שיעור הנרשמים ללימודים באוניברסיטת הרווארד במסגרת ההרשמה המוקדמת לשנת הלימודים הבאה צנח ב-17% - כך לפי בלומברג. הנתון, הנמוך ביותר זה ארבע שנים, מגיע בצל שורת אירועים אנטישמיים בקמפוס והחלטת הנהלת האוניברסיטה להשאיר את הנשיאה קלודין גיי בתפקידה, חרף עדותה בשימוע בקונגרס האמריקני עם נשיאות אוניברסיטת פנסיבלניה וMIT-.

בחודשיים האחרונים הופנה הזרקור אל המוסדות האמריקניים היוקרתיים נוכח העלייה בגילויי האנטישמיות בצל מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר של חמאס בישראל, והתגובה הצבאית ברצועת עזה. בהרווארד קיבלו השנה 7,921 בקשות ללימודים לעומת 9,553 אשתקד. עם זאת, יש לציין כי הבקשות מטעם המועמדים הוגשו ב-1 בנובמבר, לפני שהנשיאה גיי מסרה את עדותה בקונגרס.

לעומת הרווארד, לפחות שתי אוניברסטאות יוקרה אחרות בארה"ב דיווחו על עלייה בהיקף הנרשמים. בייל התקבלו השנה 7,856 בקשות להרשמה מוקדמת, עלייה של 1.4%, ולאוניברסיטת פנסילבניה הוגשו 8,500 בקשות — לעומת 8,000 אשתקד.

אוניברסיטת הרווארד (צילום: 123rf)
עלייה באירועים אנטישמיים. הרווארד | צילום: 123rf

בניגוד לנשיאת הרווארד, נשיאת פנסילבניה ליז מגיל הודיעה על התפטרותה בעקבות הביקורת על עדותה בשימוע בקונגרס, אז שלוש הנשיאות התחמקו מלגנות באופן ברור קריאה לרצח עם נגד יהודים ואנטישמיות בקמפוסים. דווקא בהרווארד, הודיע הוועד המנהל כי הוא עומד לצידה של גיי והחליט שלא להביא להדחתה.

הרווארד היא האוניברסיטה הוותיקה והעשירה בארה"ב, עם הכנסות מתרומות בגובה 51 מיליארד דולר, ועם זרוע גיוס המכניסה מיליארד דולר מדי שנה מאז 2014. הנשיאה גיי, בת למהגרים מהאיטי, נבחרה לנשיאה ה-30 ועוררה "התרגשות גדולה" עם כניסתה לתפקיד.  

אל מול המהלך של הנהלת הרווארד, פוליטיקאים רבים – בעיקר רפובליקאים – וכן אנשי עסקים רבים רואים בקרע שנוצר בקמפוס הזדמנות לעצב מחדש את האקלים האקדמי שהלך שמאלה בשנים האחרונות. "זהו רגע קשה להשכלה גבוהה כמו בכל רגע מאז מלחמת וייטנאם", אמר לארי סאמרס, נשיא לשעבר של האוניברסיטה. הוא הטיח ביקורת על פעולותיה ועל חוסר הגינוי הולם לפעולות חמאס ב-7 באוקטובר.

בין המבקרים – חברת הקונגרס סטפניק, שהודחה מהוועדה המייעצת הבכירה של המכון לפוליטיקה בהרווארד לאחר שטענה להונאת בוחרים בבחירות האחרונות לנשיאות, ואיש העסקים ביל האקמן, מנהל קרן גידור, עם כמעט מיליון עוקבים ב-X  (לשעבר טוויטר). הוא משתמש בחשבון שלו כדי לצלוף בגיי כבר זמן מה. בין היתר פרסם מכתב ששלח לאנשי הרווארד בו טען כי במהלך כהונתה "גיי גרמה נזק רב יותר לאוניברסיטה מכל איש אחר". הוא העלה טענות לגבי איכות עבודתה האקדמית, איך היא נבחרה להוביל את המוסד, והאשים אותה בדיכוי השיח.

כעת, עם פרסום נתוני הרישום, עולה האפשרות שהאירועים האנטישמיים נתנו את אותותיהם. לפי בוב סוויני, יועץ קבלה למכללות בתיכון בניו יורק, התקריות האנטישמיות הן קרוב לוודאי אחד הגורמים לכך. "זו ככל הנראה סיבה אחת מתוך כמה, הנוגעת לבטיחות בקמפוס", אמר סוויני. "אבל יש גורמים נוספים, כמו למשל שהסטודנטים יותר ריאליסטים בנוגע לציפיות ולסיכויי הקבלה שלהם".