יצרנית הרכב טסלה תקים מפעל חדש בשנגחאי לייצור סוללות ענק, שביכולתן לאגור כמויות עצומות של חשמל. הודעתו של המנכ"ל אילון מאסק על התרחבות הקשרים המסחריים עם המדינה באה בשיאה של המתיחות הכלכלית בין ארצות הברית לסין.

על פי הדיווחים, המפעל החדש עתיד לייצר סוללות ענק המכונות גם מגה-פאק, אמור לפרוץ דרך ברבעון השלישי השנה ולהתחיל בייצור ברבעון השני של 2024. בטסלה הצהירו כי הם מתכננים לייצר 10,000 יחידות מגה-פאק מדי שנה, השווים לכ-40 ג'יגה וואט שעות של אחסון אנרגיה. לשם השוואה, מגה-פאק אחת יכולה לאחסן מספיק אנרגיה כדי להפעיל בממוצע 3,600 בתים למשך שעה אחת, לפי טסלה. סכום ההשקעה של החברה במהלך טרם התברר.

טסלה כבר מחזיקה במפעל מכוניות בשנגחאי. למרות זאת, המהלך מעורר תמיהה ברחבי העולם, שכן המתיחות הפוליטית בין ארצות הברית לסין הולכת וגואה, כמו גם אי הוודאות הכלכלית הגוברת בשנגחאי.

משרדי טסלה, Tesla’s factory in Fremont, California (צילום: Sheila Fitzgerald, shutterstock)
השלמה לייצור. מפעל טסלה בקליפורניה | צילום: Sheila Fitzgerald, shutterstock

על כל פנים, סין מהווה את השוק השני בגודלו עבור טסלה אחרי ארצות הברית, ומהווה רבע מהכנסות החברה אשתקד. המפעל שלה ממוקם בפאתי שנגחאי, ומחצית ממשלוחי הרכב של החברה יוצאים ממנו. בשנה שעברה הייצור בו הושהה – נוכח התפרצות הקורונה במדינה.

באשר לסוללות הענק, החברה כבר מחזיקה במפעל דומה בקליפורניה ואף מגדילה את הייצור שם, אך לפי מאסק, המפעל בשנגחאי ישלים את הכמויות הנדרשות. הסוללות המדוברות מהוות רק חלק קטן מהעסקים של טסלה – 5% בלבד מכלל הכנסותיה, מה שמתדלק את התהיות הרבות סביב המהלך.

רק לאחרונה נרשמה עליית מדרגה נוספת במתיחות בין סין לארצות הברית. לאחר שנשיאת טייוואן צאי צאי אינג-ון, נפגש העם יו"ר בית הנבחרים קווין מקארתי, סין שלחה נושאת מטוסים לכיוון טייוואן ופתחה בתרגילי אש חיה. בפברואר, בלון סיני גרר ביטול ביקור של שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן. הבלון, שגורמים אמריקני אמרו כי הוא אוסף מידע מודיעין באתרי ביטחון לאומי אמריקאיים רגישים, הופל בסופו של דבר. סין אמרה שזה היה בלון אזרחי שנועד בעיקר למחקר.