כסף הוא אחד הנושאים שעדיין נותרו בגדר טאבו בישראל. אנחנו חוששים לשאול קולגות כמה הם מרוויחים ומפחדים לספר מה מצבנו הכלכלי, אבל אם הייתה ניתנת לך האפשרות, לא היית רוצה לדעת כמה מרווחים הקולגות שלך? עתה, מסתבר ששקיפות בנושא הרגיש הזה יכולה להועיל לכולנו - מחקר חדש מצביע על כך שפתיחות בנושא יכולה להוביל לשוויון בשכר.

במחקר שנערך לאחרונה בארה"ב, החוקרים תומס אובלוג' מ-HEC Paris וטוד זנגר מאוניברסיטת יוטה השוו משכורות של 100 אלף אקדמאים במשך 14 שנים ומצאו שלשקיפות ופתיחות בנושא השכר הייתה השפעה גדולה על צבירת ההון עצמי ועל שוויון בשכר בין קולגות.

אחד הממצאים הבולטים ביותר שעלה במחקר הוא שאי שוויון בשכר, במיוחד כשמדברים על פערי שכר בין גברים ונשים, ירד ב-45% בארגונים בהם הונהגה שקיפות בשיח. זאת, בהשוואה לארגונים שלא חשפו את נתוני השכר של עובדיהם בפומבי.

המחקר אמור להתפרסם בהמשך השנה בכתב העת "Nature Human Behavior", ומדגיש את היתרונות שמתלווים לשקיפות בשיח על שכר בין קולגות. "התוצאות שלנו מצביעות על כך שלשקיפות בשכר יש השפעה משמעותית מבחינה כלכלית בהפחתת אי השוויון בשכר בין קולגות ככלל, ובין נשים וגברים בפרט", נכתב בדו"ח.

לפי הדו"ח, שקיפות בשיח על שכר יכולה להוביל לשלוש תוצאות אפשריות. האחת, היא שמעסיקים יחליטו להשוות בין משכורות מקבלי השכר הנמוך לבין מקבלי השכר הגבוה. אפשרות נוספת, היא שעובדים שיגלו שהשתכרו בשכר נמוך יותר יחליטו לחפש עבודה אחרת, מה שיגרום למעסיקים להעריך מחדש את שכרם. האפשרות השלישית שעולה בדו"ח, היא שהקורלציה בין ביצועי העובד לקביעת שכרו עלולה להיחלש. התוצאה, כפי שנכתב בדו"ח, היא שהקצאת השכר הופכת ל: "הוגנת יותר, שוויונית ופחות מפלה".

"נראה ששקיפות בשכר מפעילה לחץ על מעסיקים לתקן בצורה אגרסיבית יותר אי-שוויון בהקצאת השכר", סיכמו בדו"ח. הדו"ח אף מצא שכאשר משכורות מפורסמות בפומבי, הקשר בין רף השכר לביצועי העובדים מצטמצם בכ-40%. עם זאת, הדו"ח הוסיף ששינוי שכזה במדדי הביצועים יכול להוביל למעבר לעבודת צוות שיתופית, וזאת מבלי להתפשר על הפרודוקטיביות.

לצד זאת, ההתנגדות למדיניות של שקיפות בשכר נותרה איתנה, במיוחד בקרב המגזר הפרטי. מעסיקים רבים טוענים שמדיניות זו תערער את יכולתם להתאים בין רף השכר לביצועי העובד, ותקשה על גיוס עובדים כישרוניים. ואכן, מחקר אחר שבחן את התנהלותם של מעסיקים בארה"ב מצא כי 41% מהם מונעים מעובדים באופן פעיל לשתף מידע בנוגע לשכרם עם עמיתיהם, וכ-25% מהמעסיקים אוסרים על כך במפורש.