מצב משקי הבית יורע משמעותית, פסימיות בנוגע למאמצים לריסון עליית המחירים – כל אלו היו בין ההערכות הקשות שעלו במסגרת מדד אמון המנכ"לים שפרסמה קבוצת הייעוץ Sparks. המדד, שנערך לרגל תחילת השנה האזרחית, סקר את עמדותיהם של כ-80 מנכ"לים מהחברות העסקיות המובילות במשק, ומשקף את ההערכות של מנכ"לים ומנכ"ליות בחברות מענפים שונים, ומייצג את ציפיותיהם ביחס לשינויים צפויים במשק, שינויים במדד המחירים ופרמטרים נוספים.

מהסקר עולה כי רוב המשיבים (כ-62% (הביעו הערכה פסימית ביחס לשנה הקרובה. רק 2.82% העריכו כי המצב הכלכלי ישתפר מאוד,  18.31% העריכו המצב ישתפר מעט, 16.90% העריכו לא יחול כל שינוי, 52.11% העריכו כי המצב יחמיר מעט, ו 9.86% העריכו כי המצב יחמיר מאוד. מידת האמון הנמוכה ביותר של המנכ"לים נרשמה ביחס להצלחת מאמצי הריסון של רמת המחירים, למרות הצפי להמשך עלייה מתונה בריבית. מקרב המשיבים לסקר, 18.57% העריכו כי המחירים יעלו מאוד ו-60% העריכו המחירים יעלו מעט. רק 10% העריכו כי המחירים ירדו מעט, ואף אחד מהמנכ"לים לא העריך כי המחירים ירדו מאוד.

על פי הסקר נמצא כי המנכ"לים מעריכים שבשנת 2023, רמת הריבית תעלה במעט באופן יחסי לשנת 2022 וסה"כ, כ 73.53%  מהמנכ"לים הביעו הערכה פסימית ביחס לרמת הריבית בשנה הקרובה. עוד עולה מהסקר כי 75.7% מהמנכ"לים הביעו הערכה פסימית ביחס לשנה הקרובה וחושבים כי מצב משקי הבית יורע משמעותית באופן יחסי לשנת 2022. ההערכות הללו, משקפות את הצפי להכבדה מצטברת של התייקרות המחירים, גובה הריבית על האשראי, ירידה ברמת הנזילות וגובה ההכנסה הפנויה של משקי הבית. בנוסף עולה כי רמת התעסוקה תורע במעט באופן יחסי לשנת 2022 (ההערכות הללו, בסקר זה, משקפות את הצפי לאותות ההאטה, ירידה בביקוש לעובדים ועליה במספר דורשי העבודה).

מלחמה באינפלציה והסרת חסמים

הסקר התייחס גם לנושא האבטלה, מקרב המשיבים לסקר רק 1.43% העריכו כי כמות המובטלים תרד, והמצב ישתפר מאוד, 12.86% העריכו המצב ישתפר מעט, 30%  העריכו לא יחול כל שינוי ברמת האבטלה, 50% העריכו כי כמות המובטלים תעלה והמצב יחמיר מעט, ו 5.71% העריכו כי כמות המובטלים תעלה מאוד, והמצב יחמיר מאוד. סה"כ, כ 56% מהמנכ"לים הביעו הערכה פסימית ביחס לשוק העבודה בשנה הקרובה.

לצד עמדות הבכירים לגבי מצב המשק, המנכ"לים הציגו כיווני פעולה קונקרטיים, במטרה להתמודד עם המצב ולשפר את מצב המשק. בין ההמלצות העיקריות שנרשמו על ידי המנכ"לים לממשלה היו לחימה באינפלציה לצד הדרישה להפחתה בריבית  בצד ההערכה והציפיה למדיניות פיסקאלית שתמתן את צורך השימוש בריבית לריסון האינפלציה.

כמו כן, המנכ"לים המליצו על טיוב הסביבה העסקית, הקלה במיסים ותמרוץ עסקים לצד הקלה ברגולציה. הבט אחר ההתייחס לסוגיית הפריון - המנכ"לים מצפים שמדיניות הממשלה תיתן מענה לבעיות הנוגעות לפערי השקעה בתשתית מחד, ומאידך – תיתן מענה לקיטון בהשקעות בסביבת ריבית גבוהה, התייקרות האשראי והירידה בהשקעות במיכון, אימוץ טכנולוגיות ועוד.