חודשי הקיץ ותקופת החגים שזה עתה הסתיימה הביאו להתאוששות ולפריחה מחודשת בעולם התיירות, אולם בענף נערכים למיתון גלובלי שייפגע בו שוב – כך עולה ממחקר שערכה חברת הנדל"ן הגלובלית JLL. לפי המחקר, התיירנים בארה"ב, באירופה ובמזרח התיכון מציגים נתונים מרשימים אחרי המכה הקשה שחטפו בימי הקורונה, אולם כעת הם נערכים לשפל.

לפי עורכי המחקר, שש מגמות עיקריות משפיעות כיום על ההשקעות בתחום המלונאות: תנודתיות כלכליות ופוליטיות; פתיחתה המחודשת של כלכלת סין לאחר סגרי הקורונה; קיומו של יתרון תחרותי למשקיעים בעלי מינוף נמוך; המשך השקעות זרות בשווקים המוגדרים כ-"בטוחים"; העדפה למגזרי השקעה בעלי תמהיל חזק של ביקוש לפנאי ויוקרה, וכן העדפה ברורה לעסקאות שבמרכזן נכסים בודדים.

ההתאוששות מגובה במספרים: המחקר מצא כי עד לחודש אוקטובר 2022, נרשמו 1,443 עסקאות, נתון המהווה עלייה של 47.3% ביחס למספר העסקאות שבוצעו בתקופה של הקורונה - ב-2019 (1,044) ; או עלייה של כ-50% 49.8% ביחס לשנת 2021 (963 עסקאות). עיקר השקעות אלו התבצעו באמריקה הצפונית והדרומית. שווין של כלל העסקאות נאמד ב-57.4 מיליארד דולר, נתון שמהווה עלייה קלה של 0.2% ביחס לשווי העסקאות אשתקד, אך עדיין נמוך ב-6.9% ביחס לתקופה שטרם מגיפת הקורונה ב-2019. מתוך שווי כלל העסקאות בענף המלונאות הגלובלי ב-2022, JLL אחראית לעסקאות בשווי של למעלה מ-16 מיליארד דולר – כמעט שליש.

על פי המחקר של JLL, אירופה היא השוק הגדול ביותר לעסקאות בענף המלונאות, כשבמהלך 2022, לונדון הייתה גורם המשיכה החזק ביותר והשוק המבוקש בעולם לעסקאות בענף. זאת, ככל הנראה, בשל היחלשות הליש"ט שהפך את ההשקעות לאטרקטיביות יותר. שווקים מבוקשים אחרים כוללים את פריז, ציריך, ז'נבה, רומא ומילאנו באירופה.

מלון ארבע עונות סיציליה,  (צילום: Vitale, Peter)
יותר אתרי נופש, פחות מרכזי ערים. מלון 4 עונות בסיציליה בו צולמה הסדרה "הלוטוס הלבן" | צילום: Vitale, Peter

באזור אסיה פסיפיק, בלטו יפן, סינגפור, מלבורן וסידני; ואילו בארה"ב משקיעים בחנו באופן סלקטיבי את ארה"ב, כאשר ניו יורק, לוס אנג'לס ובוסטון דורגו כשלוש הראשונות, מכיוון שהן ידועות כמוקדים מרכזיים לעסקים ופנאי תוך שילוב של יוקרה וסגנון חיים.

  רובן המוחץ (72%) של העסקאות בשנת 2022 – הנתון הגבוה זה עשור - בוצעו על נכסים בודדים ושוויין המצטבר עמד על 41.3 מיליארד דולר, מה שמעיד בין היתר על התחזיות הקודרות להן נערכים בענף. גילדה פרז-אלווראדו, מנהלת גלובלית של תחום המלונות והאירוח ב-JLL התייחסה לנתונים אלה במסגרת אירוע שערכה באחרונה JLL ישראל ואמרה כי:"במהלך 18 החודשים האחרונים אנו מזהים שינוי בתיקי ההשקעות בשוק המלונאות הגלובלי. בעת הנוכחית, משקיעים מעדיפים נכסים בודדים ועסקאות קטנות יותר. בהתאם,  עסקאות בשווי של 75 מיליון דולר ומטה זוכות להרבה יותר עניין מצד המשקיעים".

"למרות שברור שהשוק האמריקני הוא שוק אסטרטגי, בעת הזו אנו רואים כי המשקיעים מאסיה ומהמזרח התיכון מתמקדים בעיקר בשווקים פנים-אזוריים ואירופיים", אמרה מור זיו, מנהלת מחלקת Capital Markets, JLL ישראל. ״מבחינת המשקיעים הישראליים, ניתן לראות התעניינות גוברת מצד משקיעי הנדל״ן המשמעותיים בישראל, בעוד שבעבר היינו רואים בסקטור זה השקעות בעיקר מצד גורמים מקצועיים מענף המלונאות והאירוח״.

 מרכזי הערים OUT, אתרי הנופש IN

מגזרי ההשקעה המועדפים בענף התיירות  ממשיכים להיות אתרי נופש ונכסים עירוניים עם תמהיל חזק כשביקוש לפנאי, במיוחד יוקרה. עם זאת, על פי המחקר של JLL, ארה"ב דווקא חריגה בהקשר זה, כאשר השוק האמריקאי חווה כעת התרחקות מאתרי נופש וחזרה של נופשים ומשקיעים למרכזי הערים. בנוסף, לדברי פרז-אלווראדו, "יותר ויותר משקיעים מתמקדים בערים המשקיעות באיכות חיים ובתשתיות".

 

עסקאות המלונאות הגדולות ביותר בארה"ב ב-2022

  • מלון טראמפ בוושינגטון הבירה (375 מיליון דולר)
  • מלון שרטון בטיימס סקוור (373 מיליון דולר)
  • מלון W בנאשוויל (328 מיליון דולר)
  • גראנד היאט בסאן אנטוניו (310 מיליון דולר)
  • וקימפטון באוסטין (246 מיליון דולר).

העסקאות הגדולות באזור אסיה פסיפיק ב-2022

  • מלון מילניום בסיאול  (כמיליארד דולר)
  • מלון הייאט בשנגחאי (720 מיליון דולר)
  • מלון הילטון בסידני (361 מיליון דולר)
  • מלון פרימה בדרום קוריאה (338 מיליון דולר)
  • מלון סאב בהונג קונג (214 מיליון דולר)

 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by ナオいろいろにっき (@nao_iroironikki)

 
העסקאות הגדולות ביותר במזרח התיכון ואירופה ב-2022

  • הילטון באל מרג'אן (220 מיליון דולר)
  • ריקסוס בראס אל חאימה (208 מיליון דולר)
  • רוזווד בטוסקנה (201 מיליון דולר)
  • מלון 4 seasons באיטליה (171 מיליון דולר)
  • מלון פרינססה במדריד (171 מיליון דולר)