קרן ההשקעות של ג'ארד קושנר, חתנו של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ ששימש גם כיועץ בבית הלבן, הודיעה היום (רביעי) על השקעה ראשונה בחברה ישראלית. אפיניטי פרטנרס, תשקיע כ-570 מיליון שקל בקבוצת שלמה לפי שווי של 3.8 מיליארד שקל. גורם שמעורה בפרטים: "מתקיים מו"מ עם 3 חברות נוספות"

יו"ר קבוצת שלמה סיפר בריאיון על מאחורי הקלעים של העסקה עם הקרן שמגובה בכספים ממדינות המפרץ כמו סעודי ואיחוד האמירויות. "זו לא עסקת בזק אנחנו במשא ומתן 8 חודשים", הוא סיפר. "אנשי הקרן הסתובבו וחיפשו הזדמנויות עסקיות. אנחנו לא חיפשנו, אבל כשמגיעה הזדמנות מעניינת אנחנו לא אומרים לה לא. נוצרו מערכות יחסים מאוד מעניינות ומשם המשכנו, אנחנו חברה פרטית מדווחת וכל הנתונים שלנו מסודרים. מבחינתנו אנחנו באים לעשות עסקה עם קרן אמריקנית מקושרת במדינות המפרץ. מקורות הכסף שלהם ידועים, את העסקה אנחנו עושם אמנם עם ג'ארד עצמו".

שמלצר ציין כי הוא מתכוון לצאת גם לשוק הבינלאומי. "זו הזדמנות בשבילנו לצאת לשוק הבינלאומי", הוסיף. "יש פוטנציאל גדול להתרחבות והעסקים במדינות הגולף וקשרים באזורים האלה וגם בארה"ב. על פי ההסכם חלוקת הרווחים עם 60% לנו ו-40% להם בכל מה שקשור לחו"ל".

שמלצר רואה בעתיד הנפקה של הקבוצה: "אנחנו מתכננים הנפקה. בהסכם הם יכולים לצאת רק דרך הנפקה אחרי 5 שנים, אלא אם נקנה בחזרה את המניות. אני בהחלט רואה הנפקה בעתיד". 

גורם המעורה בפרטים מספר ל-Business שלחתום על העסקה לקח יותר מ-18 חודשים, מתוכם 8 חודשים של משא ומתן. "בסביבתו של קושנר מאוד מרוצים מהשותפות והמוניטין של משפחת שמלצר", אמר. "קושנר רואה את ישראל כמנוע חשוב במזרח התיכון. המשא ומתן היה ארוך כי שני הצדדים היו זהירים מאוד. זו הפעם הראשונה שקבוצת שלמה לוקחת כסף מבחוץ".

הגורם התייחס גם למעורבות של הסעודים בעסקה. "כשהתחיל הקשר באוגוסט 2021 הם אמרו לג'ראד אנחנו מאמינים בך ובהשקעות וזה כולל גם את ישראל, לא היו להם שום הסגות. גם הקרן בדקה טוב את ההשקעה, זו תקופה מורכבת והם רצו לבחון את הערכת השווי. גם היום מתנהל משא ומתן שעדיין לא הבשיל עם עוד 3 חברות".

ג'ארד קושנר מסר על ההשקעה: "אנו בטוחים בתחזית הצמיחה ארוכת הטווח עבור ישראל וכלל המזרח התיכון החדש", מסר . "הצמיחה ההיסטורית של קבוצת שלמה הייתה איתנה כסלע והעתיד שלה צופן לה המון הזדמנויות מרגשות". 

אסי שמלצר עם ג'ארד קושנר (צילום: עזרא לוי)
אסי שמלצר עם ג'ארד קושנר | צילום: עזרא לוי

על פי ההודעה של קבוצת שלמה, החברה תמכור כ-15 אחוז מהמניות של חברת הרכב והאשראי של הקבוצה לאפיניטי פרטנרס. לדברי קבוצת שלמה מספר מותגים הפועלים בעיקר בענף הרכב. צי הרכב של החברה מונה יותר מ-78,000 כלי רכב, ונתח שוק של כ-30 אחוז מהענף.

במסגרת ההסכם, תוקם חברה בת חדשה תחת שלמה החזקות אשר תאגד תחתיה את הפעילויות המשותפות בתחומי הרכב (ליסינג, השכרה ומכירת רכב) והאשראי, כאשר שלמה החזקות תחזיק בכ-85% מההון המונפק של החברה החדשה והקרן תחזיק כ-15%. הגופים סיכמו על מנגנון התאמת שווי על בסיס תוצאות עתידיות, כך ששיעור החזקת הקרן בחברה החדשה לא יעלה על כ-18%. הקרן תמנה דירקטור ומשקיף בדירקטוריון החברה החדשה.

עוד סוכם, כי החל מהשנה החמישית להשלמת העסקה ולמשך שלוש שנים, הקרן תהא רשאית לבקש מקבוצת שלמה לרכוש את מלוא החזקותיה בחברה המשותפת החדשה במחיר שוק, בהתאם למנגנון שהוסכם בין הצדדים. באם קבוצת שלמה תבחר שלא לרכוש את ההחזקות מהקרן, הקרן תהיה רשאית לדרוש לבצע הנפקת מניות לראשונה לציבור (IPO) של החברה המשותפת בבורסה. עוד על פי ההסכם, נקבע כי ככל שהקרן תפעל לקידום עסקאות של החברה המשותפת במדינות במזרח התיכון ובצפון אפריקה, הקרן תהיה זכאית לחלוקת רווחים מעסקאות אלה בתנאים שסוכמו בין הצדדים.

ההשקעה מגיעה במקביל לשיח סביב ניסיון ממשל ביידן לקדם את היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לסעודיה. למדינות אין קשר רשמי והשקעה ישירה של קרן המגובה בכסף סעודי בחברה ישראלית היא נדירה.