איזו עיר מובילה בתוחלת החיים? איפה יש הכי הרבה שטחים ירוקים? באיזו עיר לא נרשמו בשנת 2022 הרוגים בתאונות דרכים? ובאיזו עיר יש הכי פחות מובטלים? הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בחנה 90 מדדים בקרב הערים הגדולות, שבהן חיים מעל מאה אלף תושבים. הממצאים, הנכונים לסוף שנת 2022, מתפרסמים היום (שלישי).

הערים עם ציון כולל גבוה במדדי איכות חיים הן כפר סבא, רחובות, רמת גן, חיפה, הרצליה וראשון לציון.

הערים עם ציון כולל בינוני במדדי איכות חיים הן בית שמש, נתניה, אשקלון, פתח תקווה, באר שבע, חולון ותל אביב-יפו.

והערים עם ציון כולל נמוך במדדי איכות חיים הן חדרה, בני ברק, בת ים, אשדוד וירושלים.

אלו הנתונים המעניינים שהתגלו:

חיים הכי הרבה וגם הכי מרוצים: כפר סבא

כפר סבא מובילה ברוב מדדי איכות החיים בהשוואה ל-18 הערים הגדולות. היא מובילה בתוחלת חיים, בתחושת ביטחון בחשכה, באחוז הזכאות לבגרות, בשיעורי למידה בגילי 17-15 בשביעות רצון מפארקים ומשטחים ירוקים באזור המגורים, בשביעות רצון מהניקיון באזור המגורים, בשביעות רצון מהמצב הכלכלי ובשביעות רצון מהאיזון בין עבודה לתחומי חיים אחרים. עושה חשק. אבל אם אתם חייבים למצוא גם נקודות רעות – פחות מרוצים בה מהתחבורה הציבורית, איכות מי השתייה לא מושלמת, וגם לא מאוד ממחזרים בה. קדימה אל הפחים הכתומים.

גם רחובות מקבלת ציון גבוה מאוד. היא מובילה באחוז הנמוך ביותר של עלות שירותי דיור לחודש, בשביעות רצון מהחיים ובשימוש בשירותי ממשל מקוונים.

הרצליה, כאמור, מדורגת גבוה אף היא .ומתוך 48 מדדים הזמינים עבורה, ב-29 מצבה טוב יותר מהממוצע הארצי. היא מובילה בהכנסה חציונית מעבודה של משקי בית, בצפיפות הדיור הנמוכה ביותר, בשביעות רצון מאזור המגורים ובהכנסה כספית. בשנת 2022 לא היו הרוגים בתאונות דרכים בהרצליה, מה שמוכיח שאפשר גם ככה. 

תל אביב-יפו מובילה בשיעור התעסוקה, באחוז המועסקים שתפקידם מאפשר קידום, באחוז הנמוך ביותר של תחושת בדידות ובמעורבות אזרחית. מצבה של תל אביב-יפו היה פחות טוב מהממוצע הארצי במדדים של דיור בר השגה, יכולת להשפיע על מדיניות הממשלה ותחושת ביטחון בסביבה מקוונת.

ירושלים יכולה להתגאות בתושביה הממחזרים, שכן היא מובילה באחוז הפסולת שהועברה למִחזור. כמו כן נמצא בה המספר הנמוך ביותר של מקרי סרטן חדשים בקרב גברים והיא מצטיינת באיכות מי השתייה.

ירושלים (צילום: SJ Travel Photo and Video, shutterstock)
פחות מקרי סרטן חדשים בקרב גברים בירושלים | צילום: SJ Travel Photo and Video, shutterstock

רמת גן מובילה בשיעור הנמוך ביותר של תמותת תינוקות, בהכנסה כלכלית, בנגישות למחשב ובאחוז המשתמשים באינטרנט. אבל רבים מתושביה מתלוננים על רעש מחוץ לדירה. כרמל שאמה לא מספיק לשפץ.

חיפה עלתה ב-2022 לקבוצת הערים עם ציון כולל גבוה במדדי איכות חיים והיא מובילה בשיעור האבטלה הממושכת הנמוך ביותר, באחוז המועסקים המרוצים מההכנסה, באמון במערכת הבריאות, בהשכלה על-תיכונית והשכלה גבוהה ובאמון במערכת המשפט.

בראשון לציון קיימים הכי פחות משקי בית המשלמים 30 אחוז או יותר עבור דיור מההכנסה נטו, וגם הכי פחות אנשים החשים אפליה ודיכאון.

בית שמש, לעומת זאת, מובילה באחוז המועסקים בתחום לימודיהם, וגם במספר הנמוך ביותר של סרטן בקרב נשים, בהערכה עצמית של בריאות, בשביעות רצון מהדירה, באחוז הנמוך ביותר של מדווחים על רעש חיצוני המפריע בדירה, בציפיות ביחס לעתיד, בתחושת יכולת להתמודד עם בעיות, באמון כללי בזולת, בתחושת הערכה מבני המשפחה ובאיכות מי השתייה – ואכן לא נמצאו בה חריגות בקוליפורמים. וגם שם, למרבה השמחה, לא היו הרוגים בתאונות דרכים.

