במהלך דיון שהתקיים אמש (יום א') בוועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת, טען מייסד חברת ההייטק מלאנוקס, איל וולדמן, כי ההחלטה על ביטול חלוקת פרסי ישראל בשנה הקרובה התקבלה על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ומקורביו במטרה לסכל את זכייתו הצפויה של וולדמן נוכח התנגדותו הגלויה למדיניות הממשלה ולמהפכה המשטרית שהיא ניסתה לחולל.

לדבריו של וולדמן, מי שבחש ישירות בהחלטה לפסול את מועמדתו היה לא אחר מאשר איש העסקים שלומי פוגל, הידוע כמקורב לרוה"מ נתניהו. לטענתו, "לאחר שנודעה כוונת הוועדה להמליץ על מועמדותי, הפעיל פוגל לחצים כבדים על מי מחברי הוועדה להמליץ על מועמדת אחרת מהמגזר הנכון ולחזור מהכוונה להמליץ עליי".

בסביבתו של פוגל כמובן מיהרו להכחיש את מעורבותו של איש העסקים בהחלטה, אולם בין אם טענותיו של וולדמן מוצדקות או שלא, לא ניתן להתעלם משמו של המיליארדר שתפס החל מאמש את הכותרות, כמו גם מקרבתו המיוחסת לנתניהו. אומנם פוגל ידוע כדמות שאינה מרבה להתראיין לכלי התקשורת או להופיע באירועים פומביים, אולם הישגיו העסקיים כמו גם תמיכתו העקבית בנתניהו מסוקרים בהרחבה כבר למעלה מ-15 שנה.

אימפריית המיליארדים

כדי להבין את מקור כוחו של פוגל ואת העניין שהוא מושך בקרב אנשי ממשל בישראל, כדאי לערוך קודם לכן היכרות קצרה עם האימפריה העסקית הענפה שהקים פוגל בשתי ידיו. אחד מעסקיו המרכזיים של פוגל הוא קבוצת אמפא, בה הוא מכהן נכון להיום כיו"ר ומנכ"ל. בשנת 1998 נרכשה הקבוצה על ידי פוגל, שוקי וולף ותולי צדר, כאשר שבע שנים לאחר מכן, בשנת 2005, הצטרפה גם משפחת נקש.

תחת הנהגתו של פוגל, קבוצת אמפא העמיקה את פעילותה במספר תחומי פעילות מרכזיים במשק הנאמדים במיליארדי שקלים. בין נכסיה של החברה ניתן למנות מגדלי משרדים מפוארים, נדל"ן למגורים, מלונות ואף את ניהולם של מספר מבנים במרכז האקדמי רופין, הנמצאים כולם תחת בעלות החברה. כמו-כן, לחברה בעלות על מפעל אמרז לייצור מוצרי פלסטיק כמו גם שותפות עם רשת ההוסטלים הבינ"ל Selina ו- Weworkישראל.

אם לא די בכך, לקבוצה ישנה גם זרוע פיננסית העוסקת בפעילות מגוונת הכוללת השקעות וגיוסי הון (אמפא קפיטל) ואף שותפות בפרויקט לאומי להפקת חשמל מזרם מים בצוק מנרה. הקבוצה פעילה גם בתחום החקלאות החל מ-2016, אז רכשה את "אנרקסקו כרמל", ובנוסף, הקבוצה פעילה גם בתחום הלוגיסטיקה כשהיא מחזיקה בנתח מבעלות נמל אילת.

ואם בנמלים עסקינן, קבוצת אמפא שבבעלותו של פוגל היא רק קצה הקרחון. החל מ-1995, פוגל מחזיק יחד עם קבוצת שלמה וסמי קצב ב-"תעשיות מספנות ישראל בע"מ", שבבעלותה המספנה הגדולה בישראל, הנמל הפרטי הראשון בארץ ואף חברת סימנט הנחשבת נכון להיום ליבואנית המלט הגדולה במדינה. החברה, שעוסקת בתכנון, בנייה ותחזוקת כלי שיט צבאים ואזרחיים, מתן שירותי נמל וייבוא ושיווק מלט, נאמדת לפי הבורסה לניירות ערך בשווי של למעלה מ-1.8 מיליארד שקלים.

