יבואנית הרכב כלמוביל, בבעלות משפחת חרל״פ, הודיעה אתמול (ראשון) כי הגיעה להסכם עם AP פרטנרס וחברת דוראל לרכישת 100 אחוז ממניות אנרפוינט. העסקה תצא לפועל, בכפוף לאישורים רגולטורים מתאימים, לפי הערכת שווי של 160 מיליון שקל, המשקפים צמיחה משמעותית בשנים האחרונות של החברה, העוסקת בתכנון, רכש והקמה של מערכות פוטו-וולטאית על גגות מבנים. אנרפוינט שמעסיקה כ-100 עובדים, צומחת בקצב של כ-40% בשנה וסוכם כי תשמר בה רציפות ניהולית. בריאיון ל-Business מסביר מנכ"ל הקבוצה יניב שיראזי את ההחלטה. 

מדובר בצעד מעניין על רקע הזינוק בשוק הרכבים החשמליים. בשנה שעברה גדל הסכמנו ביותר מפי שבעה ביחס ל-2020, ועבר את 3.5%. במדינות אירופה לשם השוואה זינק נתח השוק של הרכבים החשמליים ל-15% מהמכירות בשנת 2021. ״התחזית שלי שהצמיחה ברכב חשמלי תהיה מהירה ממה שרוב השוק חושב״, אמר יניב שיראזי, מנכ"ל קבוצת כלמוביל, ייבואנית מרצדס, יונדאי מוטורס מיצובישי מוטורס, ג'נסיס וקינג לונג, בישראל, ״הרכבים החשמליים יגיעו ל-50% מהשוק תוך 5-4 שנים". 

את המהלך לרכישת חברת האנרגיה הסולארית הוא הסביר כך: "אנחנו מסתכלים קודם כל על התחום הזה בנפרד מתחום הרכב. אני מאמין שהצמיחה שראינו עד כה בתחום האנרגיה הסולארית היא רק תחילת הדרך. אנחנו צפויים לעשור של צמיחה מאוד משמעותית בתחום. כל יעד שהמדינה שמה אנרגיה סולארית נמצאת שם".

אולם הקשר לתחום הרכבים החשמליים הדוק ובכלמוביל שואפים להציע ללקוחותיהם חבילה שלמה – רכב חשמלי ומערכת סולארית על הגג שתספק את החשמל. ״הביקוש היום לרכב חשמלי גבוה, מה שיכול להפריע זה תשתית הטעינה ומגבלות הגריד (רשת החשמל)״, הסביר שירזי ״אך טבעי בעיניי שייצור אנרגיה סולארית ייעשה קרוב למקום הצריכה. יש חפיפה בסוג הלקוחות המודעים להשלכות סביבתיות, חלק גדול גרים בבית פרטי וחלק הן חברות גדולות. החיבור בין הרכב החשמלי והפעילים הסולאריים יכול להתחיל בקרוב".

יניב שיראזי, מנכ"ל כלמוביל
יניב שיראזי, מנכ"ל כלמוביל

לא רק התשתית מעכבת את צמיחת סגמנט הרכב החשמלי בישראל. מנכ״ל לובינסקי אמר בסוף החודש שעבר כי ההמתנה לרכש חשמלי מגיעה כעת לשנה. באותה השנה השיגה כלמוביל דריסת רגל בסגמנט עם האיוניק 5, גם שם ההמתנה ארוכה אבל מסתבר שפחות. "אנחנו מדברים היום על אזורי יולי, אוגוסט, סדר גודל של חצי שנה", שיתף שיראזי. 

"היצרנים מצד אחד תקועים באספקה של שבבים ובאותו זמן מחירי חומרי הגלם של הסוללות קפצו מאוד", הוסיף, "צריך לזכור שהקורונה עדיין ממשיכה להכות בחלק מהאזורים בעולם". גם היצע הרכבים החשמליים בארץ מוגבל אך שיראזי בחר שלא להתייחס לייבוא המותג הסיני גרייט וול בשיחה. נזכיר כי דווח לפני כחודש על משא ומתן מתקדם לייבוא הרכב החשמלי של המותג לישראל. 

כאמור השוק לא הספיק לצאת ממשבר השבבים, שנגרם ממחסור בחומרי גלם כמו גם מהשפעות נגיף קורונה ומומחים מעריכים שיקח עוד כשנתיים לשוק לחזור לשגרה ממש - וכבר הגיעה המלחמה באוקראינה. הניקל למשל הוא חומר גלם חשוב לייצור סוללות עבור מנועים חשמליים, אוקראינה היא יצרנית משמעותית בתחום ומחירי הניקל נכון לנקודת זמן זו גבוהים פי שניים מאשתקד. 

על רקע עליית מחיר חומרי הגלם עולה החשש מעליית מחירי הרכבים החשמליים, כשברקע חלק מהיבואנים האחרים כבר העלו מחירים. "ברור שחומרי הגלם משפיעים על מחירים ללקוח הסופי", הציג שיראזי תחזית קודרת, "ככל שחומרי הגלם יתייקרו בעולם זה ישפיע על מחירי מכוניות חשמליות. אנחנו מקווים שזה לא יקרה ושהשוק יתמתן".

שיראזי הציג גם חשש מעליית המס הצפויה על רכבים חשמליים, בשנה הבאה (ל-20 אחוז) ובעוד שנתיים (ל-35 אחוז). "יכול להיווצר מצב של בלימה משמעותית של המכירות וזה יהיה פספוס״, אמר שיראזי, "יותר חשוב לקדם את המהלך הזה מאשר להעלות את ההכנסות ממס". עם זאת הוא הבהיר לצד הדברים כי הוא אינו פועל בעניין וזהו תפקידה של המדינה להחליט איך היא מווסתת את המס. 

"אנרפוינט תהנה מהמשאבים, העוצמה והקשרים של גוף גדול״, סיכם שיראזי בדבר העסקה, "לכלמוביל ולקוחותיה החיבור יציע תוספת ערך משמעותית ורלוונטית בזמן רכישת רכב. בטווח היותר ארוך אני מאוד מאמין באנרגיה סולארית ובחזון של לוח סולארי על כל גג. כשמסתכלים במבט מלמעלה וקוראים את המצב הגאופוליטי היום, יותר מאי פעם, מעבר לסביבה וקיימות גם עצמאות אנרגטית מאוד חשובה לישראל. זה יעשה מאוד טוב לפתח את תחום האנרגיה הסולארית שהוא בעל חשיבות אסטרטגית וגאו-פוליטית".