תחנת בת ים - הרכבת הקלה  (צילום: shutterstock)
בבת ים מרוצים מהתחבורה הציבורית | צילום: shutterstock

בנתניה מאמינים בממשלה. היא גם מדורגת שנייה באחוז הנשים בתפקידי ניהול במגזר הציבורי, ואיכות מי השתייה שלה מצטיינת. אך תושביה חשים בודדים יותר מהממוצע והם גם נוטים פחות להתנדב. שני סעיפים שנמצא ביניהם קשר מובהק, אגב, לתשומת לב הנתנייתים.

אשקלון ירדה במדד איכות החיים בשנת 2022 (וזה עוד לפני המלחמה), אך מדורגת שנייה בשביעות רצון מאזור המגורים ובשביעות רצון מהאיזון בין עבודה לתחומי חיים אחרים. גם בה לא נרשמו הרוגים בתאונות דרכים. עם זאת, יש בה אחוז גבוה של עודף משקל בקרב ילדי כיתות א'.

באר שבע השתחלה לקבוצת הערים בשנת 2022 אך קיבלה ציון בינוני. עם זאת, היא מובילה באחוז הנמוך ביותר של חוסר שביעות רצון ממשך ההגעה לעבודה, באחוז הגבוה ביותר של דיור בר-השגה, ובאחוז הנשים בתפקידי ניהול במגזר הציבורי.

חולון מדורגת שנייה בשיעורי למידה בגילי 17-15, ואילו בבת ים מרוצים מהתחבורה הציבורית. גם שם לא נרשמו הרוגים בתאונות דרכים.

בני ברק מובילה באחוז הנמוך ביותר של עודף משקל בכיתות א ו-ז, בשיעור הצבעה הגבוה ביותר בבחירות לכנסת ה-25, באחוז המעורבים בפעילות התנדבותית, בשביעות רצון מהעבודה בתחושת ביטחון בסביבה מקוונת, באיכות מי השתייה – וגם בה לא היו הרוגים בתאונות דרכים; ואילו פתח תקווה מובילה באחוז הנמוך ביותר של מועסקים במשרה חלקית שלא מרצון. 

המדדים שנבדקו:

לצורך ההשוואה בין הערים נעשה שימוש ב-42 מדדים המשותפים ל-18 הערים הגדולות. המדדים שנכללו בהשוואה בין הערים הם:

איכות התעסוקה: שיעור התעסוקה; הכנסה חציונית; שביעות רצון מעבודה; מועסקים המרוצים מההכנסה מהעבודה; מועסקים שתפקידם מאפשר קידום בעבודה.

ביטחון אישי: תחושת ביטחון ללכת לבד באזור המגורים בשעות החשכה; הרוגים ופצועים קשה בתאונות דרכים; הולכי רגל הרוגים ופצועים קשה בתאונות דרכים.

בריאות: תוחלת חיים; עודף משקל בקרב ילדים בכיתה א; עודף משקל בקרב ילדים בכיתה ז; אמון במערכת הבריאות; הערכה עצמית של בריאות.

דיור ותשתיות: משקי הבית המשלמים עבור דיור 30% או יותר מההכנסה הכספית נטו; משקי הבית המשלמים עבור דיור בבעלות 30% או יותר מההכנסה הכספית נטו; צפיפות דיור; שביעות רצון מאזור המגורים; שביעות רצון מהדירה; שביעות רצון מהתחבורה הציבורית באזור המגורים; עלות שירותי דיור לחודש; דיור בר-השגה.

חינוך, השכלה וכישורים: שיעורי למידה בגילי 17-15; שיעור הזכאות לתעודת בגרות בקרב בני 26.

מעורבות אזרחית וממשל: אמון במערכת המשפט; שיעור ההצבעה בבחירות לכנסת ה-25.

סביבה: פסולת שהועברה למחזור – פסולת ביתית, מסחרית וגזם; שביעות רצון מפארקים ומשטחים ירוקים באזור המגורים; איכות מי השתייה; חשיפה למזהמי אוויר.

רווחה אישית וחברתית: שביעות רצון מהחיים; ציפיות ביחס לעתיד; תחושת יכולת להתמודד עם בעיות; אמון כללי (ביטחון בזולת); תחושת הערכה מבני המשפחה.

רמת חיים חומרית: שביעות רצון מהמצב הכלכלי; הכנסה כלכלית לנפש סטנדרטית (מחירים קבועים), הכנסה כספית נטו לנפש סטנדרטית (מחירים קבועים).

פנאי, תרבות וקהילה: שביעות רצון מהאיזון בין עבודה לתחומי חיים אחרים; מעורבים בפעילות התנדבותית.

טכנולוגיות המידע: נגישות למחשב; שימוש באינטרנט; שימוש בשירותי ממשל מקוונים.