חוץ מנמל פרטי בבעלותו והחזקות בנמל אילת, פוגל גם מחזיק ביחד עם קבוצת שלמה בקבוצת גולד בונד בע"מ, המפעילה מסוף מטענים ומחסנים חופשיים בסמוך לנמל אשדוד. לפי הבורסה לניירות ערך, שווי הקבוצה נאמד בלמעלה מחצי מיליארד שקלים. הצטברות כלל ההחזקות הללו תחת ידיו העמוסות של פוגל, הופכות אותו לאחד מהשחקנים החזקים והמשפיעים על הכלכלה הישראלית, עובדה שלא נעלמה מעיניהם של פוליטיקאים וביניהם גם רוה"מ, בנימין נתניהו.

ממצודת זאב ועד לבריכה בוילה שבכפר שמריהו

לדבריו של פוגל באחד מהרעיונות שקיים ביולי 2010 עם עמירם ברקת וטלי ציפורי בגלובס, הוא התגאה בקרבתו לנתניהו, וטען שהכיר אותו כבר בשנת 2000, כשנאלץ לפטר כ-2,400 עובדים מחברת אמקור שהייתה אז בבעלות קבוצת אמפא. פוגל, שהצהיר בראיון כי הוא תומך בנתניהו, טען כי הקשר בין השניים נוצר כשראש הממשלה היה מחוץ לפוליטיקה, אולם עם חזרתו לכנסת ולתפקיד שר האוצר, נתניהו ביקש ממנו עזרה בחשיבה אסטרטגית ופוגל הכין תוכנית חזון כלכלית לה נתן את השם "מציון תצא תורה".

יאיר נתניהו (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
פגישות עם המשפחה. יאיר נתניהו | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

הקשר בין פוגל לנתניהו המשיך להתהדק, כשבשנת 2007 נתניהו – על פי דיווח ב"הארץ" - התארח בביתו של פוגל בכפר שמריהו לחוג בית מיוחד, אולם זה לא צפוי להיות הביקור האחרון של בני משפחת נתניהו בווילה של פוגל. בשנת 2021, (על פי דה-מרקר) אירח פוגל בביתו את יאיר ואבנר נתניהו, ודאג להפגישם עם אחמד בן סוליים, יו"ר בורסת הסחורות של דובאי ובנו של סולטן אחמד בן סוליים, ראש חברת הנמלים והלוגיסטיקה DP World שהייתה צפויה להתמודד יחד עם מספנות ישראל שבבעלות פוגל על מכרז נמל חיפה.

אם לא די בכך, במהלך המחאה הציבורית כנגד הרפורמה המשפטית, בכלכליסט דווח כי פוגל ארגן פגישה מיוחדת בין  בכירי המגזר העסקי בישראל לנתניהו במטרה לגשר בין הצדדים ולהימנע מהחרפת המשבר. הפגישה התקיימה במצודת זאב, וזאת לאחר תרגיל "הטעיה" שנועד להכווין את כלי התקשורת לביתו של פוגל בכפר שמריהו, שם דווח כי צפויה להתקיים הפגישה.

מלבד מפגשים חבריים על שפת הבריכה, במסעדות יוקרה בתל אביב בהם נצפו השניים יחדיו או במסיבות יום הולדת של נתניהו, קשריו של פוגל לרוה"מ המשיכו להסתעף גם בהקשרים העסקיים. שמותיהם נקשרו כאשר נתניהו החליט ב-2021 לשכור משרדים לשימושו כרוה"מ בבית אמפא בהרצליה, בניין שנמצא כאמור בבעלותה של קבוצת אמפא בראשה ניצב פוגל.

קרבתו של פוגל לנתניהו התפרסה גם לעיתים בנסיבות שליליות, כאשר איש העסקים נחקר ע"י המשטרה בשנת 2017 במעורבות בפרשת הצוללות, אז הוא נשאל על ידי חוקריו על קשריו עם נתניהו. כמו-כן, במסגרת החקירות בפרשה זו, הודה גם ארי הרו כי "פוגל היה מיודד עם ראש הממשלה" וכי "היתה תקופה שהוא ביקש פגישות עם ראש הממשלה וניסיתי לסדר".

 

 

כלל המפגשים הללו בין פוגל לנתניהו לאורך השנים, בין אם הם על רקע חברי גרידא או מטעמים עסקיים, מעידים כי בין השניים אכן קיימים קשרים הדוקים וקרובים שלא ניתן לערער עליהם. עם זאת, חשוב להדגיש כי אין בנאמר כאן כדי לקבוע שאכן פוגל פעל כדי לפגוע במועמדותו של וולדמן לזכייה בפרס. פוגל עצמו אף הגיב לדבריו של וולדמן ואמר כי "איל וולדמן הינו אחד מבכירי ההייטק בישראל ובהחלט ראוי לקבל את פרס ישראל. לפוגל אין כל קשר להחלטה על ביטול הפרס".