בעוד ההכרזה על חזרה למתווה התו הירוק הטרידה גורמים רבים בענף התיירות – נראה שהפגיעה מהצעד בענף המלונאות שולית עד לא קיימת.

על פי מנכ"ל רשת מלונות דן, רונן ניסנבאום, גם בצל מגבלות התו הירוק הציבור הישראלי ממשיך להסתער על יעדי תיירות הפנים כגון אילת וים המלח  – שאף להערכתו הרשת צפויה לשבור את שיאי הביקוש שנקבעו בשנת 2019, טרם התפרצות הקורונה.

"קיים חשש מנתוני התחלואה שעלו בשבועות האחרונים – אבל זה לא עוצר את הישראלים מלצאת ולנופש ולהזמין מלון באילת", מבהיר ניסנבאום. "העובדה שאין לישראלים לאן לטוס – גרמה לצמיחה וביקושי שיא ביעדי התיירות פנים שלנו בחודשי הקיץ, בסדרי גודל שלא הכרנו. על פי ההערכות – אנחנו צפויים לשבור את שיא הביקוש בקרב תיירות פנים ב-5 עד 10 אחוזים".

והאם התו הירוק הוביל לבהלה בקרב הנופשים וביטולי הזמנות? על פי גורמים בענף המלונאות – ההיפך הוא הנכון. "הביקושים לא ירדו – והאורחים נהיו ממושמעים יותר", הוא מבהיר. "לעובדי המלון נהיה יותר קל להקפיד כיצד להימנע מתחלואה במלונות ולאכוף את ההנחיות, ועל אף שזה עלול מעט להטריד או לעצבן אורחים מסוימים כשמעירים להם על עטיית מסיכה – הצעדים שנקטנו זוכים לרוב לתמיכת הקהל שלנו שמרגיש בטוח ומוגן יותר".

רונן ניסנבאום, מנכ״ל רשת מלונות דן (צילום: יח"צ)
רונן ניסנבאום, מנכ״ל רשת מלונות דן | צילום: יח"צ

גם יונתן רוזינר, מנהל הפיתוח העסקי של רשת מלונות הילטון בישראל, מצטרף לדבריו: "התו הירוק טוב לנו", הוא מבהיר. "התו מסדיר את הפעילות בשטח המלון, מאפשר לנו לאכוף את ההנחיות ולהגן יותר על האורחים. כולם מרגישים בטוחים יותר. מגיעה פה גם מילה טובה למקבלי ההחלטות".

ענף התיירות שינה את פניו בתקופת הקורונה. הרגלי הנסיעה השתנו, ואנשים רבים החלו לטייל בטבע וללון באתרים אלטרנטיביים במדבר, בים המלח ובצפון הארץ. "זה הצד היפה בקורונה", אומר אייל שמואלי, יזם תערוכת התיירות הבינלאומית IMTM. "אנשים רבים מעדיפים לטייל בטבע ובמקומות פתוחים, מאשר לטייל בעיר. הסכנות בעיר לוקחות חלק משמעותי בהחלטות בחירת היעד והנופש. ניתן לראות כי אזורים רבים המזוהים עם טבע ומרחבים פתוחים הגדילו את תפוסת התיירים.

גם תחום ה"גלמפינג" צבר תאוצה כשבאתרים שונים אין מקום עד לשנת 2023. "הגלמפינג מאפשר לנופשים ליהנות מחופשה בטבע לצד איכות אירוח גבוהה. בעבר משפחות רבות היו בוחרות לקחת איתם אוהל ולהקימו בשמורה, היום אנחנו מוצאים משפחות רבות אשר בוחרות להגיע למקום אירוח מוכן מראש".

תיירות נכנסת כבר אינה נחלת המלונאים. לאור החלטות משרד הבריאות והממשלה, תיירים נכנסים לא מגיעים לישראל, דבר אשר פגע רבות במלונות אשר נמצאים בערים הגדולות, תל אביב וירושלים. עם זאת, תיירות הפנים בארץ מרחיקה פלאים. אנחנו רואים אחוזים גבוהים של תפוסת ישראלים בבתי מלון בכל רחבי הארץ. כך שבאופן פרוגרסיבי, ככל שתיירות נכנסת אינה מתפקדת, כך תיירות הפנים לוקחת את מקומה.

 ירושלים ותל אביב צמאות לתיירים: "המדינה חייבת לתת לבעלי המלונות מעט וודאות"

אולם לצד המחמאות – נשמעת גם לא מעט ביקורת. הצמיחה של תיירות הפנים בישראל, אשר נובעת בין היתר בשל המגבלה לטוס לנופש בחו"ל, באה על חשבון תיירות חוץ שכמעט ולא נראית בישראל, כשהנפגעות העיקריות הן ערים כגון ירושלים ותל אביב שנמצאים בתפוסה נמוכה של עשרות אחוזים כבר תקופה ארוכה.

