25% מסחרי הרכב בישראל צפויים לקרוס בשנה הקרובה – כך עולה מסקירת ענף הרכב של דן אנד ברדסטריט. על פי ההערכות, על אף שהענף הרכב אינו נחשב לענף בסיכון, השינויים בגובה הריבית והמשבר בענפים שונים במשק מהווים סכנה לסוחרי הרכב הפרטיים – בין אם יכנסו לכשל או ייסגרו.

במסגרת הסקירה, הובאה תמונת המצב הכוללת בענף הרכב, הצל האינפלציה הגואה, השינויים במדיניות הכלכלית וכן בדפוסי הצריכה. לפי המחברים, השחקניות בענף ניצלו את הביקושים הקשיחים בשנה החולפת להעלאת מחירים, כדי לפצות על הירידה בפעילות בשנת 2022. דווקא שנת 2023 התחילה בסערה מבחינת כמות מסירות כשבינואר האחרון נמסרו למעלה מ-47 אלף רכבים חדשים (נתון הקרוב לשיא מסירות בחודש בודד שעומד על כ-48 אלף כפי שנרשם בינואר 2021).

אלא שמנגד עומד מצב המאתגר בו שרוי המשק. כזכור, להערכת בנק ישראל, הצמיחה במשק צפויה לפחות בשנת 2023 לכ-2.8% ואילו הצריכה הפרטית צפויה להיחתך לכדי 4% בלבד. כבר עתה ברור שהאינפלציה הגבוהה בשנה החולפת צפויה להימשך גם בשנת 2023, גם אם תתמתן מעט. גם סביבת הריבית הגבוהה צפויה ללוות אותנו, כשריבית בנק ישראל עומדת כיום על 4.25% לאחר שרק לפני כשנה עמדה על 0.1% בעידן "הריבית האפסית".

חנייה, חניון (צילום: Christopher Furlong, GettyImages IL)
חנייה, חניון | צילום: Christopher Furlong, GettyImages IL

 בשל כך, מי שעלול לספוג את השלכות המצב הם תחומי הליסינג וסוחרי הרכב הפרטיים: עליית הריבית מייקרת גם למגזר הפרטי את עלויות המימון לטובת רכישת הרכבים. בנוסף, הפיחות בערך השקל ידרוש מיבואניות הרכב לבצע עדכוני מחירים (למעלה) בהתאם. כמו כן, ההאטה בפעילות העסקית במשק, ובפרט בענף ההייטק, תאתגר גם את שוק הליסינג, שם רמת הסיכון עולה בקרב חברות ועסקים קטנים יותר.  

"לענף הרכב, ובייחוד למקטע הליסינג, קיימת חשיפה גבוהה לשינויים בריבית, כשלחברות בענף צרכי הון גבוהים לטובת הצטיידות והחזקת ציי הרכבים וכן אנו צופים כי עיקר האתגרים בענף יפקדו את חברות אלה", צוין בסקירה. בשל צמצום עובדים בלא מעט חברות במשק, וכן בענפים המגרשים/סוחרי הרכב הפרטיים, שכן שם חלה קפיצה ופתיחה גבוהה של עסקים, אנו צופים כי 25% מהעוסקים בתת תחום הנ"ל לא ישרדו את השנה הקרובה".

באשר לענף הרכב כולו, מחברי הסקירה צופים האטה – על אף היקף המסירות הגבוה נרשם בחוש ינואה. ההאטה נובעתל בין היתר ממצוקת חלפים שהחלה בשנה שעברה, ייקור עלויות המימון – בצל הפיחות בשקל והעלאות הריבית. כל אלו צפויים לגרור פגיעה ושחיקה ברווחיות השחקנים בענף.

"על פי מדדי דן אנד ברדסטריט, השילוב של אינפלציה גבוהה מחד, אל מול ייקור עלויות המימון, הן למגזר העסקי והן עבור המגזר הפרטי, כמו גם הירידה הצפויה בצריכה הפרטית כתוצאה, העלו החל מהמחצית השנייה של 2022 את רמת הסיכון הכללי במשק, מגמה שצפויה להערכתנו להימשך גם בשנת 2023", אמרה רויטל רוט, מנהלת מחלקת אנליזה בדן אנד ברדסטריט. "ומה באשר לענף הרכב? הוא אינו נמנה בקרב הענפים המסוכנים במשק, על רקע מבנה הענף הריכוזי, המרווחים הגבוהים שמאפיינים אותו וביקושים גבוהים בשנים האחרונות, הוא גם לא צפוי להוות ככזה גם בשנת 2023. עם זאת, כ-25% מהסוחרים לא יסיימו את השנה".

רויטל רוט  (צילום: יח"צ)
צילום: יח"צ

הסכנה שעומדת לפתחם של סוחרי הרכב הפרטיים, באה לאחר התרחבות התחום. הפריחה בשוק המשומשות הביאה גם להצפת השוק בסוחרי רכב, כאשר כיום על פי נתוני משרד התחבורה קיימים למעלה מ-8,000 סוחרי רכב מורשים (אם כי להערכתנו לפחות חלקם מאופיין בהיקפי פעילות נמוכים עד כדי היעדר פעילות). לשם השוואה, בשנת 2019, טרם פרוץ משבר הקורונה תועדו כ-2,500 סוחרי רכב בלבד, כך שכמות סוחרי הרכב צמחה בשיעור של 350-400% תוך כ-3 שנים בלבד (מרבית העלייה התבצעה בשנים 2021-2022 בהלימה לפריחת השוק).קפיצה זו באה לתת מענה לצורך שעלה מהשטח בתקופת הקורונה והגדיל בצורה משמעותית את הביקושים בתחום.

מגרשי הרכב והחלפים, על פי נתוני דן אנד ברדסטריט, מתפלגים באחוזים הנ"ל על פני אזורים בארץ. ניתן לראות כי יחסית קיימים הרבה מגרשים באזור הצפון. השוק הנ"ל, שהתרחב מאוד בשנים האחרונות,  מאופיין בהרבה עסקים קטנים מאוד, לעיתים של אדם אחד עם כמה מכוניות בודדות, ורגיש מאוד לשינויים, בלי גב כללי חזק, כמו שקיים ליבואניות הרכב קשה לשרוד בענף הנ"ל לאור כל השינויים בשוק.