כל מי שעלה על טיסה בשבועות האחרונים כנראה הרגיש שמשהו לא טוב עובר על עולם התעופה. אלפי טיסות שמתבטלות, תורים של שעות, עיכובים בטיסות ומזוודות שלא מגיעות ליעדן. בישראל נצפים תורי ענק, אבל גם בעולם ביטולי טיסות ועיכובים הפכו לשגרה. למה זה קורה?

בארה"ב בוטלו בשבוע האחרון אלפי טיסות בשל העומסים והביקוש הגדול לטיסות, בנמל התעופה גטוויק בלונדון הודיעו לחברות התעופה לצמצמם את הטיסות בשל המחסור בכוח אדם ובנמל התעופה היתרו הציבו בסוף השבוע מחסומים כדי להתמודד עם תורי הענק. באמסטרדם מגבילים את כמות הנוסעים שיכולים להיכנס לנמל התעופה – וכמובן שגם בנתב"ג נראים תורים חסרי תקדים.

פתיחת הקיץ היא תקופה קשה בנמלי התעופה גם בשגרה. אבל העיכובים, בעיקר באירופה, גדולים במיוחד השנה. על פי הוול סטריט ג'ורנל, 25 אחוז מהטיסות החודש לא יצאו במועד שנקבע, כשממוצע העיכוב הוא 34 דקות. כ-3 אחוז מהטיסות בארה"ב בוטלו החודש, זה ביחס ל-2 אחוז ביוני 2019. באירופה 2 אחוז מהטיסות בוטלו, ביחס לאחוז אחד בתקופה המקבילה ב-2019.

כמובן שהסיבה המרכזית למצב היא העלייה החדה בביקוש לטיסות והמחסור בצוותים. "תעשיית התעופה העולמית נערכה לעלייה מתונה ואיטית יותר בביקושים", אמר ג'וזף ורדי, מנהל בכיר בחברת הלואו קוסט ויזאייר, לוול סטריט ג'ורנל.

מטוס של ויז אייר (צילום: Arpingstone, Wikipedia)
"התעשייה נערכה לעלייה מתונה יותר". ורדי | צילום: Arpingstone, Wikipedia

מעבר לעלייה בביקוש בעקבות החזרה לשגרה והסרת מגבלות הקורונה, נוספו עוד גורמים שלא משפיעים לטובה. באל על מחלוקת בין הנהלת החברה לטייסים שנמשכת שבועות הובילה לעיצומים ולביטול טיסות. הטייסים ששכרם קוצץ בעקבות משבר הקורונה דורשים לפתוח מחדש את חוזה ההעסקה עקב ההתאוששות המהירה בענף. בבריסל ביטלו בתחילת השבוע את כל הטיסות בעקבות שביתה שהוכרזה על ידי עובדי נמל התעופה, וגם בלא מעט נמלי  תעופה ברחבי העולם נרשמו תקלות שונות. כמו למשל תקלה בנמל התעופה היתרו שהובילה לאלפי מזוודות להיערם.

המצב בענף התעופה רק יחמיר: "ייתכן שהרע עוד לפנינו"

. אנליסטים בתחום התעופה לא מבשרים טובות, להערכתם המשבר בענף הולך להימשך זמן רב ואפילו להחריף. "ייתכן שהרע ביותר עוד לפנינו", אמר קיט דרבי, בעלים של חברת ייעוץ בעולמות התעופה ל-CBS.

על פי ההערכה של דרבי, המחסור החמור בטייסים וצוותי אוויר הולך להימשך במיוחד לקראת סוף החודש שבו הטייסים מסיימים את מכסת הטיסות שהם יכולים לעשות בחודש. במצב כזה שבו חברות התעופה קרובות לקצה היכולת שלהן, כל שינוי קטן עשוי להוביל לביטול של טיסות.

"בעת הזו, כשיש פעולות נורמליות כמו תחזוקה שוטפת של מטוסים או שינויי מזג אוויר, העיכובים מורגשים הרבה יותר", הוא מסביר. "אין רזרבות של טייסים, מטוסים ודיילים – והשרשרת טובה רק כמו החוליה החלשה שלה".

נמל התעופה היתרו, בריטניה (צילום: רויטרס)
התקלה בהיתרו: אלפי מזוודות נערמו | צילום: רויטרס

אחת הסיבות למחסור הוא גל הפיטורים וההוצאות לחל"ת של חברות תעופה בשיא המגפה וככל שההגבלות הוסרו, הביקוש היה מהיר יותר מהיכולת של החברות לחזור לפעילות מלאה. "הבעיה העיקרית היא קיבולת", הסביר דרבי. "הם לא הצליחו למלא את כל התקנים בכל מה שקשור לעמדות הבידוק בנמלי התעופה, סבלים, צוותי אוויר וצוותי קרקע. הביקוש לטיסות גבוה בהרבה ממה שציפו והם לא מצליחים לעמוד בקצב גיוס העובדים".

דרבי לא אופטימי בנוגע להתאוששות הענף, לטענתו חברות התעופה צריכות לגייס 12 אלף טייסים. "גיוס והכשרת טייסים אורכים כ-4 שנים", הוא מסביר. "זו בעיה ארוכת טווח ללא פתרון בטווח הנראה לעין. אם אתה מציע יותר כסף זה לא מביא יותר טייסים".

"להחזיר צוות לנמל תעופה זה לא כמו העסקה במסעדות או בסופרמרקט", אמר אוליבר ג'נקובץ, מנהל קבוצת נמלי התעופה ACI Europe לוול סטריט ג'ורנל. "זה היה חסר אחריות להעסיק עובדים קודם בשיא גל האומיקרון", אמר והודה. "כדי למלא את כל התקנים הנדרשים היינו צריכים להתחיל את הגיוס לפני חצי שנה". ​