אירופה הופכת לאט לאט ליבשת ימנית ושמרנית, ועוד הוכחה לכך אנחנו מקבלים מהבחירות לפרלמנט בפורטוגל שנערכו אתמול (א'), ובהן ניצח גוש מפלגות המרכז-ימין "הברית הדמוקרטית" השמרנית, וכן התחזקה מפלגת הימין הקיצוני "שגה" שקיבלה 48 מושבים בפרלמנט בן 230 המושבים - פי ארבעה יותר מהבחירות הקודמות. עם זאת, מנהיג "הברית הדמוקרטית", לואיס מונטנגרו, טוען כי הוא מסרב לחבור ל"שגה", ואם אכן יעשה זאת יתקשה להקים קואליציה. כמו כן, פדרו נונו סנטוס, מנהיג מפלגת השלטון הסוציאליסטית, שהגיע למקום השני בפער קטן, שולל תמיכה במונטנגרו.

על פי פרשנים פוליטיים, פורטוגל עומדת בפני הפרלמנט המפוצל ביותר שלה מאז שנעשתה לדמוקרטיה לפני כ-50 שנה, ויש סיכוי לבחירות נוספות בזמן הקרוב. כיום היא אחת המדינות העניות ביותר במערב אירופה, וכיוצא מכך הנושאים העיקריים שבהם עסקו בבחירות היו משבר דיור, משכורות נמוכות, שירותי בריאות קורסים ושחיתות שלטונית, מה שעזר לא מעט למונטנגרו, שזה היה מצע הבחירות העיקרי שלו.

בפורטוגל יש קהילה ישראלית לא קטנה, שצומחת בעקביות, בעיקר מאז שעד לא מזמן היה די פשוט לקבל אזרחות פורטוגלית. איך הדבר ישפיע על אותם ישראלים שמתגוררים שם? ומה עם אלה שקיבלו כבר את האזרחות אך עדיין לא הנפיקו את הדרכון?

"בפורטוגל נושא האזרחיות היה חם לאחרונה", אומר יוסי יצחק, יו"ר קבוצת יורופה שפעילה בפורטוגל בשנים האחרונות בתחומי השירותים, יזמות נדל״ן וליווי משקיעי נדלן ישראלים בפורטוגל - בשיחה עם mako. "אתמול היו בחירות שתוצאותיהן הן סוג של מהפך. בבחירות הקודמות בשנת 2022 המפלגה הסוציאליסטית (PS) קיבלה רוב מוחלט (120 צירים מתוך 230) כך שהיא יכלה להקים קואליציה הומוגנית של מפלגה אחת, באופן שדי נדיר למצוא במדינות מערביות. הממשלה הזו פעלה באופן חופשי ויכלה לקדם כמעט כל יוזמה פרלמנטרית בשל הרוב האוטומטי בפרלמנט, כפי שקרה גם בנושא העברת התיקון החפוז לחוק האזרחות בנושא מגורשי ספרד ימים לפני פיזור הפרלמנט והליכה לבחירות".

יוסי יצחק (צילום: Avoldi Photography)
יוסי יצחק | צילום: Avoldi Photography

"מ-2022 חלה הרעה במצב הכלכלי במדינה בעיקר עקב עליית יוקר המחייה, עליית מחירי הדירות לקנייה ולהשכרה", ממשיך יצחק. "הציבור ראה בממשלה היוצאת כאחראית לכשל בטיפול בבעיות אלו. גם פרשיות השחיתות שהתגלו חדשות לבקרים על ידי בעלי תפקידים שונים בממשלתו של קושטה ליוו את כל משך כהונת הממשלה. הקש האחרון הייתה פרשיית שחיתות לכאורה שבה היו מעורבים מקורבי ראש הממשלה ואשר בעטיה הוא התפטר והמדינה הלכה לבחירות הנוכחיות".

לדבריו, הפתעת הבחירות הגדולה היא מפלגת שגה, המוגדרת בקצה הימני ביותר של המפה הפוליטית בפורטוגל. "זאת מפלגת ימין שבדומה למפלגות שעלו בגל הימני האחרון ששוטף את אירופה, מתנגדת להגירה, בדגש על הגירה לא חוקית. עם זאת המפלגה מעודדת את החזרת 'ויזת הזהב' של משיכת משקיעים זרים תמורת תושבות קבע, התאזרחות והגירה ממדינות המערב".

"חשוב לציין כי אני לא רואה בהתנהלותה של המפלגה סממנים אנטישמיים", הוא מציין, "אולם המפלגה קיבלה ביקורות על היותה אנטי-איסלאמית. היא דוגלת בעצמאות גדולה יותר מול האיחוד והתנגדות למכסות הגירה שהאיחוד מנסה לכפות. מצע המפלגה מתייחס לתמיכתה ב'אירופה של מדינות ריבוניות המאוחדות על ידי עקרונות יווניים-רומיים ויהודיים-נוצריים משותפים'. יתרה מכך, מנהיג המפלגה ונטורה היה בין הראשונים שהתבטאו נגד פשעי חמאס אחרי ה-7.10 ואמר שלישראל יש את הזכות להגן על עצמה. בנוסף, בל נשכח שמפלגת שגה התנגדה לתיקון החוק בינואר האחרון שהגביל את האפשרות להתאזרחות צאצאי המגורשים".

כיצד הבחירות ישפיע על הקהילה הישראלית ועל התהליך האזרחות?
"לדעתי זה לא ישפיע על הקהילה היהודית והישראלית, שמרוכזת בעיקר בשתי הערים הגדולות ליסבון ופורטו. כמו כן חשוב לציין שמי שקיבל כבר אזרחות והונפקה לו תעודת לידה פורטוגלית, ממש לא צריך לחשוש, הוא אזרח לכל דבר ועניין גם אם לא הונפק לו עדיין פיזית  הדרכון"

"אנו מקווים שהממשלה החדשה שתקום תממש יוזמות חקיקה שהוצעו על ידה ועל ידי מפלגות הימין תשנה שוב את החוק בעניין התאזרחות צאצאי מגורשי ספרד, תוך השבת האפשרות להתאזרחות, גם אם בדרישות הגיוניות יותר כאלה ואחרות, ותאפשר את המשך יישום החוק - שביטולו זכה לביקורת מצד כל הקשת הפוליטית ובעיקר ממפלגות הימין".

"חשוב להבין שהימין פה הוא לא רק פוליטי אלא כלכלי, שמעוניין בכלכלה חופשית, עידוד השקעות מצד משקיעים זרים ועוד. בעיניי, הניצחון הזה, אם יתועל כהלכה, יכול להחזיר ולהגביר את מגמת הצמיחה הכלכלית שראינו ואנו רואים בפורטוגל בעשור האחרון. פורטוגל היה שוק מבטיח להשקעות זרות וכעת תוצאות הבחירות ושינוי האקלים הפוליטי המסתמן עשוי להפוך את פורטוגל לאבן שואבת למשקיעים ובייחוד משקיעי נדל"ן מכל העולם".