעים את נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון - הדמות הכלכלית הבכירה ביותר במדינת ישראל. יש הודעות דוברות פה ושם, אבל אני מצפה לראות את הנגיד בכל ערוצי הטלוויזיה". 

בנק ישראל דווקא הודיע לפני כשבוע על תוכנית למכירת עד 30 מיליארד דולר בשוק המט"ח. 

"נכון, לבנק יש כלים עוצמתיים. וכן, הוא הודיע. אז הודיע, זה באמת נחמד והבנק המרכזי אפילו מכר קצת דולרים בימים הראשונים. אבל, ברגע שהפעילים הבינו שבנק ישראל מתערב בכמויות קטנות וקלות לעיכול, האפקט נמשך לא יותר מיום-יומיים. בנק ישראל איבד כאן אמינות וזה חבל לדעתי, כי הוא יכול להביא את הדולר לרמה של 3.80 תוך שעתיים, גם עם יתרות של פחות מ-10 מיליארד דולר. ויש לו כאמור 200 מיליארד". 

 

יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים
"למכור דולרים". פרנק

לפי פרנק, בנק ישראל גם מחמיץ בינתיים הזדמנות להעביר מיליארדי שקלים רווח למדינה ממכירת הדולרים שברשותו. "אם הוא קנה אותם בסביבות 3.50 ועכשיו הדולר מעל 4, למה לא למכור? הרי המדינה מחפשת עכשיו כל בדל הכנסה כדי לממן את הלחימה ואת נזקי המלחמה". 

לאן שער הדולר יכול לעלות במציאות הנוכחית, בהנחה שבנק ישראל ימשיך להתבונן מהצד? 

"אין תקרה. ברגע שרוב הפעילות בשוק ספקולטיבית, בתוספת ללחץ האמיתי שקיים כאן, בכל יום נראה את הדולר מוסיף עוד אגורה ועוד אגורה. אגב, אם תיפתח חזית מלבנון זה כמובן כבר סיפור אחר. בכל מקרה, אנשים מפחדים כיום למכור דולרים. הם רואים שהדולר לא מפסיק לעלות והגורם היחידי שיכול לעצור את המגמה הזו זה בנק ישראל. גם הגופים המוסדיים אולי יכולים לעשות את זה, אבל הם כבר קיבלו החלטה עוד לפני המלחמה להעביר פעילות לחו"ל על חשבון הפעילות בישראל, ולכן הם כיום השחקן הראשי שקונה דולרים".

בצדק מבחינתם?  

"לדעתי לא, הם היו צריכים כבר להתחיל למכור דולרים כדי להגן על ההשקעות שלהם בחו"ל. עם זאת, הם נוהגים כך גם בגלל שהם רואים שבנק ישראל לא עושה כלום. הכי גרוע בשוק המט"ח זה להגיד שתעשה משהו - ולא לעשות אותו. אז נכון, השוק לא מונע כרגע מבהלה, אבל למה לחכות שתהיה בהלה ורק אז לפעול? מה ההיגיון בזה?"