בשנת 2014 הודיעה ענקית הצעצועים 'הסברו' שזכתה בזכויות על בובות סדרת הנסיכות של דיסני שבמשך 20 שנה היו שייכות יריבתה 'מאטל', בין היתר על הלהיט פרוזן. היא התחילה למכור את הצעצועים ב-2016 והרווחים זינקו. אלא שהמתחרה לא הרימה ידיים ואתמול הודיעה שזכתה שוב בזכויות.

המניה של החברה, שתחזור לייצר בתחילת שנת 2023 את הבובות של אלזה ואנה מפרוזן, יסמין מאלאדין, שלגיה, סינדרלה, אריאל וגיבורות דיסני נוספות, זינקה בעקבות ההודעה בכ-8 אחוז, מאז הספיקה לרדת אמנם בכ-4 אחוז, אך העסקה הזו שווה לה הרבה מאוד כסף כששוק הצעצועים לנערות שווה מאות מיליוני דולרים. המניות של הסברו לעומת זאת צנחו ביותר מ-5 אחוז.

מכירות הצעצועים נפגעו בתחילת המגפה, אך מאז התאוששו. בחודש אוקטובר, מאטל, שמייצרת גם את צעצועי ברבי ופישר פרייס, הודיעה כי היא צופה שמכירות החברה ב-2021 יצמחו ב-15 אחוז, זאת בניגוד להערכות הקודמות שצפו צמיחה של בין 12-14 אחוז.

מאטל, יצרנית הצעצועים (צילום: רויטרס)
מאטל, יצרנית הצעצועים | צילום: רויטרס

"אנחנו גאים לקבל בחזרה את הנסיכות של דיסני ואת קו המוצרים של פרוזן", אמר נשיא מאטל ריצ'רד דיקסון. כיום, חברת הצעצועים השנייה בגודלה בעולם, מחזיקה בזכויות לייצור הצעצועים של המותגים של פיקסאר 'צעצוע של סיפור' ו-'מכוניות', ולאחרונה אף הכריזה על הסכם לצעצועים הספינאוף לצעצוע של סיפור "Lightyear".

להסברו עדיין יש קשרים הדוקים לחלקים אחרים באימפריה של דיסני. ברביעי הודיעה החברה כי היא מאריכה את החוזה לזיכיון עם האולפן לוקאספילם של דיסני לייצור הצעצועים של המותג מלחמת הכוכבים. נוסף על כך, היא תייצר סדרת צעצועים חדשה המבוססת על סרטי אינדיאנה ג'ונס שהזכויות עליה שייכות גם לדיסני. האריסון פורד יחזור ב-2023 עם סרט חדש לקלאסיקה שעליו תהיה מבוססת הסדרה החדשה. להסברו עדיין חוזה ארוך טווח, שהוארך בשנת 2020,  גם על ייצור הצעצועים המבוססים על היקום הקולנועי של מארוול.

שוויה המוערך של הסברו עומד על כ-13.91 מיליארד דולר, ב-12 החודשים האחרונים הכנסותיה עומדות על כ-6,129,943 מיליארד דולר. לעומתה שוויה המוערך של מאטל עומד על 7.1 מיליארד והכנסותיה עומדות על כ-5,283,841 מיליארד דולר.

צעצוע מסדרת מלחמת הכוכבים של הסברו (צילום: רויטרס)
צעצוע מסדרת מלחמת הכוכבים של הסברו | צילום: רויטרס

היריבות של שתי ענקיות הצעצועים התחיל לפני עשרות שנים. כולנו כנראה שיחקנו בעבר בלפחות צעצוע אחד שיוצר על ידי אחת מהחברות הללו. עד שנת 2017 מאטל הובילה את הסגמנט, אבל הירידה במכירות של המותג הגדול של החברה בארבי הוביל למהפך. מאז, הסברו שומרת על הדומיננטיות שלה. 

במהלך השנים שתי החברות יצאו למלחמה קרה משלהן ורכשו חברות שרק חיזקו את מעמדן בשוק. בתחילת שנות ה-90 הסברו רכשה את חברת המשחקים טונקה, שמחזיקה בין היתר את הזכויות על משחק השולחן אולי המפורסם בעולם - מונופול. כתגובה מאטל קנתה ב-1992 את חברת משחקי השולחן אינטרנשיונל גיימס, שמחזיקה בזכויות של אונו (ההשראה למשחק טאקי). ב-1993 מאטל עשתה את הרכישה החשובה ביותר שלה - יצרנית צעצועי התינוקות פישר פרייס שעד היום מהווה חלק משמעותי מהכנסותיה. ב-1998 למשל הסברו רכשה את טייגר אלקטרוניקס - חברה שהייתה אחראית לאחד מהטרנדים החמים של התקופה "פרבי".