ע"פ הנתונים של התאחדות מלונות תל-אביב רבתי, שנת 2020 הסתיימה עם ירידה של 82% בכניסת תיירים לישראל, כאשר בארץ ביקרו רק 850 אלף תיירים לעומת 4.5 מיליון שנה קודם. "המלונות שלנו בירושלים, תל אביב ונצרת רושמים שיעור תפוסה של עד עשרים אחוז תפוסה, כאשר בימי חול אנחנו מגיעים ל-5 אחוזים בלבד. זה אסון", מדגיש מנכ"ל דן, רונן ניסנבאום.

אזרחי ישראל באמצע (צילום: מריים אלסטר פלאש 90, פלאש/90 )
בירושלים ותל אביב צמאים לתיירים. שוק מחנה יהודה בירושלים | צילום: מריים אלסטר פלאש 90, פלאש/90

עוד הוא מוסיף, כי לאור ההנחיות החדשות – גם הצפי לתקופת החגים הקרבה, שבדרך כלל נחשבת לעונת התיירות הרווחית ביותר, נראית עגומה. "התיירים הישראלים ימשיכו להגיע למלונות שלנו – אבל קרוב ל-80% מההזמנות שנעשו על ידי תיירים כבר בוטלו לחלוטין".

תיירים בחוף תל אביב (צילום:  RnDmS, shutterstock)
תיירים במצעד הגאווה בתל אביב. ארכיון | צילום: RnDmS, shutterstock

"אנחנו מודעים לעובדה שמדובר בתקופה מורכבת של חוסר ודאות, אך המדינה חייבת לתת לבעלי המלונות מעט וודאות על מנת להיערך בהתאם לחודשים הבאים", הוא מבהיר. "אנחנו מתחילים להבין כעת כיצד תקופת החגים צפויה להיראות, אבל אנחנו עוד לא יודעים למה לצפות בחודש אוקטובר, ומה עלינו לעשות מבחינת מתווה חל"ת של עובדים".

וניסנבאום לא עומד לבדו בחזית. "משבר הקורונה מנוהל עדיין, לצערי הרב, בצורה כאוטית", מכריז ליאון אביגד, מייסד ובעלים משותף של רשת מלונות בראון. "לצערי, גם שנה וחצי מפרוץ המגפה, בממשלה עוד לא השכילו לשבת עם המלונאים ולנסח ביחד איתנו מתווה שיאפשר לנו להמשיך לפעול בצורה מסודרת".

"נצטרך להמשיך ולהיות גמישים, לפחות כמו לינוי אשרם"

על פי אביגד, הקורונה עוד רחוקה מלהיעלם והמלונות עוד יצטרכו להמשיך ולסגל את עצמם למצב המשתנה ולהגבלות החוזרות ונשנות. "מתוך הבנה שהתיירות הנכנסת לא תשוב במהרה, ובטח לא בנפח אליו היינו רגילים לפני הקורונה, ביצענו התאמות נרחבות לקהל הישראלי, הן ברמת המבצעים והחבילות והן ברמת התוכן המוצע לאורחים".

 

ליאון אביגד, מייסד ובעלים משותף מלונות בראון
ליאון אביגד, מייסד ובעלים משותף מלונות בראון

אך לצד ההתאמות - השחקנים הבולטים בענף המלונאות יודעים כי ההפסדים בעקבות אי כניסת תיירות חוץ לישראל עשויים להיות הרי גורל עבור מלונות קטנים יותר ובתי אירוח בערים הגדולות. "גם השנה אנחנו צופים הפסדים של עשרות מיליוני שקלים בעקבות היעדר תיירים המגיעים לישראל", מציין מנכ"ל דן.

"השחקנים הגדולים עוד יכולים להכיל את ההפסדים – אבל גם אנחנו מצטרפים לזעקה של יתר המלונאים שכבר קרובים לקריסה. אין לדעת עוד כמה זמן הם יוכלו להחזיק למעמד. המדינה חייבת לתת לנו וודאות כמה שניתן לגבי מתווה תמיכה ותאריך יעד לגבי חזרה לשגרה. אחרת מלונות רבים לא יוכלו להישאר עוד זמן רב על הרגליים".

גם אביגד מצטרף לקריאה: "מספיק להסתובב ברחובות המרכזיים של תל אביב – בן יהודה, דיזנגוף, אבן גבירול - לראות את החנויות הריקות ואת שלטי ההשכרה שגם הם מעלים כבר אבק בכדי להבין את התמונה", הוא מבהיר. "אני מאמין שהמצב יחזור לקדמותו ב-2024. עד אז, נצטרך להמשיך ולהיות גמישים, לפחות כמו לינוי אשרם", הוא מוסיף.