לונדון וניו יורק בראש, והיכן תל אביב? תושבי הערים הגדולות ברחבי העולם דירגו במסגרת מדד מיוחד את שביעות הרצון שלהם בהתאם לשורה של מדדים, באופן המספק תובנות לגבי העדפותיהם האישיות והכלכליות. במסגרת מחקר מיוחד של ענקית הייעוץ האסטרטגי בוסטון קונסולטינג גרופ (BCG) נערך סקר בו השתתפו כ- 50 אלף איש ב- 79 ערים שונות ברחבי העולם שכלל מספר רב של פרמטרים במגוון תחומי חיים: הזדמנויות כלכליות, איכות חיים, הון חברתי, קשר מול הרשויות וקצב שינוי.

 במסגרת המחקר חולקו הערים ברחבי העולם לארבע קטגוריות שונות: מרכזי ענק – ערים עם אוכלוסייה בת יותר מ-10 מיליון תושבים. ככלל, ערים אלו נמצאות מתחת לממוצע מבחינת ההזדמנויות הכלכליות שהן מציעות. ערים מרכזיות (Cruiser Weights) – ערים עם אוכלוסייה עם יותר מ-3 מיליון תושבים, אך פחות מ-10 מיליון. ערים אלו טובות יחסית בכל הנוגע לקשרים מול הרשויות, אבל הן לא מצליחות מבחינת מדדי הון חברי ומהירות שינויים רצויי. ערים בגדול בינוני – ערים עם אוכלוסייה בת פחות מ-3 מיליון. אלו הערים הנחשקות ביותר, ובהשוואה לממוצעי המדדים, 18 מתוך 28 ערים בתוך רשימה זו קיבלו ציונים גבוהים. אחרונות בחלוקה - ערים מתפתחות.

 דירוג התושבים התבסס על 5 קטגוריות, עם 26 תת קטגוריות שונות, המשקפות מרכיבי איכות חיים מגוונים: הזדמנויות כלכליות: הזדמנות לעבודה וקריירה; שוויון בהכנסות; הזדמנויות לעסקים; זמינות הלוואות אישיות; איכות חיים: דיור; תחבורה; מרכזי בריאות; חינוך; מרחבים ציבוריים; צריכה; בידור; אקולוגיה; ניקיון; אקלים נוח; עמידות בפני מצבי חירום, הון חברתי: חיבורים וקשרים אנושיים; הכלה ושוויון; זהות עם תרבות והיסטוריה; בטיחות. קשר מול הרשויות: היכולת להשפיע על אירועים; שירותים ציבוריים; סביבה עסקית וקצב שינוי: מהרות השינוי בהזדמנויות כלכליות; מהירות השינוי באיכות החיים; מהירות השינוי בהון החברתי; מהירות השינוי בקשר מול הרשויות.

 כך, את דירוג מרכזי הענק מובילות (בסדר יורד) לונדון, ניו יורק, שנגחאי, בייג'ינג, לוס אנג'לס ופריז. חותמות אותו במקום ה-13 וה-14 בואנס איירס וריו דה ז'ניירו. לונדון וניו יורק, אמנם מובילות את הדירוג המשוקלל של ערי הענק, אך הן קיבלו ציון גרוע על מה שמכונה בדו"ח "מהירות השינוי" - כלומר עד כמה מהר התושבים מרגישים שהעיר שלהם משתנה כדי לענות על הצרכים שלהם. בייג'ינג ושנגחאי זכו דווקא לציונים גבוהים יותר בהון חברתי ומהירות השינוי, אך לציונים נמוכים באיכות החיים ובאינטראקציות עם רשויות. סינגפור למשל משיגה ציונים סבירים, אינה מצטיינת באף מימד.

 הערים המובילות בציון המשוקלל של איכות החיים בהן, הן ערים בגודל בינוני, עם אוכלוסייה בת 3 מיליון או פחות. את הרשימה הזו מובילות קופנהגן, וינה, אמסטרדם, ורשה ושטוקולהם. גם תל אביב משתייכת לקבוצה זו אך היא מדורגת בשליש התחתון והגיעה למקום ה- 19 בלבד מתוך 28 ערים בקטגוריה עם ציון משוקלל של 53.9 מתוך 100. הקטגוריות בהן תל אביב בלטה לחיוב עם ציונים גבוהים יחסית היו הזדמנויות כלכליות והון חברתי. הקטגוריות בהן תל אביב לשלילה ביחס לערים אחרות בקטגוריה היו איכות חיים וקשר עם הרשויות.

 נתון מעניין נוסף הוא ש- 48% מהמשתתפים בסקר השיבו כי הם שוקלים לעבור לעיר אחרת וכמחצית מתוכם גם גרו בעיר אחרת בעבר. ב- BCG מצאו כי יש קשר חזק בין רצון התושבים להישאר לבין רמה שביעות הרצון מהעיר בה הם חיים. יצויין כי רק שמונה ערים, כ- 10% בלבד מאלו שנכללו במחקר, קיבלו דירוג גבוה יותר מתושביהן ב-2022 ביחס לשנה הקודמת, בין היתר בגלל אכזבת הנשאלים מההתנהלות בעיר שלהם בזמן הקורונה. ב- BCG מציינים כי למרות שמגפת הקורונה לא שיבשה את החיים העירוניים כפי שהיו שחזו שיקרה, היא אכן האיצה מספר שינויים שכבר היו בעיצומו באופן שבו אנו חיים ועובדים. כך למשל, בעבר רוב האנשים היו צריכים לחיות, פשוטו כמשמעו, ליד המקום שבו עבדו, אולם האפשרויות של עבודה מרחוק ועבודה היברידית שיבשו קשר זה. לכן, יותר עובדים למשל יכולים לגור במקומות שהם יותר ברי השגה.