המערכת הפיננסית בסין סופגת מכה נוספת לאחר שענק בנקאות הצללים הסיני ז'ונגז'י הגיש בקשה לפשיטת רגל – שלב נוסף בהתמוטטות החברה שהוכתרה בעברה "בלקסטון הסינית". על פי הדיווח בבלומברג, ז'ונגז'י "ללא ספק" נעדרת את היכולת לפרוע את חובותיה. בית המשפט בבייג'ינג קיבל את בקשתה.

בשיאו ניהל הבנק נכסים בהיקף של יותר מ-140 מיליארד דולר, אולם משבר הנדל"ן ברפובליקה העממית גרר אותה במהירות לקריסה. בדיקה חשבונאית העלתה כי חובות ז'ונגז'י מסתכמים עד 460 מיליארד יואן (64.3 מיליארד דולר), לעומת נכסים בשווי של 200 מיליארד יואן, לפי מכתב למשקיעים בנובמבר.

נפילתו של ז'ונגז'י היא אחת מפשיטות הרגל הגדולות ביותר בהיסטוריה של הכלכלה הסינית והיא מערערת עוד יותר את ביטחון הצרכנים והמשקיעים שהיה שברירי עוד קודם לכן. המשבר בשוק הנדל"ן, חולשה בביקוש המקומי ומסחר דליל, כולם מכבידים על הכלכלה, בשעה ששוק המניות של סין צנח זה שלוש שנים ברציפות.

בנקאות הצללים מתייחסת לרוב לשוק בנקי ההלוואות, ברוקרים ונותני אשראי אחרים, שאינם כלולים במגזר הבנקאות המוכר. בסין, התחום החלק להמריא בשל מחנק האשראי שנוצר במדינה לאחר המשבר הכלכלי ב-ב-2008. בשנים האחרונות, בזמן שאפילו המתחרות בתחום ניהול הקרנות צמצמו את חשיפתן לסיכונים, ז'ונגז'י וחברות המסונפות שלו, במיוחד ז'ונגרונג אינטרנשיונל טראסט, המשיכו להזרים מימון לחברות נדל"ן שנקלעו לקשיים ולרכוש נכסים מחברות כמו אוורגרנד. שוק הדיור הסיני ממשיך לדשדש למרות שורה של תמריצים ממשלתיים מצד בייג'ין שנועדו להביא להתאוששות המכירות, שצנחו ב-20 מתוך 24 החודשים האחרונים. הרשויות בסין הודיעו בנובמבר האחרון כיפתחו בחקירה פלילית של ניהול ההשקעות בחברה.

פשיטת הרגל של ז'ונגז'י מבליטה את חוסר נכונותה של סין לחלץ חברות פיננסים שנקלעו לקשיים. כך, גם אוורגרנד הייתה אחת ממספר חברות נדל"ן בולטות שקרסו בשנים האחרונות על רקע משבר הנדל"ן, ולאחר שזכו לתמיכה ישירה מועטה בלבד מצד הממשל. בנקי צללים כמו ז'ונגז'י הם חברות שנתונות לפיקוח רגולטורי רופף, שמשקיעות בנדל"ן, מניות, אג"ח וסחורות, ואשר גם מציעות אשראי ללווים חלשים יותר שאינם מסוגלים לקבל הלוואות בבנקאות המסורתית. הרשויות בסין החלו להדק את הפיקוח על בנקאות צללים רק ב-2017.