עם הגידול בהון הפנוי בשוק, מייסדי הסטארטאפים מגייסים כספים יותר מאי פעם. הסכומים הגדולים מלווים בציפיות הגוברות של המשקיעים, אשר נהיים מתוחכמים יותר, מה שמאלץ חברות סטארטאפ להתמודד עם מורכבות חדשה בחדר הישיבות. כתוצאה מכך, הדירקטוריון, שיכול להיות נכס חזק ותורם לסטארטאפ, הופך פעמים רבות למקור חיכוך עם המנכ"לים ויוצר מתח מיותר יותר מאשר ערך מוחשי. בסקר שפורסם היום (חמישי) ונערך על ידי Startup Snapshot, פלטפורמת שיתוף המידע של הסטארטאפים, השתתפו למעלה מ-300 סטארטאפים, משקיעים וחברי דירקטוריון. הדוח נותן הצצה לעולם הפנימי של הדירקטוריונים בסטארטאפים ומדגיש את הציפיות החדשות ואת האתגרים הנובעים מכך.

נתון מדאיג במיוחד שעולה מהסקר הוא העדר שוויון בין נשים לגברים בדירקטוריונים של חברות פרטיות - רק 35% נשים לעומת 51% בארה"ב, יתכן וזאת בשל יוזמה של בורסת נאסד"ק לחזק את הגיוון בדירקטוריונים של חברות באמצעות כללים חדשים לגבי גזע, מוצא ומגדר בחוקי הרישום לבורסה המזוהה עם חברות ההיי-טק.

במסגרת ההצעה, חברות הנרשמות או הרשומות בנאסד"ק יצטרכו למלא אחר יעדי סף מסוימים בנוגע לגיוון מגדרי ואתני בדירקטוריונים שלהם או לחילופין להסביר בכתב למה אינן עושות כך, חברת ניהול הנכסים בלאקרוק אף הודיעה שלא תשקיע בחברות שאין בהן מגוון. "הנתון הישראלי לא מחדש הרבה וזה מעציב" אומרת הילה אוביל ברנר, "למה צריך להגיע למצב שמחייבים גיוון? מחקרים שנעשו הוכיחו הצלחה גבוהה יותר בדירקטורים מגוונים". אוביל ברנר הקימה לאורך השנים הקימה מספר סטארטאפים, בהם WhiteSmoke  שנסחר היום בבורסה. כיום היא מנהלת את תוכנית האקסלרטור של בנק ברקליס ו-Techstars בישראל ואת הארגון החברתי-התנדבותי ״יזמיות״; הקהילה הראשונה והגדולה בישראל עבור נשים יזמיות בתחום ההייטק, המונה כ6500 נשים.

איך אפשר לפעול כדי לשנות את המצב?

"צריך לחנך את השוק, לא רק בבתי הספר אלא גם תכניות וקמפיינים גדולים. קרנות הון סיכון שבעצמן לא מספיק מגוונות צריכות לשים דגש על הנושא ולדרוש תיקון של המצב כשהן נכנסות לבורדים" מציעה הילה, "הרבה פעמים אנשים אומרים לי 'כבר הגענו לשוויון, למה את ממשיכה לדחוף את השיח הציבורי'? המספר בדירקטוריונים מוכיח שהעבודה שלנו עוד רק בתחילת הדרך".  

הנתון שעולה מהסקר משקף למעשה בעיה עמוקה יותר הנוגעת למסלול הקריירה של יזמיות ומנהלות בשוק ההייטק הישראלי, "יתכן ובגלל שיש יזמת מדהימה שמנהלת יוניקורן, אנשים חושבים שבעיות הנשים בהייטק נפתרו. יש שינוי בשטח אבל עדיין קיים צורך אמיתי בהעלאת המודעות וקיום תהליך שינוי עמוק". הילה מסבירה כי בשנת 2021 המצב בחלק מהחברות הוא שקידום נשים נעצר ברגע שהן יוצאות לחופשת לידה או שהן אינן מקודמות מלכתחילה כיוון שמנהלים חוששים שיכנסו להריון בזמן שהחברה תהיה בצמיחה. כמו כן, במקרים בהם יש יזם ויזמת לסטרטאפ, במרבית המקרים הגבר ייקח את תפקיד המנכ"ל והאישה את תפקיד סמנכ"לית השיווק או התפעול. "ככל שיש פחות יזמיות יש גם פחות משקיעות ופחות אנג'ליות. מחקרים הוכיחו שמשקיעים בוחרים לתת כסף למי שדומה להם, ומכיוון שרוב המשקיעים הם גברים, זה גם המגזר שיקבל הכי הרבה מימון. השינוי ייקח כמה שנים אבל הוא אפשרי ותלוי הרבה במנהלים ומנהלות היום."

 למה חשוב שיהיו נשים בדירקטוריונים?

