שוק הרכבים החשמליים ממשיך להתחמם. ענקית הרכבים היפנית ניסאן הודיעה כי תשקיע כ-17.6 מיליארד דולר  (2 טריליון יאן יפני) בחמש שנים להרחבת צי הרכבים החשמליים שלה, ולהפוך את המכוניות הממונעות על ידי סוללה למנוע הצמיחה ארוכת הטווח המרכזי של החברה, כשעד 2030 היא מתכננת שמחצית מהמכירות יהיו של רכבים חשמליים.

החברה היפנית מתכננת להציג 23 דגמים חדשים של רכבים הנעזרים בחשמל עד שנת 2030 (כולל היברידיים), מתוכן 15 יהיו רכבים חשמליים (EV). ניסאן הייתה הראשונה שהשיקה רכב חשמלי לייצור המוני כשהציגה את הדגם The Leaf ב-2010. הרכב עדיין בצמרת המכירות בעולם לרכבים חשמליים אך בשנים האחרונות טסלה  ומתחרות אחרות הדביקו את הקצב.

זו הפעם הראשונה שהיצרנית השלישית בגודלה ביפן מציגה תוכנית אסטרטגית ברורה לרכבים חשמליים, והחברה מתכוונת להשקיע פי 2 ממה שהשקיעה בתחום בעשור האחרון. "2 טריליון יאן זה סכום עצום", אמר מנכ"ל החברה מקוטו אושידה בריאיון לבלומברג ולא ציין מאיפה החברה מתכוונת לממן את ההשקעה. "אני בטוח שנוכל לבצע את ההשקעה העתידית הזו ובמקביל החברה תצמח".

מנכ"ל ניסאן, מקוטו אושידה (צילום: רויטרס)
מנכ"ל ניסאן, מקוטו אושידה | צילום: רויטרס

בחברה מצהירים כי הם רוצים להפחית את עלויות הייצור של הבטריה ב-65 אחוז תוך 8 שנים, וב-2029 היא מתכננת להציג סוללה 'פורצת דרך'. "זה יהפוך את הרכבים החשמליים לברי השגה לנהגים נוספים", אמר אושידה בהצגת התוכנית. "אנחנו נגביר את המאמצים שלנו לדמוקרטיזציה של החשמול".

המנייה של ניסאן נפלה ב-5.6 אחוז היום והראתה תוצאות פחות טובות מהמתחרות היפניות. חלק מהאנליסטים לא התרשמו מהתוכנית השאפתנית, וציינו כי החברה כבר נמצאת מאחורי המתחרות בתחום הרכבים החשמליים.

למרות שעדיין נתח השוק של המכוניות החשמליות הוא קטן, כמות ההזמנות לרכבים ממונעים על ידי סוללה עלו ב-41 אחוז במהלך שנת 2020, כך על פי רשות האנרגיה העולמית. בוועדת האקלים בגלזגו החודש יצרניות רכבים גדולות, בהן ג'נרל מוטורס ופורד, חתמו על הצהרה שלפיה הן מתחייבות להפסיק ייצור מכוניות המונעות על ידי בנזין עד שנת 2040. לעומתן, ניסאן לא התחייבה לזנוח את רכבי הבנזין ורק התחייבה כי מחצית הרכבים שתמכור עד 2030 יהיו חשמליים.