במשך שנים נרשמה שחיקה בביקוש לדגל ישראל, הנתונים הראו על ירידה בכמויות שנרכשות בימי העצמאות והוה היה מזוהה בעיקר עם מחנה הימין. אבל, בחודש האחרונה התחוללה מהפכה במעמדו של הדגל במחנה המרכז שמאל ומנתונים שמתפרסמים לראשונה עולה כי בחודש וחצי האחרונים חלה עלייה חסרת תקדים בביקוש לדגלים בעקבות המחאה. 

יצרנית הדגלים הישראלית מרום אפ.ג'י.פי מדווחת על עלייה של לפחות 40 אחוז בכמות בה השתמשה בחודש וחצי האחרונים ביחס לאותה תקופה בשנים הקודמות. עוד מדווחים בחברה כי נמכרו באותה תקופה מאות העתקים של מגילת העצמאות וכן כי חל זינוק של מאות אחוזים ברכישה של לפידים לתהלוכות. 

מניפים דגלי ישראל במליאה (צילום: ערוץ הכנסת)
חברי הכנסת מהאופוזיציה מניפים דגל כמחאה | צילום: ערוץ הכנסת

"להערכתי הזינוק ברכש הדגלים גבוה עוד יותר, שכן כ-80 אחוז מהדגלים המונפים במחאות מיובאים מחו"ל", מתאר אבי מרום מילברגר, מנכ"ל מרום אפ.ג'י.פי ווקסילולוג (חוקר דגלים). "אנו נדרשנו לפתוח את חנות המפעל שלנו באופן חריג חודשים לפני יום העצמאות. הרוכשים העיקריים של מגילות העצמאות הם משרדי עורכי דין גדולים, שהחזיקו בעבר מגילה אחת ומרגישים כעת צורך לחלק העתק שלה לכל עורך דין ושותף. על מנת להרים את המורל בחדר הישיבות, חברות הייטק ומשרדי עורכי דין שנבהלו מהמצב רוכשות קונוסים, שהינם מעמדים יקרים לדגלים המוכרים ממשרדיהם של פוליטיקאים".  

בעבר דגל ישראל זוהה עם הימין, כעת המרכז שמאל רוכש אותו יותר 

בעבר היה דגל המדינה מזוהה יותר עם מחנה הימין. "תנועת התחייה למשל בחרה כסמלה צעיר המניף דגל ישראל", מסביר פרופ' שלום צבר, המחלקה לפולקלור ותרבות עממית באוניברסיטה העברית, "אלא שאנו יודעים כי לדגל משמעויות נוספות - בימי אבל אנשים פונים לדגל, כמסמל את הזהות הקבוצתית. כמו כן, חשיבותו של דגל ישראל כבעל מעמד מקודש, הנובע בחלקו מהמקור שלו בטלית היהודית, הופך אותו לכלי עוצמתי ביותר להעברת ביקורת חברתית".  

הפגנה באיילון (צילום: AP)
מפגין מול שוטרים באיילון. "הדגל כלי עוצמתי למחאה" | צילום: AP

נראה כי גם המוחים כנגד הרפורמה המשפטית פונים באבלם וחששם לדגל ישראל ולסמלי המדינה האחרים. "הרוכשים העיקריים היו בעבר ארגונים מהימין ועיקר הרכישות היו במעוזי הימין", חושף מרום מילברגר. "לעומת זאת, מרבית הרוכשים בעת האחרונה הם ארגוני מרכז-שמאל ולקוחות פרטיים מאזורים הנחשבים למעוזי השמאל. לצד דגל ישראל ישנה גם עלייה חסרת תקדים ברכישה של דגלים אדומים בחודש וחצי האחרונים, שמסמלים סוציאליזם ונמכרים בדרך כלל רק לקראת יום הפועלים החל ב-1 במאי".  

הערכה: מחסור בדגלי ישראל ביום העצמאות הקרוב 

"למרות הזינוק ברכישות, אין עלייה משמעותית בייבוא שכן היבואנים לא נערכו למחאה", אומר מרום מילברגר, "אני מעריך כי יהיה מחסור בדגלי ישראל ביום העצמאות הקרוב על רקע הדלדלות המלאים של היבואנים. אנו מגבירים בימים אלו את קצב הייצור שלנו ויכולים לייצר מאות דגלים בתוך ימים בודדים במשמרות של 24 שעות, אולם לא נוכל לספק את כלל הביקושים. הסיבה לכך היא מחסור בתופרות ותופרים הדרושים לייצור דגלי ישראל איכותיים ונאמנים למקור".  

מלחמת העצמאות דגל הדיו (צילום: מיכה פרי, לע"מ)
התמונה האייקונית שהפכה אותו לסמל צבאי. דגל הדיו | צילום: מיכה פרי, לע"מ

במפעל אפ.ג'י.פי שבכפר סבא קיבלו במהלך ימי המחאה גם כמה בקשות יוצאות דופן. כך למשל נדרשו לקראת המחאה בירושלים לייצר מהיום למחר מאות דגלים עם המסר "כולנו אחים". אחד ממארגני המחאה, שאת זהותו שומר המפעל חסויה, רכש דגל ישראל עצום מימדים במידות של 12 על 18 מטרים.  

אז מה בכלל מסמל דגל ישראל?

המילה דגל הוזכרה כבר בספר במדבר בפסוק ב', אולם במשמעות אחרת. "המשמעות המקורית הייתה כנראה אופן סידורם של המחנות הצבאיים של שבטי ישראל אלו לצד אלו", מסביר פרופ' צבר, "אלא שמאוחר יותר בתנ"ך, בספר שיר השירים, מופיע הדגל במשמעות דומה יותר לזו המוכרת לנו כיום לצד אזכור הסמלים (אותות) שאפיינו כל אחד משבטי ישראל. הפרשנים בימי הביניים העניקו לדגל בשני המקומות את משמעותו המוכרת לנו כיום, כפיסת הבד הסמלית שמתנוססת ברוח. ישנה אמונה במיוחד בקרב יהדות איטליה כי הצבאות הצלבניים קיבלו את הרעיון לשאת דגלים מהיהדות. מאותה נקודה בהיסטוריה סימלו הדגלים כוח צבאי".  

אבי מרום מילברגר, מנכ"ל מרום אפ.ג'י.פי (צילום: ניר מרום)
אבי מרום מילברגר, מנכ"ל מרום אפ.ג'י.פי | צילום: ניר מרום

משלעם היהודי לא היה כל כוח צבאי עצמאי, גם לא היה לו דגל עד לסוף המאה ה-19 עת שקמה התנועה הציונית. על אך ערכיה הסוציאליסטים של התנועה הציונית, הדגל שנבחר משקף בעיקר את המסורת היהודית ומקובל להאמין שהרקע הלבן והפסים הכחולים לקוחים מדוגמת הטלית שעטו יהודי אירופה.

עם קום המדינה הפך גם דגל ישראל כמקושר לכוח הצבאי העצמאי של העם, לאחר שכיבוש אילת צוין בהנפת דגל הדיו. "בשנים האחרונות השימוש בדגל משתנה", מעיד פרופ' צבר, "ספורטאים מתעטפים בו בעת זכייה בתחרויות ספורט בהשפעת המקובל בעמים אחרים. בעשורים האחרונים מקובל כי צעירים המבקרים באושווית מתעטפים בו ונראה כי הדגל קיבל משמעות לא רק כסממן של לאומיות קבוצתית אלה גם של זהות אישית".