"ככל שיש יותר גיוון בדירקטוריון, לא רק של נשים אלא של אנשים בכלל, יש ראיה ניהולית רחבה יותר וקבלת ההחלטות מושכלת". הילה בעצמה חברה במספר דירקטוריונים של חברות בהן השקיעה, והייתה יזמת במשך שנים רבות. "חוויתי על בשרי המון פעמים את הרגע שבו אני נכנסת לחדר שבו כולם גברים. באחת הפעמים כחברת דירקטוריון היה לי ויכוח מקצועי עם דירקטור מקביל, הוא ראה שאני איתנה בדעותיי ומה שהוא החליט לעשות היה לקום ולחבק אותי, תוך מלמול מילים מנחמות כמו 'לא קרה כלום'. אני יודעת שהוא לא היה קם לחבק דירקטור גבר" משתפת הילה, "כנראה שהיה לו רצון טוב, אבל זה פשוט מייצר אינטראקציות מוזרות. הרגשתי מסכנה, למה הוא מחבק אותי? בסך הכל הייתה לי דעה שונה ממנו, המחשבה הזו שנשים מסכנות או במצוקה צריכה לפוג מהעולם".

יעל בנימין, יזמה וערכה את הסקר
יעל בנימין, יזמה וערכה את הסקר

ארגון 'יזמיות' בראשו הילה עומדת הוקם במטרה להציע מקום לפרגון וסיוע הדדי בין נשים, ולהעלות את נוכחות הנשים בעולמות ההייטק. בעזרתו, נשים מקבלות כלים וסיוע בכל הקשור לקידום המיזמים שלהם, פגישות עם משקיעים, מנטורינג עסקי וטכנולוגי לצד כלים פרקטיים כמו ייעוץ משפטי והכוונה במצגות עסקיות. במסגרת הארגון, אוביל ברנר פועלת באופן מתמיד ליצירת שיתופי פעולה עם קהילת ההייטק והחברות הגלובליות בישראל, וכך למשל יזמה את הפרויקט Campus For Moms ביחד עם גוגל וחברות נוספות כמו אמאזון ומיקרוסופט. 

הדירקטוריון הוא נכס רב עוצמה למיזמים חדשים, אך מנכ"לים לא בהכרח מקבלים את הערך שיש בכך. דירקטורים העריכו יתר על המידה את הערך שהם מספקים ב -20% בהשוואה למה שסטארטאפים מאמינים שהם באמת מקבלים. כמו כן, המנכ"לים מהססים לבקש עזרה מהדירקטוריון ורואים בכך סימן לחולשה. 81% מהמשקיעים ציינו כי הם רוצים שחברות הפורטפוליו שלהן יעניקו להן משימות ספציפיות לסייע בהן, אך רק ל-30% מהמנכ"לים היה נוח לעשות זאת. כתוצאה מכך, חברות סטארטאפ אינן ממנפות את הערך המוסף העצום שהמשקיעים שלהם יכולים לספק. "מהסקר שערכנו עולה שקשה למנכ"לים להגיע לתקשורת פתוחה ושקופה עם המשקיעים שלהם," אומרת יעל בנימין, מייסדת ומנהלת Startup Snapshot. "היזמים מתקשים לעבור מהשלב של גיוס כספים שבו הם מנסים להרשים את המשקיעים למצב שבו הם רואים בהם חברי דירקטוריון ששותפים גם להתמודדות עם אתגרים ותקלות."

"מהסקר שערכנו עולה שקשה למנכ"לים להגיע לתקשורת פתוחה ושקופה עם המשקיעים שלהם", אומרת יעל בנימין, מייסדת ומנהלת Startup Snapshot. "היזמים מתקשים לעבור מהשלב של גיוס כספים שבו הם מנסים להרשים את המשקיעים למצב שבו הם רואים בהם חברי דירקטוריון ששותפים גם להתמודדות עם אתגרים ותקלות".

אתגר נוסף מופיע בחדר הישיבות, 28% מהחברות דיווחו כי הדירקטוריון שלהם הטיל וטו על החלטה. 36% מהסטארט -אפים דיווחו כי יש להם חבר דירקטוריון "קשה", כאשר מספר זה קופץ ל -43% עבור חברות הזנק שגייסו מעל 10 מיליון דולר. אולי נתון זה הוא חלק מהסיבה שמנכ"לי הסטארטאפים אינם פתוחים מספיק, כאשר 61% מהם מדווחים שהם אינם שקופים לחלוטין עם חברי הדירקטוריון שלהם. בניסיון להראות שהכל תחת שליטה, רוב המייסדים מעכבים שיתוף חדשות רעות ומנסים להצניע סיכונים ואיומים.  "שיעור המקרים הגבוה שבו הטילו דירקטוריונים וטו על החלטות מנכ"ל הוא מדאיג ומרמז על חוסר הניסיון של מייסדים שמגייסים כסף רב לפני שהכישורים הניהוליים שלהם התפתחו כראוי. משקיעים צריכים לשים לב לנתון זה, מתוך הבנה כי הפעלת וטו היא "נשק להשמדה המונית" תאגידית ואסור להשתמש בה לעתים קרובות כל כך," קובע נמרוד ורומן, שותף במשרד יגאל ארנון ושות  ומנכ"ל ב- Consiglieri.

על התהליך המזורז שמייסדי סטרטאפ צריכים לעבור אומר תימור ארבל-סדרס, מנכ"ל לאומיטק, כי "בדינמיקת השוק של ימינו, מיזמים צעירים צומחים במהירות ומתמודדים כבר בשלב מוקדם של מחזור חייהם עם חברי דירקטוריון מתוחכמים. המנכ"לים נאלצים להתבגר במהירות ולספק את צרכי הדירקטוריון שלהם לעדכונים ודיווחים תכופים יותר, ובמקביל מתקשים לשמור על רוח היזמות שלהם ועל קצב הצמיחה המהיר שלהם ".