במרכז העולם? הציבור האמריקני ברובו לא מכיר את ישראל: כך קובע המחקר השנתי של Vibe Israel בשיתוף חברת הייעוץ הבין-לאומית Bloom Consulting המתמחה במיתוג ערים ומדינות. למרות מבצע ״שומר החומות״, משבר הקורונה והשנה המוצלחת של ההיי-טק, דווקא "דת ואתרים דתיים" זו האסוציאציה הראשונה שעולה להכי הרבה אמריקאים בקשר לישראל. באופן מפתיע, רוב הציבור האמריקאי לא מכיר כלל את ישראל, אך אנשי העסקים שמכירים אותה רוצים לעשות עסקים במדינה ומעריכים אותה כחדשנית. 

רק 34% מהאמריקאים בכלל מכירים את ישראל ושיעור גבוה יותר של כ-47% נרשם בקרב אנשי עסקים. במחקר השתתפו 2,914 נשאלים בגילאי 22 עד 44 והוא כלל שני שאלונים, האחד לציבור הכללי והשני לאנשי עסקים. במסגרת המחקר, שנערך בין אוגוסט לספטמבר, השוו את ישראל למדינות מפותחות עם כלכלה חדשנית, ביניהן: ארה״ב, בריטניה, דרום קוריאה, סינגפור, אסטוניה ופינלנד. כמו כן והשוואה למדינות עם מורכבות סביב מיתוגן כמו רוסיה, טורקיה, סין וערב הסעודית. 

הלונדון איי, לונדון (צילום: FenlioQ, shutterstock)
סקר: בריטניה הכי חדשנית | צילום: FenlioQ, shutterstock

 כשאנשי העסקים נתבקשו לדרג את המדינות החדשניות ביותר, בריטניה דווקא תפסה את המקום הראשון. סין, דרום קוריאה, סינגפור ופינלנד, כולן הקדימו את ישראל גם כן במידת חדשנותן. לעומת זאת, רוסיה, ערב הסעודית, טורקיה ואסטוניה דורגו נמוך יותר. יחד עם זאת, הנשאלים שהעידו כי הכירו את ישראל דירגו אותה במקום הראשון בחדשנות. 

מעניין לציין שהמחקר נערך חודשים בודדים אחרי מבצע שומר חומות, ובכל זאת התפיסות של הציבור האמריקאי דומות יחסית לשנים קודמות ביחס לישראל. מבצעי המחקר סבורים שההשפעה של מבצע זה ברמה ההסברתית הייתה נמוכה מזו של הסלמות קודמות בזכות ההסברה הישראלית וההשפעה החיובית שיש לקשרים שיוצר היי-טק הישראלי עם אנשי עסקים אמריקאים. 

הכותל המערבי (צילום: shutterstock By waupee08)
היי-טק? האסוציאציה הראשונה היא 'דת ואתרים דתיים' | צילום: shutterstock By waupee08

מרבית הציבור האמריקאי (69%) סבור כי ממשלת ישראל מנהלת את הסכסוך הישראלי פלסטיני - בצורה רעה או בינונית. 10% בלבד הצליחו למנות שם של חברה ישראלית כשנתבקשו, 49.4% ענו בכלל תשובה שגויה כשהתבקשו לשייך חברות לישראל. החברה הישראלית שהכי הרבה אמריקאים מכירים היא fiverr. המשמעות היא שיש עוד הרבה עבודה בשיוך המותגים של החברות הישראליות למותג שהוא ״מדינת ישראל״. 

רוב האמריקאים (57%) לא שמעו שום דבר טוב או חיובי על ישראל בשנתיים האחרונות. מתוך אלו ששמעו על ישראל, 45% שמעו חדשות רעות, 33% נייטרליות ורק 22% טובות. אלו ששמעו חדשות טובות מישראל, סיפרו שהטיפול בקורונה אחראי למרבית הידיעות החיוביות (20%). אחר כך מובילות ידיעות על חדשנות ומחקר ופיתוח.

81% בעד עסקים עם ישראל, עמדתם של אנשי העסקים השתפרה 

אך יש גם בשורות מעודדות במחקר. בקרב אנשי העסקים ישראל היא דווקא כן מותג חזק והם אוהדים אותה באופן ניכר יותר מהציבור הכללי. בשונה משנים קודמות האסוציאציה הראשונה של מרבית אנשי העסקים בהקשר לישראל הייתה חדשנות, מחקר ופיתוח. אפילו לגבי הסכסוך הישראלי פלסטיני התמונה הפוכה, 69% סברו שהסכסוך מנוהל באופן בינוני או טוב. 

כמו כן, 81% מהציבור הכללי בארה״ב ענו בחיוב לשאלה האם יעשו עסקים או ירכשו מוצר או שירות מחברה ישראלית. 34% מאנשי העסקים ציינו כי בשנה האחרונה דעתם על עשיית עסקים עם ישראל השתנתה דווקא לחיוב. רק 7.6% השיבו שדעתם השתנתה לרעה, רק 3% שינו את דעתם לרעה בשל הסכסוך הישראלי פלסטיני. 

מתוך אנשי העסקים אלו שכן מכירים את ישראל בחרו לדרג אותה במקום הראשון ברמת החדשנות. הסיבה העיקרית לעשיית עסקים עם חברות ישראליות על פי המחקר היא האיכות הנתפסת של המוצרים והשירותים (29%). רק 6.8% מהאמריקאים השיבו כי ימנעו מלעשות עסקים עם ישראל בשל אי-תמיכה בה. 

"המחקר מראה כי מעבר לתרומה הכלכלית העצומה של מגזר ההיי-טק למדינה, יש לו גם תרומה אדירה לתדמית הכללית של ישראל בעולם״, משוכנעת עדן דביר זנו, סמנכ״לית העסקים של Vibe Israel, ״למעשה, אילולא ההיי-טק הישראלי – על פי הערכותינו, התדמית של ישראל הייתה נפגעת הרבה יותר בעקבות האירועים של השנה האחרונה". 

"החדשנות הישראלית הינה הנכס המיתוגי המשמעותי ביותר שיש לישראל להציע״, הוסיפה, ״ואנו מאמינים שהיא מהווה "כיפת ברזל" תדמיתית עבור ישראל ויהדות התפוצות. למרות הנתונים החיוביים המצביעים על תפיסת ישראל כמדינה חדשנית, אנו רואים כי היקף ההשפעה של תפיסה זו הינו בעיקר בקרב אנשי עסקים. זו שעתו היפה של האקו-סיסטם העסקי של ישראל לחבור אלינו למשימה המשותפת ולוודא שגם הציבור הרחב מחוץ לישראל, יכיר וייחשף לעשייה הישראלית, ולא פחות חשוב מכך ידע גם לזקוף אותה לזכות ישראל״.