מסך המולטימדיה ברכב הפך בשנים האחרונות לכלי מרכזי ברכב הפרטי. הוא מאפשר לנו לנווט, לקבל ולהוציא שיחות, להשמיע מוסיקה, לשלוט במזגן ועוד. המסכים ברכבים רק צפויים לגדול ובעתיד לתת לנו הרבה יותר. חברות הרכב רואות בכך הזדמנות משמעותית לייצר רווחים משמעותיים וניצתה מלחמה על מיליארדי דולרים מול ענקיות הטכנולוגיה גוגל ואפל.

על פי דוח של חברת הייעוץ אקסנצ'ר, שירותים דיגיטליים בתשלום יהוו עד 2040 כ-40 אחוז מהכנסות תעשיית הרכב עד שנת 2040. אנחנו נשלם על אפליקציות שונות, על נסיעה אוטונומית ואולי אפילו על אפשרויות שבעבר היו מובנות ברכב כמו חימום מושבים.

מכונית טסלה ומנכ"ל החברה אילון מאסק (צילום: Natan Dvir/Bloomberg, Kena Betancur/VIEWpress via Getty Images)
כבר הבין את הפוטנציאל. מאסק | צילום: Natan Dvir/Bloomberg, Kena Betancur/VIEWpress via Getty Images

מסכי המולטימדיה שווים ליצרניות הרכב מיליארדי דולרים, ועל פי המחקר של אקסנצ'ר, שוק השירותים הדיגיטליים ברכבים יגיע ללא פחות מ-1.5 טריליון דולר עד 2030. אבל, כדי להצליח לעשות את המוניטיזציה ולמכור שירותים ליצרניות יש כאב ראש לא קטן - ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל וגוגל שמעמיקות את השליטה שלהן במסכי הרכב.

במשך שנים ניסו יצרניות הרכב לפתח בעצמן את המולטימדיה ברכב, אך לא הצליחו לייצר מערכות מספיק טובות ושימושיות. אל החלל הזה נכנסו ענקיות הטכנולוגיה עם מערכות Apple car play או android auto, שמאפשרות לשקף את הסמארטפון על מסך המולטימדיה ולאפשר שליטה באפליקציות שונות ממסך המולטימדיה.

לחברות הרכב זה עשה טוב. המסכים שפעם היו קטנים ולא היוו חלק משמעותי מהרכב עצמו קיבלו שדרוג. אבל, ברכבים החדשים, בטח כשמדובר בחשמליים, המסך הופך להיות כלי הרבה יותר משמעותי ברכב וחברות הטכנולוגיה צוברות יותר ויותר שליטה על המערכות. אפל הכריזה לאחרונה על כוונתה להגדיל את השליטה ולאפשר בעתיד על מסך השיקוף לשלוט במזגן ובפונקציות אחרות ברכב - הרבה מהן כאלה שחברות הרכב ירצו למסחר בעתיד.

מערכת אפל קאר פליי (צילום: Chinnapong, shutterstock)
יצרניות הרכבים הכריזו מלחמה. אפל קאר פליי | צילום: Chinnapong, shutterstock

טסלה הייתה הראשונה לזהות את הפוטנציאל והחליטה לייצר מערכת מולטימדיה מובנית בתוך הרכב. החברה יכולה לעדכן ולשדרג את התוכנה מרחוק, פונקציה שמרבית הרכבים לא מאפשרים אך בעתיד היא תהפוך לסטנדרט.

מייסד טסלה אילון מאסק כבר הבין את הפוטנציאל. "אנחנו יכולים למכור באפס רווח עכשיו", אמר בשיחה עם משקיעים. "אבל בעתיד נגרוף רווחים משמעותיים".

הכריזה מלחמה: GM לא תאפשר שימוש באפל קאר פליי ואנדרואיד אוטו

מי שהכריזה לאחרונה מלחמה עם ענקיות הטכנולוגיה היא GM (ג'נרל מוטורס) שהתיישרה עם האסטרטגיה שנוקטת טסלה והודיעה בסוף החודש שעבר כי היא מתכוונת לבטל את מערכות השיקוף של אפל וגוגל ברכבים החשמליים החדשים שלה ולפתח בשיתוף עם גוגל מערכות מולטימדיה מובנות חדשות ברכבים שלה.

GM, ג'נרל מוטורס (צילום: Jonathan Weiss, shutterstock)
GM לוקחת הימור ומפתחת מערכת משלה | צילום: Jonathan Weiss, shutterstock

המערכות המובנות יאפשרו ליצרנית הרכבים לאגור יותר נתונים על הרגלי השימוש של הנהגים ברכב ולהציע בעתיד שירותים ואפליקציות בתשלום. "אנחנו מאמינים שיש לנו הזדמנות רווח ממנויים לשירותים", אמר אדווארד קומר, מנהל חטיבת הדיגיטל של החברה.

ההחלטה מן הסתם פוגעת באפל שרצתה להגביר את הנוכחות שלה ברכבים, אך היא מהווה הימור של GM, כי השימוש באפל קאר פליי ואנדרואיד אוטו הפך להיות שיקול משמעותי בבחירת הרכב ולא מעט צרכנים יוותרו על רכב שאין בו את המערכות הללו.