ועדת הכלכלה דנה היום (ראשון) ברפורמת הבנקאות הפתוחה לקראת הניסיון להעבירה בהליך חקיקה מזורז. "אנו עוסקים באחת הרפורמות הכי משמעותיות וחשובות לאזרחי ישראל", אמרה יו"ר הרשות לניירות ערך ענת גואטה במהלך הדיון ופנתה לחברי הוועדה. "אתם תקבעו אם הציבור בישראל יקבל את הצעות הטובות ביותר בכל הנוגע לניהול חשבון הבנק שלו בדיוק כמו שהוא מקבל כשהוא רוצה לטוס לחו"ל ובעולם הסלולר".

גואטה טוענת כי רפורמת הבנקאות הפתוחה תחזיר לציבור את השליטה על ההחלטה לגבי שיתוף המידע הפיננסי האישי שלו: "דמיינו לעצמכם עולם שבו על כל שירות פיננסי שאתם צריכים, לדוגמא ניהול חשבון עובר ושב, תקבלו מספר הצעות שמותאמות באופן אישי לצרכים שלכם וכל שנותר לכם לעשות הוא לבחור את השירות שמתאים לכם".

"אתם בטח מכירים את מנועי החיפוש של כרטיסי טיסה, שם אפשר לקבל במקום אחד מספר ספקים שונים לאותו השירות", הוסיפה. "השינוי שחל בענף התיירות שינה את אופן צריכת השירותים והיום יש תחרות על המחיר ותהליך הרכישה הפך פשוט קל ונגיש - לשם אנחנו מכוונים את המערכת הפיננסית".

"היום, הציבור – אנחנו, שבויים בידי המערכת הבנקאית ואין לנו חלופה ממשית", הצהירה יו"ר רשות ניירות ערך. "החבילה הבנקאית היא עסקת חבילה ולא ניתן לפרק אותה. הצעת החוק צפויה לשנות את המציאות של אזרחי מדינת ישראל בכך שתייצר חלופה שתאפשר להעניק לציבור תחרות אמיתית במרחב השירותים הפיננסיים באופן מתקדם ויעיל".

הרפורמה היא חלק מיישום ועדת שטרום שהגישה את המלצותיה בשנת 2016, בין היתר המליצה הוועדה על הטלת חובה על גופים פיננסיים המחזיקים במידע של לקוח לאפשר גישה אם ניתנת הסכמת הלקוח. "ישראל היא מובילה עולמית בתחום הפינטק", ציינה גואטה. "הפינטקים הישראליים כובשים את העולם, רק ששוב הציבור  בישראל לא נהנה מפירות הפינטק. הסיבה הראשונה היא העדר הסדרה ופיקוח - כללי משחק ברורים –  למעשה, אנחנו מייצאים לכל העולם את השירותים המתקדמים ביותר גם בתחום הזה, בנוסף להיותנו מעצמת סייבר וטכנולוגיה ורק אזרחי ישראל חיים  עדיין בעולם הישן".

"חשוב לי להניח הדברים על השולחן כהווייתם -  החוק מייצר אתגר עסקי משמעותי לאחד הסקטורים החזקים במשק  - הבנקים", ציינה גואטה. "לכן, במעלה הדרך נראה גורמי אינטרס שלא רוצים שהגבינה תזוז, שלא רוצים לשנות את המצב ולכן מנסים, שוב ושוב, לדחות ולעקר את הרפורמה כדי לשמר את המצב הקיים. הציבור הישראלי זכאי וראוי ליהנות מפירות הפינטק ולשלם פחות על אחד מסעיפי ההוצאה הגבוהים ביותר – הוצאות מימון ועמלות לבנקים".