הצלילה של הלירה הטורקית ממשיכה לשבור לא מעט שיאים, כשהמטבע איבד יותר מ-15 אחוז במהלך יום שלישי ובבוקר של יום רביעי הגיע לשפל של יותר מ-13 לירות לדולר, שסיים רצף של ירידות של 11 יום. נשיא טורקיה ארדואן ממשיך להגן על המדיניות השנויה במחלוקת שלו להוריד ריבית – כשתמיכת הציבור בו בשפל של כל הזמנים.  

המדיניות שתוביל למפלה של ארדואן? "מתכון לאסון"

מה שהצליח לעצור את ההתרסקות הייתה הפגישה של ארדואן עם שייח' מוחמד בין זיאד, יורש העצר של אבו דאבי, שהגיע אמש (רביעי) לאנקרה למפגש היסטורי. שם, הוא הבטיח לפתוח קרן השקעות בגודל של 10 מיליארד דולר בטורקיה. 

ארדואן עם יורש העצר של אבו דאבי מוחמד בן זיאד (צילום: רויטרס)
ארדואן עם יורש העצר של אבו דאבי מוחמד בן זיאד | צילום: רויטרס

נשאלת השאלה, אם גם הפעם יצליח לעצור ארדואן את התסיסה נגדו - התמיכה בו בשפל והבחירות לנשיאות ב-2023 מתקרבות. הפעם האחרונה שהמטבע הטורקי ידע רצף כל כך ארוך של ירידות בערך המטבע הייתה כשהמפלגה של ארדואן עלתה לשלטון ב-2001. המטבע הטורקי איבד 42 אחוז מערכו השנה, כולל 22 אחוז שאיבד מתחילת השבוע בלבד. הנפילה האחרונה החלה עם הצהרתו של הנשיא הטורקי, שכנגד כל המלצות הכלכלניים, המשיך להגן על המדיניות האגרסיבית שבה הנחה את הבנק המרכזי לנקוט בהורדת ריבית.

ביום שני טען ארדואן כי טורקיה נטשה את המדיניות הישנה המבוססת על העלאת ריבית, מטבע חזק והאטת אינפלציה לטובת מה שהוא טוען שמחזק את הייצוא ומייצר עבודות חדשות. בעוד שרוב הבנקים המרכזיים מדברים על הידוק המדיניות שלהם בעקבות התאוששות הכלכלה והעלייה במחירים, בטורקיה דבקים בהחלטה להוריד את הריבית – מה שמתסכל את המשקיעים ומזעזע את השווקים. "או שנוותר על השקעות, ייצור, צמיחה ומשרות או שניקח על עצמנו אתגר היסטורי שישרת את סדר העדיפות שלנו".

הנשיא ארדואן, בניגוד לדעה הרווחת, לחץ על הבנק המרכזי להוריד ריבית בצורה אגרסיבית, למרות הפגיעה האנושה במשק. "בשביל משקיעים, יש משמעות אחת להערות של ארדואן", אומרת לבלומברג האנליסטית ימה סמאני. "לא יהיה לצדם אף אחד כשהאינפלציה תמשיך לגבות מחיר על הנכסים שלהם. ההערות של ארדואן יכולות להיתפס כנטישה של הזהירות וסימן לשווקים שהמשבר לא הולך להסתיים בקרוב".  

הפופולריות של ארדואן בשפל, כשהבחירות של 2023 מתקרבות. הוא פיטר מושלים שלא הסכימו להיענות לדרישות שלו. ארדואן הזיז את כל מי שהטיל ספק בתיאוריה המוטלת בספק שלו, ומנוגדת לכל מה שנהוג בניהול הכלכלה בעולם, שלפיה דווקא העלאת הריבית היא הגורם לאינפלציה. "זה כאילו נתנו לילד להיות אחראי על מפעל גרעיני", אמר קארים רוטה, ראש המדיניות הכלכלית במפלגת האופוזיציה "העתיד", שביקר את המדיניות של ארדואן בריאיון בטלוויזיה של האופוזיציה. קוטה, בנקאי לשעבר, אמר שמיליוני טורקים שמשתכרים בלירה הטורקית יפסידו מהמהלך הזה.

שערי המט"ח בתצוגה באיסטנבול (צילום: רויטרס)
שערי המט"ח מוצגים באיסטנבול בשבוע שעבר | צילום: רויטרס

המדיניות של ארדואן הובילה לכך שהמטבע הטורקי בשפל והמחירים עולים בצורה חדה, והאנשים הפשוטים לא יכולים לעמוד בזה. כל המערכת הבנקאית במדינה נמצאת בסכנה. מנהיג האופוזיציה כמאל קיליצ'דראולו קרא לארדואן סכנה לביטחון המדינה. "הפכת את הלירה הטורקית למטבע ללא קרדיט", אמר. "שמת את העצמאות הכלכלית שלנו למכירה".

נגיד הבנק המרכזי לשעבר סמיח טומאן, שהודח על ידי ארדואן, קרא לחזור באופן מיידי למדיניות שתגן על המטבע המקומי. "הניסוי הלא רציונאלי הזה שאין לו שום סיכוי להצליח חייב להיזנח באופן מיידי", צייץ בטוויטר. "אנחנו חייבים לחזור למדיניות איכותית שתגן על הלירה הטורקית".

השווקים באיסטנבול. המחירים עולים וערך המטבע יורד (צילום: רויטרס)
המחירים עולים והלירה בצניחה. שוק בטורקיה (ארכיון) | צילום: רויטרס

הלירה מציגה את התוצאות הגרועות ביותר בהיסטוריה שלה בעקבות המדיניות שכונתה על ידי אנליסטים כמדיניות מוניטרית חסרת אחריות ולא בוגרת. 

"המחירים עולים מהר מדי", אמר קהאן אקאר, מנהל מלון בדרום טורקיה לסוכנות הידיעות רויטרס. "אני לא רוצה לקנות שום דבר כי הכול כל כך יקר. האשמה היא על הנשיא ארדואן, על ממשלת AKP ועל אלה שבמשך שנים העלימו עין ותמכו בהם".