כמעט ארבעה שבועות חלפו מאז אירועי ה-7 באוקטובר ופרוץ המלחמה בדרום, וכעת ממדי ההשפעה על המשק מתחילים להתבהר. במסמך שגיבש אגף אסטרטגיה ותכנון מדיניות של משרד העבודה, מוערך כי 18% מהעובדים בישראל – כ-764 אלף איש – אינם יכולים להגיע למקום העבודה שלהם ממגוון סיבות.

הקבוצה הברורה מאליה היא של חיילי המילואים שגויסו לטובת המלחמה כבר בשתי היממות הראשונות שלה. על פי חישוב שלקח בחשבון את שיעור התעסוקה הממוצע של גילאי המגויסים, ההערכה היא כי כ-276 אלף עובדים נמצאים בימים אלה בשירות צבאי.

שכבה גדולה נוספת היא זו של הורים לילדים עד גיל 10. בשל העובדה שבחלקים נרחבים מהארץ הלימודים נערכו באופן חלקי או מקוון, לפחות אחד מבני הזוג נאלץ להישאר בבית. ההערכה היא שלפחות 183 אלף הורים מועסקים לא מצליחים להגיע למקום העבודה. פיקוד העורף הודיע שהוא מתיר את לימודים פיזיים ב-75% ממסגרות החינוך, אבל חלק מהרשויות המקומיות עדיין מסרבות לפתוח את מוסדות החינוך בשטחן. במקרים אחרים, הורים חוששים לשלוח את ילדיהם למסגרות החינוך, אף שהם פתוחים.

המלחמה פגעה קשות בענפים רבים במשק, ובהם ענף הבניין, התיירות, האמנות, הבידור והפנאי וכן ענפי ההסעדה והביגוד. על פי הערכת משרד העבודה, כ-400 אלף עובדים נפגעו באופן חלקי או מלא בשל הקושי שאליו נקלע מקום העבודה שלהם. עשרות אלפים כבר הוצאו לחל"ת או פוטרו.

הנפגעים הקשים ביותר הם תושבי הדרום במרחק של עד 20 ק"מ מעזה ותושבי הצפון במרחק של עד 10 ק"מ מגבול לבנון, שפונו מבתיהם. החישוב שערכו אנשי המשרד מגיע לכ-127 אלף עובדים מקרב המפונים שאינם יכולים להגיע למקום העבודה כעת ובעתיד הקרוב.

המסמך מציין כי ההערכה מבוססת על היקף הירי על אזורים שונים בישראל וזמינות מערכת החינוך, שיכולים להשתנות בהתאם להתמשכות הלחימה. בנוסף, המספרים לא כוללים אנשים שמקום עבודתם לא נפגע, אך הם לא מגיעים אליו מסיבות שאינן קשורות למלחמה.