הבנק המרכזי של טורקיה ממשיך להוריד ריבית והאינפלציה ממשיכה לנסוק: במצב של עלייה באינפלציה הפעולה הנהוגה על ידי מרבית הבנקים המרכזיים היא העלאת הריבית, אבל נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן כבר שנים מנהיג מדיניות הפוכה. היום (חמישי) הודיע הבנק המרכזי על הורדת ריבית נוספת - והלירה הטורקית ממשיכה בצלילה.  

המדיניות שאולי תוביל למפלה של ארדואן? "זה אסון"

האינפלציה במדינה בשיא של 24 שנים וכבר הגיעה ל-80 אחוז יחד עם ערך הלירה שנמצא בשפל היסטורי, כמעט הנמוך בכל הזמנים. ארדואן כבר החליף ארבעה נגידי בנק בשש השנים האחרונות כדי להמשיך במדיניות שלו. שאהאפ קאבג'יאולו, נגיד הבנק הנוכחי מכהן בתפקיד כבר כשנה וחצי ובמהלך כהונתו הוחלפו שלושה שרי אוצר. 

זאת, בזמן שמרבית הבנקים המרכזיים נוקטים במדיניות אגרסיבית של העלאת ריבית. הטיעון של ארדואן ואנשיו היא שהורדת הריבית תגביר את הייצור של המדינה ואת הייצוא, אך באופוזיציה טענים שהיא פשוט משרתת את הטייקונים ואת בסיס המצביעים של מפלגתו.   

במשך שבעה חודשים הבנק המרכזי לא הוריד ריבית, אך באוגוסט אחרון חזרו בממשל למדיניות שנמשכת גם החודש. "אובדן מומנטום של הפעילות הכלכלית", היה הנימוק להורדה. "מאז תחילת חודש יולי, יש אינדיקציה להאטה בצמיחה".

הרזרבות של המדינה במטבע חוץ הולכות ואוזלות בזמן שהלירה ממשיכה להתרסק, כשאיבדה יותר מ-27 אחוז מערכה בשנה האחרונה ביחס לדולר ויותר מ-80 אחוז בחמש השנים האחרונות. לאחר ההודעה על הורדת הריבית הלירה ירדה עוד לכ-18.379 לירות לדולר.

כלכלנים רבים חוזים נפילה נוספת ללירה. "טורקיה הפכה להיות תלויה בהזרמה של מטבע חוץ", אמר כלכלן בכיר מהפירמה הלונדונית Capital Economics ל-CNBC. "כמות הרזרבות כל כך נמוכה שהבנק המרכזי ממש לא בפוזיציה שהוא יכול להתערב".